جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۵۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 11939
  • شهروندان استقبال کنند الکتروکاپ گسترش می یابد
    شهروندان استقبال کنند الکتروکاپ گسترش می یابد

    شهروندان استقبال کنند الکتروکاپ گسترش می یابد

    حدود دو ماه است که طرح الکتروکاپ به صورت جدی در حال انجام است ، طرحی که اگر با استقبال شهروندان مواجه شود گسترش پیدا خواهد کرد. در این طرح لوازم الکترونیکی مستعمل جمع آوری و از ادغام آنها با زباله جلوگیری می شود و علاوه بر این مجددا به چرخه تولید برمی گردند.

     مجید نوربخش، معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره طرح الکتروکاپ با بیان اینکه کلیت و ماهیت این طرح کاملاً محیط‌زیستی است، گفت: ۲۸ غرفه در نقاط مختلف شهر تهران مشخص و پیمانکاری برای این طرح تعیین شده که در آن، لوازم الکترونیکی مستعمل و مازاد توسط غرفه ها از شهروندان دریافت و بعد از آن در کارخانجات مخصوص تبدیل به مواد اولیه می شود. البته لوازمی که ارزش مالی داشته باشد از شهروندان خریداری می شود.

    او با بیان اینکه این طرح در حدود دو ماه است که به صورت جدی در حال انجام است و اگر با استقبال شهروندان مواجه شود گسترش پیدا خواهد کرد، افزود: از آنجا که آلودگی زیست محیطی لوازم الکترونیک هنگامی که با زباله ادغام می شود بسیار زیاد است، با این طرح این لوازم جمع آوری و از ادغام آن با زباله جلوگیری می شود و علاوه بر این مجددا به چرخه تولید نیز برمی گردند.

    معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه در طرح الکتروکاپ فقط پسماند الکترونیکی از جمله سی ‌دی، باتری، کارت بانکی، باتری موبایل و انواع لوازم برقی دریافت می‌شود، ادامه داد: تمامی ‌این اقدامات برای جلوگیری از دفن این نوع زباله انجام می‌شود و این غرفه ها در همه مناطق ۲۲ گانه مستقر هستند. در مناطقی که قابلیت بیشتری دارند تعداد این غرفه ها نیز بیشتر است.

    صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز پیش از این درباره دلایل راه اندازی این غرف گفته بود: آمارهای موجود نشان می دهد که سال گذشته روزانه ۳۷ تن و در ۴ ماهه اول امسال روزانه ۵۲ تن ضایعات الکترونیکی در تهران جمع آوری شده که تحت این شرایط، آمار سالیانه این نوع پسماند عدد قابل توجهی است.

    او با بیان اینکه پسماندهای الکترونیکی از جمله پسماندهایی هستند که دفن آن ها با عواقب جبران ناپذیری برای محیط زیست همراه است، اضافه کرده بود: این زباله ها به دلیل داشتن فلزات سنگین مانند سرب موجب از بین بردن گیاهان، آلودگی منابع آب زیرزمینی و تهدید سلامت شهروندان می شوند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با راه اندازی غرف الکتروکاپ، مدیریت این نوع زباله ها را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم و امکان فعالیت زباله گردها و عوامل غیرمجاز را در این زمینه محدود کنیم.

    شهر



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *