دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۴۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 4298
  • سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!
    سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!

    شهرداری و تله بنیان گذار

    گزارش بررسی اقتصادی شهرداری های استان اصفهان نشان می دهد که عمده بحران کنونی درآمدی شهرداری ها ریشه در عدم استقلال اقتصادی آن ها دارد.
    این در حالی است که قانون صراحتا بر استقلال شهرداری ها و غیر دولتی بودن آن ها تصریح دارد.
    باید پذیرفت شرایط استقلال، تفکر خاص خود را می طلبد و گمان می رود با توجه به صرفا تجربی بودن(نه علمی و خلاق بودن) برخی از شهرداری های ما، امکان گریز از وضعیت رکود کنونی بسیار سخت به نظر می رسد.
    “مواجهه بدون تئوری”برای شهرداران ما راهگشا نخواهد بود. شهرداری های ما اسیر “تله بنیان گذار” شده اند و گریز از این وضعیت بسیار دشوار و نیازمند مدیرانی اهل دانش و تئوری و در عین حال ریسک می باشد.
    اما متاسفانه به نظر می رسد تفکر مدیریت دولتی شهری، همچنان سایه سنگینی روی شهرداری های ما و مهمتر از آن اندیشه شهرداران دارد. و همین عامل باعث باز تولید وضع موجود در شرایط کنونی(عصر کمبود منابع دولتی) شده است.
    اما به قول اقتصاددانان نهادگرا وقتی رویه ای در جامعه شکل می گیرد و ریشه می اندازد، به سان ماشینی است که جامعه را در مسیر تعیین شده پیش می برد. مسیر نهادی گذشته، می تواند تا حد زیادی(نه به طور کامل) چشم انداز رفتاری آینده جامعه را تعیین کند و اما شواهد امر گواه بر نقش تعیین کنندگی اندیشه گذشته مدیریت شهری بر وضعیت حال دارد.
    به بیانی دیگر، انگار حالِ شهرهای ما را به تمامه(و نه تا حدی) گذشته در حال تعین بخشیدن است .
    و این امر در عصر پرشتاب کنونی می تواند برای شهرهای ما بسیار خسارت بار باشد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *