جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۳۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 13562
  • پیش از تابستان، اجاره نشین‌ها را دریابیم/ سقف جدید «اجاره بها» جواب می‌دهد؟
    اجاره داری حرفه ای، تدبیری جدید برای سامان بخشی به بازار مسکن

    بی اعتنایی موجران به مصوبه سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره

    شواهد و گزارش های متعدد میدانی حکایت از آن دارد که نرخ اجاره مسکن امسال حداقل ۴۰ درصد افزایش داشته و آنچه مسئولان وزارت راه و شهرسازی درباره تعیین سقف برای افزایش اجاره در ستاد ملی مقابله با کرونا می گویند، در حد حرف و سخن است.

    جدیتی که در مصاحبه های مسئولان صنف مشاوران املاک درباره رعایت سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره ها از سوی بنگاه داران بر آن تاکید می‌شود هم احتمالا در جایی دیگر به جز تهران و به طور کلی کشور ایران اتفاق می‌افتد! آنچه در عمل مستاجران شاهد آن هستند در اغلب موارد همراهی مشاوران املاک با تقاضاهای بیش از ۲۵ درصدی افزایش اجاره توسط موجران است.

    افزایش افسارگسیخته اجاره ها

    روزنامه ایران در گزارش امروز خود به این سوژه پرداخته و نوشته است؛ فایل‌های واحدهای عرضه شده برای اجاره در بنگاه‌ها و نرم‌افزارها، قیمت‌هایی با بیش از ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد در حالی که بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا افزایش اجاره بها نباید بیش از ۲۵ درصد باشد.

    واحد ۶۵ متری در غرب تهران ۱۲۰ میلیون ودیعه، ۷ میلیون اجاره ماهانه، واحد ۷۵متری در جنوب تهران، ۱۰۰ میلیون ودیعه، ۵ میلیون اجاره ماهانه، واحد ۶۵متری در شمال تهران، ۱۰۰ میلیون ودیعه، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه، واحد ۶۰ متری در شمالغرب تهران، ۱۰۰ میلیون ودیعه، ۱۲ میلیون اجاره ماهانه… در فایل‌های اجاره تقریباً واحدی با امکانات، با اجاره ماهانه کمتر از ۵میلیون تومان کمیاب است یا اصلاً پیدا نمی‌شود. برخی مستأجران جوان که برای بار اول می‌خواهند خانه اجاره کنند با دیدن قیمت‌ها شوکه می‌شوند آنها باور نمی‌کنند نمی‌توانند خانه‌ای مناسب با درآمدشان اجاره کنند.

    زوج های جوان ناتوان از اجاره مسکن

    زوج جوانی که پرستار هستند و چند ماه از عقدشان می‌گذرد، می‌گویند ۲ ماه است به‌دنبال واحدی برای اجاره هستند اما اجاره‌ها بسیار بالاتر از توان مالی آنها است و نتوانستند بعد از ۲ ماه واحدی را اجاره کنند. زوج جوان دیگری که هر دو تحصیلات عالی با حقوق مناسب دارند در بنگاهی در مرزداران به‌دنبال خانه هستند. آنها می‌گویند صاحبخانه اجاره را از ۳ میلیون به ماهی ۷ میلیون افزایش داده و ۲۰۰ میلیون هم به رهن اضافه کرده است که بسیار بیشتر از توان مالی ما بود و به همین دلیل نتوانستیم قرارداد اجاره را تمدید کنیم.

    از بنگاه دار می‌پرسم مگر افزایش بیشتر از ۲۵ درصد اجاره بر اساس مصوبه ستاد کرونا ممنوع نیست؟ با لبخند می‌گوید: اینها برای نوشتن در روزنامه‌ها است آنچه که ما در بازار می‌بینیم افزایش اجاره‌ها بیش از ۴۰ درصد است خودتان هم می‌بینید. البته شاید برخی مالکان با توجه به شرایط اقتصادی، مراعات کنند و فشار زیادی به مستأجر وارد نکنند اما بسیاری از مالکان می‌گویند وقتی از پارسال تا الان قیمت‌ها چند برابر شده آنها هم قیمت اجاره را بالا برده‌اند.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *