پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 16238
  • وافل
    وافل

    سقف وافل چیست؟

    سقف وافل یکی از انواع سقف‌های بتنی است که از مزایای زیادی برخوردار است. این سقف ها علاوه بر مقرون به صرفه بودن از زیبای ظاهر خوبی برخوردار هستند. به طوری که کار را سریع تر و آسان تر نموده اند.

    بیشترین کاربرد این نوع سقف ها برای سطوح هایی با دهانه های بلند است و به دلیل بار مرده کم و سختی مناسب بیشتر از سقف های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که از گذشته های دور در کشور های مختلف از آنها استفاده شده است.

    برای اجرا و پیاده سازی این سقف ها از قالب های وافل استفاده می‌شود که به مراتب وزن سازه را کاهش می‌دهد. سازه های وافلی علاوه بر پیشینه تاریخی نمای زیبایی در سطح زیرین سقف ایجاد می‌کنند. در ادامه این مقاله با تاریخچه، مزایا، معایب، انواع سقف وافل و روش های اجرایی این سازه آشنا می‌شوید.

     

    تاریخچه سقف وافل

    پیشینه اصلی سقف های وافل به اوایل قرن ۱۹ میلادی برمی‌گردد که با پیشرفت در سازه های فناوری و ماشین آلات مدرن در حوزه ساختمان سازی اغاز شد. اصول واقعی این سقف‌ها در اروپا و کشور‌های آمریکایی اجرا شد و با گذر زمان به کشور های دیگر گسترش پیدا کرد. مزایا و استقامت این سقف ها باعث شده تا به امروز هم از این سازه ها استفاده شود.

    سقف های وافل را در سازه هایی مانند: فروشگاه‌ها، پارکینگ‌ها، هتل‌ها، موزه‌ها، دانشگاه‌ها و… دید.

    مزایای و معایب سقف وافل چیست؟

    مزایای سقف وافل

    اولین مزایای چشم گیر این سقف ها کاهش و صرفه جویی در هزینه ها است، زیرا دیگر نیازی به خریداری مصالح فلزی برای سقف های وافل نیست و گزینه مناسبی در مقایسه با سقف هایی مانند کرمیت، عرشه فولادی و… است.

    از دومین مزایای سقف های وافل می‌توان به حذف تیرهای فرعی و یا اجرا کردن سقف ها به صورت کامپوزیت اشاره کرد. استفاده از سقف وافل در حالت یک طرفه و دو طرفه می‌تواند در حالت وجود تیر های میانی طراحی و اجرا شود.

    دیگر مزایای سقف‌های وافل عبارتند از:

    • حذف و جلوگیری از هزینه های اضافی بابت مصالح پیش ساخته
    • صرفه جویی در مصرف سیمان و بتن
    • کاهش تمامی هزینه ها الخصوص هزینه های تمام شده
    • مقاومت در برابر آتش و آتش سوزی
    • مقاومت در برار لرزش
    • عایق مناسب برای حرارت و صدا
    • و….

    معایب سقف وافل

    همانطور که می‌دانید همه چیز مزایا و معایبی دارد ، همانطور که مزایای این سازه گفته شد در ادامه معایب های آن را بررسی می‌کنیم.

    از مهم ترین معایبی که میتوان برای سقف های وافلی نام برد مناسب نبودن آن برای سقف های شیبدار است زیرا از نظر عملکرد فنی مورد مناسبی نیست.

    همانطور که گفته شد سقف های وافل هزینه ها را کاهش می‌دهد اما قابل ذکر است که هزینه کناف و سقف کاذب به پروژه اضافه می‌شود.

    از سری معایب دیگر میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

    ۱) با توجه به جدید بودن تکنولوژی اکیپ تخصصی مانند تیرچه به وفور یافت نمی‌شود.

    ۲) در صورت عدم استفاده از کناف از لحاظ آکوستیک صدا بودن به علت فضای خالی زیر وافل مناسب نیست.

    انواع سقف های وافل

    سقف های وافل به دو دسته وافل یک طرفه و وافل دو طرفه تقسیم می‌شوند.

    سقف وافل یک طرفه:

    این نوع از سقف ها، در دهانه های کوتاه کابرد دارند و از آنجایی که قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها مستطیل شکل هستند به صورت دال یک طرفه عمل می‌کنند به همین علت میلگرد های به کار رفته شده فقط در یک جهت تبعیه می‌شوند، میزان مصرف میلگردها در مقایسه با سقف دو طرفه کاهش یافته و صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

    سقف وافل دو طرفه:

    این نوع از سقف ها کاربرد بیشتری در دهانه های بلند دارند . قالب های مورد استفاده در این نوع سقف ها قالب های مربعی شکل هستند که به صورت دال دوطرفه عمل می کنند به همین علت میلگرد ها در دو جهت متعامد بسته می شوند، هرچند که میزان مصرف میلگرد در این روش بیشتر است و هزینه ی بیشتری بیشتری در مقایسه با سقف وافل یک طرفه دارد اما در نهایت مقاوم تر و مستحکم تر از سقف وافل یک طرفه است.

    روش های اجرایی سقف وافل

    اجرای سقف وافل چندین مرحله دارد که میتوان به زیر سازی سقف وافل، قالب چینی، آماتور گذاری، بتن ریزی و… اشاره کرد.

    عملیات زیرسازی سقف وافل

    طبق اصول های معماری اولین کار برای اجرا کردن سقف های وافل عملیات زیر سازی است که با جاسازی و نصب جک ها شروع و با کار گذاشتن قالب های وافل ادامه پیدا می‌کند. اما اینجا سوالی که ایجاد می‌شود این است که:

    تفاوت اجرای سقف تیرچه بلوک با سقف وافل در چیست؟

    در واقع در سقف های وافل هنگام نصب جک ها مانند سقف تیرچه بلوک هستند و نیازی به قالب فلزی ندارند زیرا که قالب های وافل به طور مستقیم روی قوطی های فلزی قرار گرفته و تمامی فضای لازم برای نگه داری بتن تازه را تامین می‌کنند.

    مرحله قالب چینی وافل

    پس از جایگذاری قالب های وافل در محل مناسب عملیات میلگرد گذاری و آماتور بندی شروع می‌شود. در حین میلگرد گذاری عبور کردن از محل اجرایی بدون مشکل صورت می‌گیرد زیرا که قالب ها از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردارند.

    بتن ریزی سقف وافل

    پس از کنترل های نهایی، عملیات بتن ریزی اغاز شده و در صورت تمایل کارفرما سطح بالایی نیز به طور کامل سیقل می‌شود این کار با استفاده از ماله پروانه ای انجام می‌شود. اگرچه این کار زیبایی و کیفیت کار را بالا برده اما به طور حتم لازم به انجام این کار نیست.

    سازه‌های مهم ساخته شده با سقف وافل

    از سری سازه های مهم ساخته شده با سقف وافل میتوان به سازه هایی همچون:

    • مترو واشنگتن
    • ساختمان لجستیک اسپانیا
    • خانه برانگارو استرالیا
    • سالن گالبریس آمریکا

    اشاره کرد؛ این سازه ها از بزرگترین و مهم ترین سازه ها با سقف های وافل هستند که به بسیار معروف و زیبایی چشمگیری دارند.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *