جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۸:۱۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 3374
  • فرایند تصمیم گیری در شهرها نباید جزیره ای باشد
    فرایند تصمیم گیری در شهرها نباید جزیره ای باشد

    فرآیند تصمیم‌گیری در شهرها نباید جزیره‌ ای باشد

    به گزارش برزن نیوز به نقل از شهرآرا :محسن هاشمی رفسنجانی در نشست اعضای هیات رئیسه شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور که در مشهد برگزار شد ضمن خوش‌‌آمد گویی به حاضران در اجلاس عنوان کرد:حضور شما در نخستین نشست اعضای هیات رئیسه شوراهای اسلامی کلانشهرها را گرامی میدارم و با ذکر سلام و درود به امام رضا (ع)، تجدید عهد با امام راحل و یاد شهدا صحبت‌های خود را شروع میکنم.
    وی اظهار داشت: از حضور خود و همکارانم در اجلاس مفتخرم و از دست اندرکاران برگزاری این نشست تشکر ویژه دارم و امیدوارم نقش موثری در تعامل اعضا با هم و سایر قدرت‌های موجود از جمله دولت، مجلس و هر قدرتی که در اداره بهتر شهرها تاثیر گذار است داشته باشیم.
    رفسنجانی خاطر نشان کرد: شورای اسلامی شهر و روستا در گذشته یکی از اصول معطل مانده قانون اساسی بود که با پیگیری مرحوم آیت الله طالقانی به بندها اضافه شد و با پیگیری دولت سازندگی، دولت آقای هاشمی رفسنجانی لایحه تصویب شد و در ابتدای دولت اصلاحات دولت آقای خاتمی و با حمایت های مقام معظم رهبری اجرایی شد.
    رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: این مجموعه بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور است و ۲۰۰ هزار نفر عضو آن ۷۰ درصد جمعیت کشور را مدیریت می کنند، باید بیشتر از این وضعیت تاثیر گذار باشند؛ از مسائلی که این اجلاس می تواند به آن بپردازد این است ک چرا هنوز تاثیر گذاری بارز در مدیریت شهرها را بدست نیاوردیم؟
    وی عنوان کرد: فرآیند تصمیم گیری جزیره ای در شهرها از جمله مشکلات ماست، قوانین شوراها کامل اجرا نشده و فرض است قوانین باید کامل اجرا شده باشد اما در هر دوره مسدود گذاشته شده است. مثل اینکه همیشه خجالتی بین دولت و شوراها هست و یک جایی باید بشینیم و معلوم شود چه عاملی باعث میشود نتوانیم قدرت مدیریت داشته باشیم
    وی ضمن اشاره به الگوی مشترک بین شهرها عنوان کرد: ما در شوراها به یک الگو و ایده مشترک نرسیدیم و این پراکندگی به وجود آورده و باعث می‌شود در نهایت در مجلس نتوانیم از حقوق شهرها دفاع کنیم.
    رفسنجانی خاطر نشان کرد: بیش از ۵۰ درصد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی نمایندگان کلانشهرها هستند و میتوانیم مسائل را قانونمند کنیم تا کسی نتواند از آنها عدول کند.
    وی تقویت تعامل مدیریت شهری را از دیگر این مسائل مهم دانست و ادامه داد: تقویت تعامل مدیریت شهری از جمله دیگر این مسائل مهم است.
    وی گفت: کمیسیون کلانشهرها در دولت شکل گرفته که میتواند پرقدرت شود اما تا کنون دیده نشده طرحی ببریم و به مصوبه یا لایحه برسیم شورای عالی استانها عملا این کار را نکرده؛ ما کلانشهرها و شهرهای کوچک نتوانستیم طرحی در ابعاد مهم از جمله شکاف بین درامد و هزینه  آماده کنیم.
    رییس شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: از وقتی شهرفروشی آغاز شد شهرداران و شورای شهر به این نتیجه رسیدند همین روش خیلی راحتتر است اما ما باید با تعاملی که با مجلس و دولت  داریم این مسائل را حل کنیم.
    وی خاطر نشان کرد: این روزها کلیپی از مرحوم آیت الله رفسنجامی در فضای مجازی پخش شده که ایشان می‌گویند گفته میشود تهران حمل و نقل ریلی نمخواهد اما من می‌گویم که همه شهرها این را میخواهند از آن زمان ۳۰ سال گذشته اما نه تنها تهران کاری که لازم بود را نکرد بلکه در سایر شهرها هم اقدامات لازم را شاهد نبودیم.
    رفسنجانی اظهار داشت:در شهرها و خصوصا کلانشهرها حمل و نقل عمومی را واقعا جدی بگیریم که اگر این کار را بکنیم به سمت حل مشکلات آلودگی هوا خواهیم رفت و حمل و نقل پرسرعت و عدالت محور گسترش خواهد یافت و همین موضوع کارآمدی نظام را بشدت بالا خواهد برد.
    رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: صحبت های خود را با تشکر از شورای شهر و شهرداری مشهد به پایان می رسانم.


    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *