جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۰۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 10020
  • جالب‌ترین نوآوری‌های شهری در سال دوم پاندمی جهانی
    جالب‌ترین نوآوری‌های شهری در سال دوم پاندمی جهانی

    کرونا و پایان شهرنشینی

    قرن بیست و یک، بدون مقدمه وارد دوره ی دیگری از زندگی شده است: «جامعه ی اطلاعاتی». ما ایرانی ها در ابتدای قرن بیستم از یک جامعه ی ایلی و روستانشین، وارد دوره ی شهرنشینی و حاکمیت ناسیونالیسم های مدرن شدیم و هنوز چالش های زیادی با دوره ی مذکور داریم. در عین حال با ورود قرن جدید، با تغییر بزرگ دیگری مواجه شدهایم که مناسبات فضا و قدرت اجتماعی با انفجار اطلاعات دیجیتال در حال دگرگونی و تحول است.

    اگرچه در ابتدا زیرساخت های شهرنشینی ما اعم از بانک و بلدیه چندان که باید مهیا نبود و با همکاری کشورهای پیشرفته حتی تا مرحله ی اکتشاف نفت و نوشتن تاریخ باستانی پیش رفتیم، اینک نوبت زیرساخت های تازه تری شده که نیازمند طراحی و تقویت آن در تمام نقاط سرزمین پلنگ و زعفران هستیم.

    مراحل گذار از جامعه ی شهرنشین به جامعه ی اطلاعاتی میتوانست به تدریج و با طی کردن کشمکش های فراوانی که هنوز با عالم دیجیتال و شبکه های اجتماعی مشکل دارد، طی شود، اما حادثه ی دیگری رخ داد. «کرونا» مانند عقابی قصد دارد ما را از دوره ی حاکمیت شهرنشینی به سمت دوره ی جامعه ی اطلاعاتی پیش ببرد که در آن انسانها به جای تردد در خیابانهای شلوغ و پر از خودرو و کامیون، از طریق موبایل هایی که سرورهای پرسرعت پشتیبانی میشوند با هم ارتباط میجویند.

    با این حال، هنوز بسترهای اقتصادی و فرهنگی مربوط به جامعه ی اطلاعاتی در ایران به طور کامل فراهم نیست و مدارس و دانشگاه های مجازی تا دوردست های همه ی کشور به طور کامل دسترسی نداشته و نیازها به طور کامل مرتفع نمی شوند. از سویی، برای فراهم آوردن چنین بستری، نیازمند کارآفرینان و اندیشمندانی است که بتوانند مقتضیات اخلاقی دوره ی جامعه ی اطلاعاتی را به عنوان آرمان شهر زندگی ایرانی ترسیم کنند.

    کرونا موجب شده است که خلأ چنین کارآفرینان و متفکرانی در جامعه ی ایرانی که اینک دست خوش اضطراب و هراس ناشی از تداوم سبک زندگی شهرمحور پیشین و سرایت بیشتر بیماری است، محسوس باشد. با این حال، به نظر میرسد وابستگی مالی ما به جامعه ی شهرنشین و اقتصاد خاص آن که با شکاف شدید بالای شهر و پایین شهر نیز همراه بود، مانعی بزرگ بر سر راه چنین دگرگونی یا «جابجایی» فضایی شود. اما به نظر می رسد تداوم کرونا بتواند موجب خلاقیت کار آفرینان و متفکران شده و وضعیت فعلی اتکای اقتصادی به خیابان های شلوغ و گران قیمت را به سمت خلق شهرهای دیجیتال عادلانهتر پیش برد.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *