جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۵۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 14650
  • سرنوشت مبهم «محله ما»
    سرنوشت مبهم «محله ما»

    سرنوشت مبهم «محله ما»

    پروژه محله ما در سال ۱۳۹۶ با هدف ارائه خدمات براساس نیازهای مردم محله شکل گرفت و استقبال مردم را در پی داشت. در این طرح پروژه‌هایی براساس نظر مردم  محل طراحی و اجرا شد.با این حال در سال ۱۴۰۰ اختصاص بودجه به این پروژه متوقف شده است.

    مدیر پروژه محله ما با بیان اینکه در سال ۹۹-۹۸ و در گام اول و دوم ۱۰۰ محله انتخاب و  پروژه‌ها اجرایی شد، در انتقاد توقف این پروژه به ایسنا گفت:متاسفانه اواخر سال ۹۹ شهرداری دیگر اجازه ثبت پروژه‌ها را نداد و به ابتدای سال ۱۴۰۰ موکول کرد. در سال جدید ثبت پروژه‌ها انجام شد، اما متاسفانه بودجه ۵ درصدی که برای محله ما در نظرگرفته شده بود تخصیص نیافت. گفتنی است که این بودجه  در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و به ۱۵ درصد رسید. این عدم تخصیص بودجه ممکن است به دلیل مشکلات شهرداری به لحاظ نقدینگی یا تغییر اولویت‌ها در شورای ششم باشد.

    آرزو علیخانی بیان کرد: در سال ۱۳۹۶ شورای اجتماعی محلات شهرداری مشهد سازمان مردم نهاد چهار طبقه را در راستای استقبال از بهار راه‌اندازی کرد تا در زمینه مردمی و محلات استقبال از بهار، پیش المان پیشنهاد و طراحی کند؛ زیرا حوزه تخصصی این سازمان معماری شهرسازی و محور فعالیت آن‌ها طراحی المان شهری بود.

    وی افزود: در همان سال این سازمان پیشنهاد داد که به جای طراحی المان‌ها، در خصوص کمبودهایی که در محله‌ها وجود دارد از مردم نظرخواهی شود و هزینه‌هایی که برای ساخت المان در نظر گرفته‌اند، صرف تامین نیاز مردم در محلات کنند. از این رو رویکرد این سازمان تغییر کرد و بهمن ۱۳۹۶ نیازسنجی از مردم آغاز و نوروز ۱۳۹۷ براساس آنچه مردم مطالبه کرده بودند در دو محله شهر مشهد پروژه‌ها اجرایی شد.

    مدیر پروژه محله ما ادامه داد: سپس سازمان فرهنگی شهرداری از مردمی که  این پروژه در محله آن‌ها اجرا شد، نظرسنجی کرد و مردم از اجرای این پروژه‌ها بسیار راضی بودند. پیشنهادات مردم شامل لکه‌گیری پیاده‌رو، رنگ کردن دیوار، گذاشتن نیمکت، تهیه سرویس بهداشتی در اماکن عمومی و… بود. گفتنی است که این درخواست‌های مقیاس کوچک برای شهرداری هزینه هنگفتی نداشت.

    علیخانی تصریح کرد: بر همین‌اساس سازمان مردم نهاد در خواست داد تا دستورالعملی مبنی بر اجرایی کردن این پروژه در همه محلات سطح شهر در طول سال صادر کنند. بعد از صدور این دستورالعمل شهرداری کار خود را آغاز کرد. سال ۹۷ ، ۱۶ محله در سطح شهر انتخاب و نظرسنجی از مردم انجام شد، اما به دلیل مشکلاتی که در روند اجرایی کار پیش آمد پروژه‌ها به مرحله اجرایی نرسید.

    وی گفت: این اتفاق سبب شد که در سال ۹۸ به عنوان  مدیر اجرایی پروژه محله ما کار را به صورت جدی‌تری دنبال کرده و بتوانم در تیر ماه ۱۳۹۸  آیین افتتاح پروژه را برگزار کنم. در همین راستا در گام اول ۴۴ محله و در گام دوم ۶۰ محله انتخاب شد و مورد نظرسنجی قرار گرفت و پروژها بنا به درخواست مردم اجرایی شد.

    وی عنوان کرد: بودجه‌ اجرایی این پروژه‌ها از ۵۰ میلیون تومان آغاز شد و به ۶۵۰ میلیون تومان برای هر محله رسید. فرآیند کار  به این صورت است که گروه تسهیل‌گر به سراغ مردم می‌رود و از آن‌ها نظرسنجی می‌کنند که اولویت شما برای تامین نیاز محله‌تان چیست؟ پس از جمع‌آوری نظرات، براساس تعداد تکرار، نظرات اولویت‌بندی شده و پروژه‌ها اجرا می‌شوند.

    علیخانی ادامه داد: از دوره چهارم شورای اسلامی شهر مشهد در قانون بودجه،‌ تبصره‌ای مبنی بر هزینه‌کرد ۵ درصدی اعتبارات عمرانی بر اساس نظر شهروندان وجود داشت و ما نیز با همین تبصره کار خود را آغاز کردیم.

    مدیر پروژه محله ما تاکید کرد: شهروندان به شدت پیگیر اجرایی نشدن پروژه‌های محله خود هستند به خصوص شهروندانی که از آن‌ها نیاز سنجی شده است. پروژه محله ما تجربه خوبی برای شهرداری بود. با نظر مردم کمبودها در محلات با هزینه‌های کم رفع شد.

    «محله ما» باعث افزایش آگاهی و اعتماد مردم به شهرداری شد

    وی با اشاره به اینکه امیدوارم طرح محله‌ما همچنان به قوت خود باقی بماند و تغییری در آن صورت نگیرد، اضافه کرد: در پروژه محله ما کارکنان زیادی مشغول به کار هستند که با حذف این پروژه بخش زیادی از این افراد کنار گذاشته می‌شوند. همچنین این پروژه سبب افزایش آگاهی و اعتماد مردم نسبت به شهرداری شد. نکته مهم در پروژه محله ما این است که چون همه کمبودها براساس خواسته مردم برطرف می‌شد، مردم در حفظ و نگهداری آن‌ها کوشاتر بودند. ما نیز برای این پروژه و بهبود کار تلاش زیادی کرده‌ایم.

    بودجه‌ها براساس اولویت‌بندی تخصیص پیدا می‌کند

    رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه موافق اجرای این طرح است .عدم تخصیص بودجه به محله ما را ناشی از کمبود بودجه و لزوم اولویت‌بندی بودجه در شهرداری عنوان می‌کند.

    حسن موحدیان در خصوص‌ توقف تخصیص بودجه به پروژه محله ما گفت:  در این دوره از مدیریت شهری تاکنون بودجه‌ای سالانه‌ای تصویب نشده است. براین اساس شورای شهر نقشی در عدم تخصیص بودجه به این طرح نداشته است.

    وی ادامه داد: طرح‌ها و مصوباتی که در دوره‌های پیشین شورای شهر تصویب شده‌اند همه قانونی بوده و ما به آن‌ها احترام می‌گذاریم.

    موحدیان با اشاره به دلایل احتمالی تخصیص نیافتن بودجه به این طرح، گفت: تخصیص بودجه‌ها در شهرداری براساس اولویت‌بندی انجام می‌شود؛ چراکه با توجه به کمبود منابع مالی مجبور به این اولویت‌بندی‌ها هستیم. در حال حاضر اولویت اول شهرداری پرداخت حقوق کارمندان و اولویت بعدی پرداخت بدهی به طلبکاران است.

    رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: شهرداری کمیته تخصیص بودجه دارد که پروژه‌ها را اولویت‌بندی می‌کند و گاهی ممکن است با توجه به کمبود منابع مالی از بودجه‌ یک پروژه برداشته و صرف بودجه پروژه‌ مهم‌تر کند.

    موافق طرح محله ما هستم

    موحدیان در خصوص آینده پروژه محله ما عنوان کرد: بنده به شخصه موافق این پروژه هستم، اما باید گفت که بودجه‌ها در شورای شهر با رای اعضا تصویب می‌شود. اگر پروژه‌ای رضایتمندی مردم را در پی داشته، چرا ما باید مخالف آن باشیم. ما به دنبال جلب رضایت مردم هستیم و برای آن‌ها خدمت می‌کنیم./ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *