یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۱۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 5154
  • قروه در مسیر شهر پیشرو
    قروه در مسیر شهر پیشرو

    قروه در مسیر شهر پیشرو

    شهردار قروه شامگاه سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران شهرستان قروه به ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری از سال ۹۳ تا ۹۷ پرداخت و همچنین به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

    حسین پروندی در این نشست به میزان افزایش و یا کاهش بودجه های شهرداری در این چند سال اشاره کرد و از افزایش سرانه فضای سبز شهروندان قروه ای در سال جاری خبر داد.

    فراز و فرود بودجه شهرداری

    شهردار قروه با بیان اینکه در سال ۹۳ بودجه مصوب شده برای شهرداری ۱۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بود، اظهار داشت: این بودجه نه تنها کامل تحقق یافت بلکه یک میلیارد هم بیشتر شد و در مجموع از نظر عملکردی و تحقق یافته به ۱۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

    به گفته حسین پروندی در این سال سرانه درآمدی هر شهروند قروه ای ۱۹۲ هزار تومان بود.

    او با اشاره به بودجه سال ۹۴ از کاهش آن نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: در سال ۹۴ بودجه مصوب ۱۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بود که با کسری بودجه تحقق و عملکردی آن ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان لحاظ شد و در این سال به ازای هر شهروند قروه ای سرانه درآمدی به ۱۵۰ هزار تومان رسید.

    اما در سال ۹۵ مطابق اظهارات پروندی میزان بودجه مصوب ۱۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود که در این سال شهرداری با افزایش بودجه مواجه شد و در واقع بودجه تحقق یافته و عملکردی ۱۹ میلیارد و صد میلیون بود که سرانه درآمدی هر شهروند برای شهرداری به ۲۴۳ هزار تومان ارتقاء پیدا کرد.

    او همچنین از ادامه روند افزایشی بودجه در سال ۹۶ به میزان ۱۹ میلیارد تومان از ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب شده گفت و سرانه درآمدی هر شهروند را هم ۲۴۳ هزار تومان دانست.

    سال سخت شهرداری ها

    شهردار قروه در ادامه سال ۹۷ را سخت ترین سال برای شهرداری ها دانست. به گفته حسین پروندی در این سال به دلیل حذف تبصره ۲ ماده ۳۹ ارزش افزوده سوخت، بسیاری از شهرداری ها به خصوص در پرداخت حقوق و دستمزد خود دچار مشکل شدند.

    او با بیان اینکه زمان تدوین بودجه و مصوب آن با این ذهنیت که طبق سنوات گذشته پرداختی هایی به شهرداری صورت گیرد، افزود: در این سال بودجه مصوب ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود که تا آذر ماه نزدیک به ۱۱ میلیارد تومان تحقق بودجه صورت گرفته است.

    هرچند پروندی از اینکه تمامی بودجه مصوب شده محقق شود خوشبین نیست اما معتقد است که می توان تا ۲۰ میلیارد تومان تحقق بودجه را داشت. گرچه باز هم ۴ میلیارد تومان کسری بودجه وجود خواهد داشت.

    او میزان سرانه درآمدی هر شهروند قروه ای را براساس بودجه مصوب شده ۳۱۴ هزار تومان عنوان کرد.

    پرداخت حقوق و مزایا

    در ادامه شهردار قروه به روند پرداختی حقوق و مزایا از سال ۹۳ تا ۹۷ پرداخت. حسین پروندی میزان حقوق پرداختی سال ۹۳ در سه بخش ستادی، خدمات شهری و فضای سبز را ۵۰۰ میلیون تومان به صورت ماهانه عنوان کرد.

    او از افزایش حقوق پرداختی ماهانه به ۶۰۰ میلیون تومان در سه حوزه ستادی، خدمات شهری و فضای سبز در سال ۹۴ خبر داد که این میزان در سال ۹۵ به ۷۰۰ میلیون تومان رسید.

    اما در سال ۹۶ به گفته پروندی ماهانه ۸۰۰ میلیون تومان حقوق و مزایا پرداخت شده و در نهایت در سال جاری هم یک میلیارد تومان برای این موضوع صورت گرفته است.

    تعداد نیرو و هزینه های جاری

    دیگر موردی که شهردار قروه از آن سخن گفت مربوط به هزینه کرد سالانه ۱۲ میلیارد تومان برای کارهای جاری شهرداری بود. در واقع بنا به گفته های حسین پروندی در سال جاری برای جمع آوری زباله و رفت و روب ماهانه ۲۱۳ میلیون تومان پرداخت شده و در این میان نگهداشت فضای سبز هم ماهانه ۱۹۹ میلیون تومان هزینه داشته است.

    شهرداری قروه ۱۵۰ نیرو شرکتی و قراردادی و رسمی دارد که از این تعداد ۱۱۰ نفر خدمات شهری و ۱۰۰ نفر نیروی فصلی هستند و براساس اظهارات این مدیر حوزه شهری در نیمه اول سال در فضای سبز مشغول به کارند و در واقع ۶ ماه اول سال شهرداری قروه ۳۵۷ نیرو و ۶ ماهه دوم سال ۲۵۷ نیرو دارد.

    پروندی از تعداد ۱۵۰ نیرویی که با شهرداری مستقیم در ارتباط هستند ۱۸ نفر را دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۵۰ نفر کارشناسی، ۱۰ نفر کاردانی، ۲۳ نفر دیپلم و ۴۹ نفر هم زیر دپیلم دانست که شامل ۱۳۴ نفر مرد معادل ۹۱ درصد و ۱۳ نفر هم زن می شود.

    به گفته او در چارت سازمانی شهرداری قروه ۱۱۷ پست معرفی شده اما در حال حاضر ۳۰ پست پُر شده و مابقی خالی است و این نشان می دهد که این سازمان در حوزه منابع انسانی و تخصصی و فنی کمبود نیرو دارد.

    پرداخت خسارت ۷ میلیارد تومانی

    شهردار قروه در ادامه نشست به پرداخت خسارت ها و محکومیت های شهرداری اشاره کرد. حسین پروندی در این زمینه این سال ها را برای شهرداری سخت خواند و از پرداخت مبلغ ۷ میلیارد تومان خسارت تا به امروز به صورت نقد و غیرنقد به افراد طرح دعوی خبر داد.

    او از این مبلغ ۵۰ درصد به صورت نقدی و ۵۰ درصد هم غیرنقدی یعنی معوض زمین دانست و به دفاع از عملکرد واحد حقوقی شهرداری پرداخت و تصریح کرد: اینجا باید نیمه پر لیوان را هم ببینیم و از بخش حقوقی شهرداری دفاع شود چرا که در کنار پرداخت این خسارت ها، معادل رقم محکومیت ها دفاع مؤثر هم داشته ایم.

    عمران شهری بهتر

    بیان عملکرد عمران شهری و فضای سبز دیگر مباحثی بودند که در این نشست به آن ها اشاره شد. در حوزه عمران شهری به گفته شهردار قروه از کف پوش هایی بهتر از گذشته برای پیاده روها استفاده شد و ۵۰ هزار مترمربع به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کار شده است.

    همچنین پخش ۱۱۰ هزارتن آسفالت در این چند سال در کنار تلاش برای بهسازی و تکمیل بلوار غدیر از نظر روشنایی و آسفالت از مواردی بودند که حسین پروندی به آن ها اشاره و تأکید کرد.

    کمترین پرونده تخلف در ساخت و ساز

    شهردار قروه همچنین در حوزه تخلفات ساخت و ساز کمترین پرونده ها را در استان مختص به قروه دانست و این را نشان از فرهنگ شهری مردم خواند و از قانون پذیری شهروندان ابراز خرسندی کرد.

    حسین پروندی همچنین به ساماندهی دستفروشان اشاره کرد و از پذیرش این موضوع که به عنوان یک واقعیت اجتماعی و کنار آمدن با آن گفت و اظهار داشت که در راستای ساماندهی قرار بر این شد که دانشگاه ها با بررسی علمی راهکارهایی را ارائه و یک مدیریت بینابینی صورت گیرد.

    ارتقای سرانه فضای سبز

    خبر خوشایندی که شهردار قروه در این نشست بیان کرد مربوط به ارتقای سرانه فضای سبز هر شهروند قروه ای در سال جاری بود. حسین پروندی آخرین متراژ فضای سبز قروه در سال ۹۷ را ۶۶۱ هزار مترمربع دانست و سطح سرانه فضای سبز شهروندان قروه ای را بیش از ۸ مترمربع عنوان کرد که با این احتساب در واقع قروه یکی از شهرهای پیش رو در استان از نظر سرانه فضای سبز محسوب می شود.

    به گفته او میزان در سال ۹۳ سطح سرانه فضای سبز ۶ و ۶ دهم مترمربع از ۵۳۰ هزار مترمربع بود که این رقم در سال ۹۴ به ۶ و ۹ دهم مترمربع ارتقاء یافت.

    در سال ۹۵ هم بنا به آمار ارائه شده توسط پروندی میزان فضای سبز ۵۷۰ هزار مترمربع با ۷ و یک دهم مترمربع سرانه فضای سبز بود که این میزان در سال ۹۶ به ۵۹۵ هزار مترمربع بود به سرانه ۷ و ۴ دهم ارتقا یافت.

    او با این احتساب شهر قروه را یکی از سه شهر برتر در استان از نظر میزان سرانه فضای سبز شهروندان دانست.

    پروندی در ادامه از نصب ۶ المان و تندیس در قروه گفت و از رونمایی تندیس «شهید منوچهر سعیدی» در اجلاسیه کنگره ۵ هزار و ۴۰۰ شهید کردستان خبر داد.

    بهره برداری از پروژه پل بلوار معلم با اعتبار ۵ میلیارد تومانی در سال آینده دیگر موردی بود که از آن خبر داده شد.

    پاسخ به خبرنگاران

    در ادامه شهردار قروه پس از پایان ارائه گزارش عملکرد شهرداری به سؤالات خبرنگاران شهرستان پاسخ داد که در این میان خبرنگاران مهر و کردپرس با دست پر در این نشست خبری حضور داشتند و به طرح سؤالاتی از قبیل وضعیت جایگاه زباله ها، پروژه های ناتمام شهرداری، وضعیت انتقال صنوف آلاینده، دسترس پذیری محیط شهری، وجود شایعاتی مبنی بر غیر فنی بودن پل بلوار معلم، توقف پروژه پارک بانوان، نگاه شهردار به انتقادات صورت گرفته و میزان طلب از ادارات پرداختند.

    تکلیف زباله ها

    وضعیت زباله ها و جایگاه آن باتوجه به اعتراضات صورت گرفته، نخستین سؤالی بود که مطرح شد. در این رابطه شهردار قروه با تأکید بر اینکه شهرداری تابع تصمیمات کارگروه پسماند و مجری کار است، گفت: صرفاً شهرداری نمی تواند محل دفع بهداشتی پسماند را تعیین کند و فعلاً در حال انجام تکالیف مقرر و فراهم کردن بستر مناسب مطابق استاندارد در محل جدید بوده و قطعاً اگر دستور دیگری از طرف کارگروه پسماند لحاظ شود، اجرا می گردد.

    در همین زمینه خبرنگار کردپرس هم به انتقادات صورت گرفته مربوط به دیر انجام دادن مطالعات علمی برای جایگاه زباله اشاره کرد که حسین پروندی با پاسخ اینکه در زمان فعالیت بنده اقدامات به موقع انجام شده، به مطالعات علمی و دانشگاهی در مدت دو سال و نیم گذشته اشاره کرد.

    او همچنین از اعلام بلامانع بودن دستگاه های ذیربط برای تعیین جایگاه در سال ها قبل به شرط ایجاد بیوکمپوست گفت و تصریح کرد: با وجود بلامانع اعلام کردن متولیان اما تحقیقات علمی و دانشگاهی در این راستا صورت نگرفت و به هر حال پاسخ کامل این سؤال را باید از شهرداران و شوراهای قبل خواست.

    دیگر سؤالی که مطرح شد مربوط به اجرا نشدن پروژه های ناتمام شهرداری بود. پروژه هایی که به گفته یکی از اعضای شورا بیشترین حجم از بودجه ۹۷ را به خود اختصاص داد و برای دیگر موارد اعتباری باقی نماند.

    پروندی علت این مسئله را پرداخت حقوق و مزایای پرسنل دانست و اظهار داشت: در طول این چند سال از ۸۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب شده که ۷۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان آن تحقق یافته ۴۰ میلیارد تومان برای حقوق و مزایا هزینه شده است.

    به گفته او ۱۰ میلیارد هم مربوط به هزینه های جاری بوده و ۲۵ میلیارد دیگر می ماند برای کارهای عمرانی و قطعاً با این میزان نمی توان پروژه های چندانی را اجرا کرد و برای همین ناچار بودیم بخش اعظمی از پروژه ها را حذف کنیم.

    در واقع پروندی تحقق نیافتن اعتبارات به صورت کامل و از طرفی در اولویت قرار دادن پرداخت حقوق پرسنل را از جمله دلایل این مسئله عنوان کرد و گفت: با همین روند جزو شهرداری هایی هستیم که حقوق معوقه تا به امروز نداشته و همیشه به موقع حقوق و مزایای پرسنل پرداخت شده است.

    او در همین زمینه به توقف پروژه بانوان که جزو سؤالات مرتبط هم بود اشاره کرد. پروژه ای که به دلیل تحقق نیافتن بودجه و از طرفی اختلاف نظر در خصوص جانمایی محل به سرانجام نرسید.

    وضعیت صنوف مزاحم و پل بلوار معلم

    تعیین تکلیف در خصوص صنوف آلاینده سؤال دیگری بود که مطرح گردید. سؤالی که شهردار قروه در پاسخ به آن گفت: در فاز اول بیش از ۶۰۰ واحد یدک فروشان منتقل می شوند و در فازهای بعدی مابقی صنوف انتقال می یابند و در واقع نمی توان همه این صنوف را یکجا منتقل کرد و نیاز به مراحل زمانی مختلف دارد.

    حسین پروندی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه سخنی در برابر مسایل گفته شده در خصوص غیرفنی اجرا کردن پل بلوار معلم دارید، بیان کرد: این پروژه از جمله کارهایی بود که مشاور برای آن در نظر گرفته شده و تمامی کارها با مطالعات علمی، فنی و مهندسی انجام شده و چنین چیزی رد و بی اساس است.

    دسترس پذیری محیط شهری

    سؤال دیگری که از شهردار پرسیده شد مربوط به دسترس پذیری محیط شهری و اعتراضات جامعه معلولان نسبت به این مسئله به خصوص پارک شهید بهشتی بود.

    پاسخ حسین پروندی به این سؤال این بود که با مقایسه فضای فعلی محیط شهر با سال ها قبل مشخص می شود که چه کارهایی در این راستا صورت گرفته و در واقع با این قیاس راحت می توان قضاوت کرد.

    همچنین ملاحظات دسترسی آسان صورت گرفته برای افراد کم توان جسمی در کنار تلاش برای تکمیل خدمات و رفع نقیصه ها و توجه به حقوق شهروندی این افراد دیگر پاسخ هایی بود که داده شد.

    اما در رابطه با اعتراض معلولان نسبت به پارک شهید بهشتی و رعایت نکردن استانداردهای دسترس پذیری در این پارک شهردار اعلام کرد: زمانی که برای این پارک شروع به کار شد، نماینده معلولان به عنوان مشاور کار ناظر این پروژه بود و در واقع دسترسی پارک از چهار طرف تعریف شده است.

    به گفته پروندی بیشترین اعتراض این افراد از به کارگیری قلوه سنگ هایی است که استفاده شده و در این زمینه باید گفت نمی توان دست به تخریب آن ها بزنیم چرا که هم هزینه بر بوده و هم بازتاب اجتماعی منفی خواهد داشت.

    درخواستی که شهردار خطاب به معلولان معترض داشت این بود که اگر در راستای ارتقای سطح دسترسی هر پیشنهادی غیر از تخریب قلوه سنگ ها دارند استقبال کرده و تا جایی که قابلیت اجرایی داشته باشد، اقدام می شود.

    طلب ۳ میلیاردی از ادارات

    سؤال بعدی مربوط به میزان بدهی ادارات به شهرداری قروه بود. که به گفته پروندی سال گذشته ادرات شهرستان مبلغ ۵ میلیارد تومان به این سازمان بدهکار بودند که ۲ میلیارد تومان از این بدهی تسویه شد.

    او میزان طلب فعلی از ادارات را ۳ میلیارد تومان دانست و بیان کرد: اداراتی که به شهرداری بدهکارند شامل راه و شهرسازی، علوم پزشکی، ورزش و جوانان و بهزیستی بوده و قرار است ۵۰ درصد تا پایان سال در قالب اوراق تسویه از دستگاه ها دریافت شود.

    انتقادات سازنده را می پذیریم

    پذیرش انتقادات سازنده و رد تخریب های مغرضانه. این پاسخ قاطع شهردار به این سؤال بود که در برابر انتقادها و تخریب های صورت گرفته چه نظری دارید. پروندی با بیان اینکه از هر نقدی که درست و سازنده باشد استفاده کرده و اجرا می کنیم، یادآور شد: بعضی از انتقادها به قصد تخریب بوده و مبنا و اصول علمی ندارد و براساس غرض ورزی شخصی است لذا نمی توان این دست از انتقادها را کاری کرد.

    او انتقاد و تخریب را طبیعی دانست و بیان کرد: سازمانی همانند شهرداری که ۳۷۳ شرح وظیفه در قانون دارد قطعاً در معرض انتقاد قرار دارد و در این بین باید به دنبال رضایت مندی نسبی بود و بتوان جذب حداکثری داشته و جوری سیاست گذاری شود که حداقل نارضایتی ها و حداکثر رضایت ها نصیب گردد.

    مطابق گفته های پروندی با محدودیت اعتبارات یقیناً انتقادها هم بیشتر شده لذا سعی می شود در حد بضاعت کار شده و انتقادها پاسخ داده شده و تا جای امکان کاهش یابد.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *