دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۰۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 8593
  • شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد
    شهر زنجان، هشت سکونتگاه غیررسمی دارد

    کاهش میزان جرم در مناطق حاشیه نشین با افزایش سرانه خدمات

    برنامه «هاشور» رادیو گفت و گو با موضوع جوامع حاشیه نشین و بافت شهری و ارتباط آن با میزان جرم و جنایت با دکتر موسی حاجیانی استاد دانشگاه و کارشناس بافت شهری به صورت تلفنی گفتگو کرد.

    موسی حاجیانی با ابراز تاسف از اینکه مناطق حاشیه نشین نظم هندسی موزونی ندارند و معمولا سرانه خدمات شهری نیز پایین است، گفت: این بی نظمی و عدم انتظام شهری و عدم اختصاص سرانه سبب می شود نسبت رویکردهای بزه کارانه و جرم خیز در این مناطق به نسبت فضاهایی که شرایط مطلوب تری دارند، بالاتر باشد.

    وی متذکر شد: هارمونی فضا و انضباط و رعایت استانداردهای شهری، مسائل هندسی، سازه ای و ساختمانی و فرم های کالبدی تاثیر مستقیمی بر میزان جرم و جنایت در این محیط ها می گذارند. اگر در این حیطه ساماندهی صورت بگیرد قطعا از میزان اتفاقات ناگوار و از جمله جرم و جنایت در این مناطق کاسته خواهد شد.

    این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر بخواهیم از باب شهرسازی و نظم هندسی موضوع جرم و جنایت را در مناطق حاشیه نشین ببینیم یکی از راه های بسیار موثر این است که این آشفتگی هندسی و عدم الزام استانداردها و سرانه پایین خدمات در این مناطق بهبود پیدا کند. متاسفانه این موضوع در مناطق حاشیه نشین شهری مغفول مانده و فقط حداقل ها رعایت شده و این اصلا مناسب نیست و آنچنان نظمی مشاهده نمی شود.

    وی به نوع ساختار در مناطق حاشیه نشین اشاره کرد و گفت: چون که این مجموعه های حاشیه ای به صورت کلونی رشد می کنند و از قبل طرح هادی یا مدونی برایشان وجود ندارد ساماندهی شان پس از ساخته شدن سخت است و بهتر است قبل از اینکه این اتفاق بیفتد برنامه های رشد و توسعه ای این نوع مناطق را مدون کنیم.

    حاجیانی ادامه داد: چون در غیر این صورت باید به شیوه های سخت متوسل شویم تا این کار را انجام دهیم. اما می توانیم با قانونمند کردن توسعه ساخت و ساز و نظارت بیشتر فنی و مهندسی روی این مسائل کاری کنیم که لااقل در گسترش این نوع مناطق با یک شرایط مطلوب و مطابق استانداردهای ملی و بین المللی رشد کند.

    وی با اظهار به اینکه نهادهای بسیاری در این زمینه تاثیر گذار هستند، عنوان کرد: عمده بار مسئولیت روی شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور است که برای این نوع شهرها نظم هندسی مشخصی را می آورد.

    کارشناس بافت شهری افزود: شهرداری ها ارگان هایی هستند که نظم هندسی را پیاده سازی می کنند و حوزه گسترش شهر را تعیین می کنند و سازمان هایی مثل نظام مهندسی و شرکت های مهندسی که در حوزه ساختمان و شهرسازی و رشته های مرتبط با آن فعالیت می کنند آن ها هم نیروی فنی هستند که حالت طراحی و نظارت بر توسعه و ساخت و ساز هندسی در مناطق حاشیه نشین را می توانند کنترل کنند و بهبود دهند.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *