چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۱۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 3638
  • شناسایی ۳۶ فرایند و گلوگاه فساد در شهرداری تهران
    شناسایی ۳۶ فرایند و گلوگاه فساد در شهرداری تهران

    شهرداری باید در مورد تعداد قرادادهای محرمانه و مبالغ آنها شفاف اطلاع رسانی کند

    بهاره آروین در نشست خبری بررسی سامانه شفافیت قراردادهای کلان شهرداری تهران بیان کرد: انتشار عمومی اطلاعات اولین گام صادقانه دوره جدید مدیریت شهری در فراخواندن و یاری طلبیدن از شهروندان برای نظارت، ارزیابی و مشارکت در اداره شهر است.

    وی ادامه داد: هدف اصلی این سامانه شفافیت تحقق نظارت همگانی بر سامانه مدیریت شهری است و تحقق نظارت همگانی، می‌تواند این سازمان پیچیده و آلوده به فساد را با کمترین هزینه به سمت سلامت و کاهش تخلف سوق دهد چراکه دیگر فقط چند صد تن نیروهای بازرسی نیستند که مشغول رصدند بلکه هر شهروندی به دو چشم ناظر بر عملکرد شهرداری تهران تبدیل می‌شود.

    آروین گفت: در سامانه اطلاعات متعددی است و در اولین گام کمیته شهر هوشمند به بررسی این اطلاعات پرداخت و مواردی که با انتشار عمومی آن ضرورت تحقق نظارت عمومی منتج می‌شود، انتخاب کردیم. کمیته شفافیت با همکاری معاونت اقتصادی و سازمان فناوری اطلاعات سبب شد این دسترسی عمومی صورت گیرد و در نهایت فرایند آغاز شد.

    به گفته وی، ایده انتشار قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه به دلیل کمتر بودن تعداد آنها به وجود آمد و بیم آن می رفت که با انتشار قراردادهای زیر یک میلیارد به دلیل تعدد آنها اطلاعات سامانه غیر قابل استفاده می شد. البته این فاز اول است و انشاالله به زودی با انجام مطالعه قراردادهای متوسط هم در سامانه منتشر خواهد شد.

    وی گفت: به زودی سامانه جامع مناقصات و مزایده ها ایجاد خواهد شد. همچنین در حوزه های دیگر سامانه شهرداری جهت پیشگیری از تخلفات شهرسازی نیز ایجاد خواهد شد. نامه آن به شهرداری ارسال شده و پیگیر آن هستیم. در هر حوزه ای احساس کنیم که شفافیت وجود ندارد با الکترونیکی کردن فرآیندها به سمت شفافیت خواهیم رفت. یک هدف گذاری در برنامه سوم خواهیم داشت که با تبیین شاخص‌ها به سمت الکترونیکی شدن فرآیندها و شفافیت بیشتر خواهیم رفت.

    به گفته آروین، شهروندان می توانند در سامانه ۱۸۸۸ مواردی را که احساس می‌کنند مورد اشکال است به اطلاع مدیریت شهری برسانند. ما می خواهیم از چشم ناظران شهروندان استفاده کنیم و آماده همکاری با شهروندان هستیم.

    وی ادامه داد: اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد از ابتدای شورای انجام شد و در سامانه قرادادها ثبت شده بود. کمیته شفافیت سامانه قراردادها را بررسی کرد و با توجه به ضرورت قراردادها به شهردار تهران نامه زدیم. معاونت مالی و اقتصادی، کمیته شفافیت و سازمان فناوری اطلاعات در این ماجرا مشارکت داشتند. این سامانه آنلاین است و قراردادهای منعقد شده را به روز منتشر می کند. اطلاعات به طور خودکار از سامانه قراردادها در این سامانه منتشر می شود. هدف این سازمان تحقق نظارت همگانی همه شهروندان است و نظارت همگانی از نظارت متمرکز سازمان‌ها که کشف تخلف می کند، بهتر است زیرا این شفافیت از گسترش فساد جلوگیری می‌کند.

    آروین گفت: در سال ۹۷ برنامه اکسل لایحه بودجه به شفافیت بیشتر قراردادهای شهرداری کمک می‌کند. کد اقتصادی و اطلاعات شرکت برنده در سامانه درج می‌شود تا متقاضیان به راحتی به اطلاعات مورد نیاز دسترسی داشته باشد. در مورد قراردادهای قبل از پنج شهریور ۹۶ اگر تخلفاتی مشاهده شود حتما پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد. برای انتشار اطلاعات قراردادها در سامانه شفافیت باید یک تاریخ انتخاب می شد که در نتیجه تاریخ ۶/۵ انتخاب شد. هدف این است که دوره جدید مدیریت شهری با انتشار عمومی اطلاعات قراردادها در سامانه از فساد پیشگیری شود.

    آروین با بیان اینکه جنس قراردادهای تهاتر و واگذاری املاک با جنس قراردادهای سامانه شفافیت متفاوت است، گفت: البته برای این موارد هم سامانه اختصاصی خواهیم داشت. تکلیف مزایده‌ها در مدیریت شهری هنوز مشخص نیست. مزایده‌ها جزو قراردادهای درآمدی هستند. تلاش می‌کنیم در سامانه مناقصات و مزایده‌ها این نوع قراردادها منتشر شوند. در دوره جدید کلیه واگذاری املاک توسط شهرداری باید به تصویب شورا برسد و انشاالله دیگر شاهد تکرار آنچه در دوران قبل اتفاق افتاد نخواهیم بود. در مورد تهاترها، شهرداری موظف به ارائه گزارش شش ماهه به شورا و انتشار عمومی آنها شده است.

    عضو شورای شهر تهران گفت: شفافیت درآمدها و هزینه‌های نمایندگی می‌تواند به عنوان بخشی از فرآیند شفافیت باشد. سامانه شفافیت هنوز به سامانه تامین مالی متصل نشده است. در تلاشیم که قردادهای سازمان ها و شرکت‌های شهرداری به سامانه شفافیت متصل شود. کمیته شفافیت خواستار تدوین آیین‌نامه به منظور شناسایی نوع قراردادها و معرفی نوع قراردادهای محرمانه و فرآیندهای انعقاد آنها است.



    مطلب پیشنهادی

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    از مارسی و ملبورن تا ونکوور و نیویورک، مجسمه‌هایی در شهرهای سراسر جهان ساخته شده‌اند که با القای مفاهیم هنری، اجتماعی و سیاسی تاکنون توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *