شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 1677
  • مهندسین مشاور

    ضعف کارشناسی در مدیریت نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه/تمدید رتبه شرکت های سابقه دار با مشکل مواجه است/ شرکت های نوپا با سهولت رتبه میگیرند

     

    مدیر یکی از شرکت های مهندسین مشاور شهرسازی و معماری که با گذشت یک سال از ارسال درخواست تمدید رتبه و چندین مرحله رفع اشکال در مدارک بارگذاری شده در سامانه “ساجات” سامانه نظام فنی و اجرای سازمان برنامه و بودجه برای بررسی صلاحیت مهندسین مشاور، موفق به تمدید رتبه شرکت نشده است، از این روند که موجب اختلال در کارشرکت شده و از اول سال جاری به دلیل عدم تمدید گواهی صلاحیت مشاوره، موفق به حضور در مناقصه ها نشده، گلایه داشت و به خبرنگار برزن نیوز گفت:

    اشکال تراشی،پرونده سازی و آیین نامه­سازی در مدیریت نظام فنی و اجرایی کشور در حالی انجام می شود، که، این مدیریت از مشخص ترین وظیفه خود یعنی تسریع امور مهندسین مشاور، و شکل گیری مقررات حمایتی برای آنها،  سر باز میزند.  در کنار حجم گسترده­ای از آیین­نامه­هایی که پیکره نحیف مهندسین مشاور را نشانه گرفته­اند، کوچکترین تلاش برای ایجاد آیین­نامه­های حمایتی نکرده­اند.  در نظام اجرایی که بررسی صلاحیت آن به بی تجربه ترین افراد شاغل در سازمان برنامه و بودجه، سپرده شده است، کار نابلدی، بی تخصصی و عدم اشراف بر امور به شدت هویدا ست.

    زمانیکه بررسی صلاحیت شرکت­های مهندسین مشاور یعنی بالاترین و گسترده ترین نهاد خصوصی مرتبط با نظام اجرابی و فنی کشور  به سربازان امیریه سپرده می شود باید منتظر ضربه­های مهلک بر این بدنه کارشناسی بود. به نظر میرسد، آنانکه تصمیم گرفته­اند تایید صلاحیت را به دست چینین گروهی بسپارند نه از سر ندانم کاری، بلکه به نیت ضربه زدن به مجموعه مهندسین چینین رویه­ای را دیده­اند.  صلاحیت هایی که یک شبه صادر میشود و شرکت هایی که بعداز ماه ها تلاش، موفق به تمدید رتبه نمی شوند نشان می دهد این سازمان به محلی برای ضربه زدن بر پیکره جامعه مهندسی کشور تبدیل شده است.

    بخش نظارتی و مدیریت اصلی سازمان اگر دغدغه حل مسئله را داشته باشند چند مسئله را باید بررسی کنند:

    • مدیریت سازمان برنامه بررسی کند آیین­نامه­هایی که برای تایید صلاحیت تولید شده است چه اندازه به نظام فنی کشور کمک کرده است و چه مقدار فرصت رانت برای مدیران نظام فنی و اجرایی ایجاد نموده است.
    • چند آیین نامه و دستورالعمل حمایتی در واحد نظام فنی و اجرایی تهیه و ابلاغ شده است.
    • مدیران نظام فنی و اجرایی چه دغدغه­ای در امور فنی کشور داشته­اند که بی تجربه­ترین قشر مشغول در سازمان را مسئول بررسی صلاحیت مهندسین مشاور نموده­اند.
    • علل عدم واگذاری بررسی صلاحیت­، به انجمن­ های تخصصی که دغدغه مشترک با جامعه مهندسین دارند بررسی شود و گزارش داده شود چقدر این علت­ ها با واقعیت منطبق بوده و چطور این وظیفه امکان دارد به سربازان وظیفه (سربازان امیریه) سپرده شود اما به انجمن­ های تخصصی نه؟


    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *