سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 4837
  • فقر کالبدی، عمده چالش سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد
    فقر کالبدی، عمده چالش سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد

    فقر کالبدی، عمده چالش سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد

    محمدرضا حسین‌نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: در واقع فقر کالبدی این مناطق و همچنین جدا بودن آن‌ها از شهر در هنگام شکل‌گیری ازجمله برخی از مشکلات کالبدی آن‌ها به شمار می‌رود.
    وی با اشاره به نبود شبکه‌های زیرساختی ادامه داد: این‌گونه محلات به‌واسطه برخوردار نبودن از طرح و نقشه از پیش اندیشیده عموماً برنامه جامعی برای خدمات‌رسانی به‌ویژه در حوزه خدمات زیر بنایی برای آنان اندیشیده نشده است.
    معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با بیان این‌که این بافت‌ها فاقد عناصر شهری و هویت هستند، افزود: سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل شکل‌گیری و رشد سریع ساخت‌وسازها، فاقد طرح و نقشه بودن خانه‌ها و همچنین استفاده از مصالح نازل و نامقاوم در برابر زلزله دارای مشکلات متعددی هستند.
    حسین‌نژاد ادامه داد: غیربومی بودن بیشتر ساکنان و ترکیب جمعیتی ناهمگون و شکاف‌های قومیتی باعث بروز ناامنی محیط و نازل بودن منزلت اجتماعی آنان شده است و ناهنجاری‌های اجتماعی، شرایط مستعدی برای بزهکاری به وجود آورده است.
    معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به رواج اقتصاد غیررسمی در حاشیه شهر، خاطرنشان کرد: سکونت دهک‌های پایین درآمدی و ارزش نسبی پایین زمین و مسکن باعث رواج اقتصاد غیررسمی در حاشیه شهر‌ها شده است و عدم تمایل به بهبود بخشیدن وضعیت مسکن به دلیل فقر و نداشتن مالکیت قانونی وعدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این‌گونه سکونتگاه‌ها را به دنبال داشته است.
    حسین‌نژاد گفت: نبود پروانه ساخت و پایان کار به دلیل مشکلات قانونی ساختمان و عدم رعایت استاندارد‌های ساخت مسکن باعث شده در بخش مالکیت نیز مشکلات متعددی برای اهالی این سکونتگاه‌ها وجود داشته باشد.
    وی بیان کرد: به دلیل پوشش نامناسب معابر، فقدان سیستم مناسب جمع‌آوری زباله، نبود سیستم فاضلاب و رهاسازی آن در محیط و معابر و همچنین نگهداری دام در منازل مناطق حاشیه شهر آسیب‌پذیری بالایی نسبت به بیماری‌ها و بلایای طبیعی دارند که ضرورت چاره اندیشی برای آن از مدت‌ها پیش مورد توجه و تاکید است.


    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *