پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 1120
  • شرکت های مهندسین مشاور در سراشیبی تعطیلی

    شرکت های مهندسین مشاور در سراشیب تعطیلی

    در ابتدای گفتگو آقای عدالتخواه در خصوص سابقه فعالیت حرفه ای خود و شرکت تحت مدیریت شان گفتند: سال ١٣۴۵ دیپلم ریاضی گرفتم در کنکور هنر های زیبا و دانشکاه فنی پذیرفته نشدم و  برنامه سفر به خارج از کشور را برای ادامه تحصیل  ریختم. در ۲۶  اسفند با TBT  به مونیخ و بعد از دو روز به ایتالیا رفتم ، سفری سرشار از خاطره و تجربه که یک هفته به طول انجامید.شهر  فلورانس را انتخاب کردم و رشته معماری که  در سال  ١٣۵۳ تحصیلات رشته  معماری  را به پایان رساندم. بعد  در دانشگاه ونیز شهرسازی خواندم، سال آخر تحصیل در رشته شهرسازی به ایران بازگشتم. مدرک معماری ام در ایران معادل دکترا ارزیابی شد اما مدرک شهرسازی ام را ارزیابی نکردند.

    روز ١٧ دی ماه ١٣۵٧ بعد از ١٣ سال تحصیل در ایتالیا ، به  ایران برگشتم  .شاه ۲۶ دی از ایران رفت و ۱۲بهمن  ماه امام خمینی به کشور وارد شد.من  به  تدریس در دانشکاه علاقه مند بودم  که بعد از مدتی همه دانشگاه ها تعطیل شدند . حتی نزد آقای ملکی هم مراجعه کردم.در دو دانشگاه تهران و دانشگاه ملی که بعد به دانشگاه شهید بهشتی تغییر نام داد مشغول شدم اما تعطیلی دانشگاه ها من را از این علاقه مندی ام محروم ساخت. اگرچه بعد ها عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال شدم.

    در بنیاد مسکن شعبه  شمال تهران همکاری کردم. بر اساس  قانونی زمین های ملی را به کسانی که زمین نداشتند میدادند.  سال ١٣۶٠ به دلیل نبود کار فنی و اتمام کار فنی، لزوم تهیه نقشه های خانه های کوچک در زمین های ٢٠٠ متری  و مقایسه کردن این نقشه ها با طرح تفصیلی تهران و نماینده بودن  در کمیسیون  سه نفره  شهرداری تهران  که مهندس پر دلی و دکتر رضا عضو آن بودند و سازمان زمین شهری و بنیاد مسکن مدتی این مسولیت را داشتم و عملا مشکل همجواری زمین های واگذاری بنیاد را رفع ورجوع کردم نمایند شهرداری جناب مهندس پردلی بود که بازنشته شد است نماینده سازمان زمین نیز دکتر رضا بودند اشتباه نکنم.

    سال ۱۳۶۱ از بنیاد بیرون آمدم و با شرکت مهندسین مشاور بنا آرشینو را که دوستانی چون امیر روستا و دکتر هشترودی (که هر دو مرحوم شدند. یادشان گرامی)بنا نهاده بودند همکاری نمودم . البته سازمان برنامه نسبت به اینکه آرشینو اسم غیر ایرانی است متذکر شد که من اسم شهر و عمران  را پیشنهاد دادم و پذیرفته شد.

    طرح  شهرسازی ایران شهر در سیستان بلوچستان را برای شرکت بعد تکنیک کار کردم و جایزه شورای عالی را که به طرح های خوب تا بیست و پنج درصد اضافه پرداخت می شد را به خاطر طرح جامع ایرانشهر دریافت نمودم.

    سال ١٣۶٨ مدت یکی دوسال در شرکت مشاور امکان ایران مسؤل طرح شهرسازی سعادت شدم .در سال ١٣٧٠ شرکت مهندس مشاور آمایش محیط را با چند نفر  از با تجربه ها از جمله دکتر بهبهانی و هما  بهبهانی  و دکتر صوتی تأسیس کردیم.

    در طول این سالها همواره عضو جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان مشاور بوده ایم؛از دو سال پیش بدهی شرکت بالا رفت و ادامه کار غیر ممکن شد، نهایتا از فروردین ۹۶  به دلیل بالا رفتن بدهی شرکت تصمیم به تعطیلی موقت شرکت گرفتم.

    زمینه فعالیت شرکت ، معماری و شهرساز ی بود  و حدود ٨۶ پروژه شهرساری انجام داده ایم که فهرست پروژه ها موجود است.

    _بطور عام تاریخچه شرکت های مهندسین مشاور در دنیا و ایران به چه زمانی برمیگردد و اینگونه شرکت ها چه نقشی در نظام برنامه ریزی کشور دارند؟

    قطعاً تاریخچه شرکت های مشاور در دنیا  قبل از ایران است ولی با ایران فرق میکند. البته رشته های شهرسازی و برنامه ریزی اصلا مهندسی تلقی نمی شود و بیشتر برنامه و طرح است و رشته های دیگر که ما در ایران بیش از بیست تای آنها را می شناسیم، مهندس مشاور فاز صفر پروژه  مشارکت دارد نه مثل ایران که فاز صفر  را کارمندان  و کارشناسان  تهیه می کنند که خیلی ها دقیق نیست.مهندسین مشاور باید در فاز صفر تاثیر بیشتری داشته باشد.

    _سال های اخیر کشور با چالش اقتصادی، ابتدا تورم و بعد رکود مواجه بوده است. در چنین وضعیتی شرکت های مهندسین مشاور با چه مسائلی روبرو بوده اند؟ مشکلاتشان را چکونه حل کرده اند؟ بصورت کلی شرایط اقتصادی کنونی چه تاثیری بر شرکت های مهندسین مشاور گذاشته است؟

    چالش اقتصادی مهندس مشاور برنامه ریزی  بیشتر لازم دارد چون اگر برنامه دقیق بدهد میتواند از هزینه ها پیش گیری کند.طرح های مهندسین مشاور هزینه بر نیست، در تمام دنیا مرسوم است که مهندسین مشاور طرح های ریاضتی را پیشنهاد میدهند که هزینه ها کاهش میدهند. حق الزحمه مشاوره در مقابل هزینه های طرح اصلا رقم قابل توجه ای نیست. طرح ها باید شفاف باشد و مهندسین مشاور طرح ها و مصوبات را شفاف کند.

    _ با خبر شدیم شرکت شما مانند برخی از دیگر شرکت های همکارتان تعطیل شده است. یقینا تصمیم به تعطیلی یک دفعه ای و آنی نبوده است و مدت ها با مشکلات دست و پنجه نرم کرده اید و تعطیلی آخرین تصمیم است. در این زمینه بیشتر صحبت میکنید؟ مسائلی که با آن روبرو بودید و راه حل های که آزمودید را توضیح میفرمایید؟

    نه از قبل تر ها نگرانی ها شروع شد ولی به امید ادامه دایم اما ادامه بیشتر ممکن نشد، بقیه هم به امید دارند جلو می روند . ولی مقداری شرایط حرفه ،مقداری بوروکراسی و فساد از جمله اداره مالیات و مالیات ارزش افزوده بر مشاوران فشار تحمیل می کند ، حرف های غیر قانونی می زنند مثلاً چرا مالیات! اگر قانون می گوید  مصرف کنده باید مالیات بدهد چرا باید  مشاور تحت فشار باشد؟ و فضا را به سمت تعطیلی  سوق می دهند. من از اداره مالیات سوْال کردم در کجای دنیا سراغ دارید از زیان مالیات بخواهند؟؟؟

    _نقش مهندسین مشاور در اقتصاد، اشتغالزایی و تولید دانش را چگونه میبینید؟ آسیب هایی که تعطیلی شرکت های مهندسین مشاور به نظام برنامه ریزی و اشتغال کشور میزند را تشریح فرمایید؟

    نقش مهندس مشاور مهم است ولی یادمان باشد مشاور واقعی نه شغلی و…من دوست دارم کار مشاوران شفاف باشد و بر نتیجه کار انجمن ها نظارت کنند.نباید کار حرف داشته  باشد چرا برخی از مشاورین  جامعه  قادر نیستندبر کار و روابط  نظارت کنند و طرح ها باید در جلسات باز تصویب بشود و ….

    _بخش رسمی بطور کلی (دولت) و سازمان برنامه و بودجه بطور خاص تا چه حد با مسائل شما (مهندسین مشاور) آشنا هستند؟ چه کمک های کرده اند و چه انتظاری شما دارید؟

    سازمان برنامه متاسفانه اگر بگویم  برای عده ای فقط شغل است خیلی بی راه نگفته ام. مثلا در آیین نامه تشخیص صلاحیت ذکر کرده  همه افراد باید بیمه باشند حتی  کارگر شرکت، اما  کار ندارد و آیین نامه سالیان  سال است دارد تجدید نظر می شود. شاید فقط برای کارمندان این اداره خوب باشد.  من بعید میدانم  اینها کار مهندس مشاور را از نزدیک دیده باشند….

     

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    تغییرات ایجاد شده مانند ساخت شهر جدید خلیج فارس لزوما کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و حتی می‌تواند دست‌آوردهای حاصل از ظرفیت‌های طبیعی سواحل جنوبی برای حرکت‌های بعد را هم تباه کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *