دوشنبه , ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۳۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 3242
  • نشست عدالت اجتماعی از ارمان تا واقعیت
    دومین نشست از سلسله نشست های عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت فردا برگزار می شودAIL

    عدالت اجتماعی از آرمان تا واقعیت

    دومین نشست از سلسله نشست های «عدالت_اجتماعی؛ از آرمان تا واقعیت» با عنوان گروه های آسیب پذیر و عدالت اجتماعی  امروز برگزار شد . در این نشست که توسط مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری موسسه کار و تامین اجتماعی، موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی و موسسه آتیه برگزار شد. محمد امین قانعی راد جامعه شناس به ایراد سخن پرداخت و گفت: نمی توان جامعه ای را مثال زد که مانند ایران در آن انفجار گفتمانی عدالت انجام بگیرد. وی افزود: باید دید چه چیزی باعث باز تولید آسیب های اجتماعی در جامعه ما می شود. دستگاه تولید آسیب های اجتماعی را باید شناسایی کرد و باید دید چرا آسیب های های اجتماعی از بهزیستی و شهرداری جلو ترند. وی گفت: ما در الگوی توسعه، سازمان دولت و نوع نگاه به مسئله اسیب ها و گروه های آسیب پذیر اشکال داریم. یک جامعه شناس گفت: ما در نوع نگاه به آسیب های اجتماعی اشکال داریم.  باید رابطه آسیب ها با نیروی کار مورد ارزیابی قرار دهیم. وی افزود:در کشور باید ارتباط کار و سرمایه سازماندهی شود. نوعی عدم انسجام در  الگوی توسعه وجود دارد و این عدم انسجام در دستگاه دولت هم رفته است. قانعی راد گفت: گروههای آسیب پذیر همان نیروی کار توانمندی هستند که نتوانسته اند به دستگاه اقتصادی سازمان یافته وصل شوند و تبدیل به گروه آسیب شده اند . به گفته وی ، باید نقش کارگر را به رسمیت بشناسیم. باید به او امکان بدهیم خودش را بازنمایی کند و وارد گفتگوی اجتماعی شود و بتواند حرف خودش را بزند.

    همچنین در این نشست  ولی الله شجاع پوریان معاون اجتماعی شهرداری تهران با عنوان، گروه های آسیب پذیر و عدالت اجتماعی گفت: عدالت اجتماعی یکی از مفاهیم اصلی دولت ها بوده است. به مفهوم عدالت در آموزه های دینی ما از سال های پیش پرداخته شده است. وی افزود: در واقع امروز بی عدالتی در کشور ما به صورت منطقه ای وجود دارد و نتوانستیم شکاف اجتماعی را کاهش دهیم. وی گفت: در قانون اساس ما ، دولت موظف شده است به تبعیض های اجتماعی پایان دهد. اما امروز بعد از ۴۰ سال در این زمینه کارنامه قابل دفاعی نداشته ایم.

    در ادامه این نشست انوشیروان محسنی بندپی رئیس بهزیستی تهران نیز به طرح دیدگاه های خود پرداخت و گفت: یکی از اهداف بلند انقلاب اسلامی برقراری عدالت و کاهش فقر مطلق بوده و سازمان بهزیستی کشور نیز بر اساس این هدف شکل گرفته است. وی گفت: ما با کسانی مواجه هستیم که به دلیل عدم برخورداری از شرایط مساوی، حوادث و سوانح و … نیازمند خدمات هستند و سازمان بهزیستی باید بر اساس نظامی برنامه ریز، مستمر، پایدار و فرایند محور این افراد را حمایت کند. وی افزود: سازمان بهزیستی کشور در این راستا پرهیز از سیاست های صدقه ای و توانمند سازی جامعه هدف را پیش گرفته است. وی گفت:تشکیل گروه های خودیار و طرح تامین مالی خرد و ایجاد شغل و مهارت، وابستگی به سیاست های صدقه ای را کم می کند.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *