طرح ترافیک تهران پس از حدود سه دهه اجرا، از سال ۹۷ با تغییرات بنیادی و به شکل نسخه روزآمد از این طرح به اجرا درآمد. در قالب این تغییرات، از یکسو طرح موسوم به «زوج و فرد» به کلی حذف شد و شکل دیگری از قیمتگذاری در این محدوده که عنوان «حلقه دوم محدوده طرح ترافیک» را گرفت، اجرا شد. همچنین در هر دو حلقه اصلی و ثانویه طرح ترافیک تهران، ساعات اوج، یکسر اوج و غیراوج تعریف شد که به این ترتیب تردد در هر یک از این بازههای زمانی، هزینه متفاوتی برای خودروسواران به همراه خواهد داشت. در قالب این نسخه جدید، از یکسو سفر در بازههای اوج ترافیک گرانتر از سایر بازههای زمانی تعریف و از سوی دیگر تخفیفاتی برای خودروهای کمآلاینده دارای گواهی معاینه فنی برتر و نیز خودروهای هیبریدی منظور شد.
با این حال پس از آغاز به کار شورای ششم و جایگزینی مدیران ارشد شهری در پایتخت، مدیران ترافیکی چه در شهرداری و چه در پارلمان شهری تهران بارها از ضرورت اصلاح این نسخه جدید طرح ترافیک سخن گفتند. با این حال در طول ماههای گذشته تقریبا هیچ جزئیاتی از نحوه این تغییرات افشا نشد. اما در روزهای اخیر مدیران شهری در گفتوگو با رسانهها از آغاز جلسات کارشناسی برای بازنگری در طرح ترافیک خبر دادهاند. هنوز هم محتوای تغییرات احتمالی این طرح نامشخص است و قاعدتا اگر انگیزه مدیریت شهری برای اعمال تغییرات در این طرح در سال ۱۴۰۲ جدی باشد، باید دستکم از سه ماه پیشتر از سال نو و حتی قدری زودتر از آن، اطلاعرسانی عمومی درباره کم و کیف طرح جدید و آشنا کردن شهروندان با ضوابط این طرح را آغاز کند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، بر اساس اظهارات رسمی مدیران شهری، طرح ترافیک با دو هدف حل معضل شبمردگی در مرکز شهر و نیز عادلانهتر شدن برای اجرا در سال آینده بازنگری میشود. البته پویاتر شدن این طرح و تعیین عوارض متغیر در طول بازه اجرا با توجه به میزان ازدحام خودروها در لحظه در هر یک از معابر مشمول اجرای این طرح، به تجهیزات مکملی نیاز دارد. با توجه به این موضوع و نیز به دلیل اهمیت شروع زودهنگام اطلاعرسانی درباره تغییر احتمالی طرح ترافیک که جزئیات آن در تنظیم سبک زندگی و تردد روزمره شهروندان نقش دارد، به نظر میرسد تیم کارشناسی باید به زودی جزئیات کامل نسخه جدید را برای طی مراحل بررسی و تصویب ارائه کند.
دنیای اقتصاد