پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 17064
  • ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی
    ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی

    ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی

    سیدهادی مصطفوی درباره ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع شهرسازی و کاربری زمین‌های زارعی به منظور کنترل ساخت و سازها و حفظ فضای سبز و پهنه‌های زمین‌های کشاورزی و باغی، گفت: در سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه‌ای را برای حفاظت از حریم شهری مصوب کرد.

    وی عنوان کرد: این مصوبه برای جلوگیری از دخل و تصرف غیرقانونی و ممانعت از تخریب اراضی زراعی، جنگلی و منابع طبیعی ذیل سند پهنه بندی حریم شهر در طرح‌های توسعه و عمران از طریق ادارات راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در پنج بخش پهنه حفاظت، پهنه کشاورزی، پهنه مراتع، پهنه طبیعی و پهنه سطوح آبی به تصویب رسیده بود که در استان همدان اجرایی نشده و ۶ سال بر زمین مانده است.

    معاون دادستان همدان همچنین با بیان اینکه اراضی کشاورزی در یک تقسیم بندی کلی به اراضی دیمی و آبی و اراضی کشاورزی و باغی تقسیم می‌شوند، افزود: درباره این اراضی هم ضروری است که بر اساس الگوی کشت برای مدیریت محصولات کشاورزی تولیدی در استان و با هدف محصولات کم آب بر، تدابیر لازم در تبدیل اراضی کشاورزی به باغی یا بالعکس اتخاذ شود.

    مصطفوی عنوان کرد: این در حالی است که همچنان ضابطه مشخصی برای پهنه‌های اراضی کشاورزی وجود ندارد.

    وی تاکید کرد: بنابراین لازم است راه و شهرسازی و شهرداری برای پهنه حریم شهر و جهاد کشاورزی برای اراضی زراعی طرح جامع کاربری اراضی کشاورزی را بر اساس نوع اراضی از جمله دیم یا آبی کشاورزی یا باغی مورد مطالعه قرار داده و مناطقی که اساساً قابلیت تغییر کاربری را ندارند معرفی و اراضی واجد شرایط را مشخص کند تا مالکین با رویه واحدی مواجه باشند.

    معاون دادستان همدان ادامه داد: مطابق با این طرح صدور هرگونه پروانه ساخت و ساز، تغییر کاربری و مواردی از این قبیل باید بر اساس ضوابط آن انجام گیرد.

    مهر



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *