به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(سیستان و بلوچستان) اهمیت راهها و بزرگراهها در زندگی جمعی بشر امری مهم و بدیهی است و رشد و تعالی تمدن بشری با این جاده ها ارتباط مستقیم داشته اهمیت راهها تا بدان حد است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه آن را می توان با میزان راهها و بزرگراهایش سنجید.
جادهها تنها مسیر آمد و شد مردم عادی و یا تنها بستری که فعالیت های تجاری بر روی آن ها انجام گیرد، نبودهاند؛ بلکه به عنوان مهمترین وسیلهى ارتباط جمعی، زمینههای انتقال دستاوردهای فکری و فرهنگی انسانها به یکدیگر را فراهم می کردهاند.
وجود راههای متعدد، مسیرهای تاریخی باستانی مانند جاده ابریشم و وجود صدها کاروانسرا و اقامتگاه گواه بر این موضوع است که سیستان و بلوچستان به دلیل برخورداری ذاتیاش از جایگاه استراتژیک در عرصه بینالمللی همواره به راه و زیرساختهای ارتباطی به عنوان پتانسیلی برای توسعه نیاز داشته و دارد.
همچنین این استان در جنوب شرق کشور به دلیل مزیت ترانزیتی و قرار گرفتن در شاهراه اقتصاد بینالمللی که به سبب موقعیت جغرافیایی و همجواری با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و آبهای آزاد ایجاد شده نیازمند توسعه عنصر حمل و نقل است؛ نیازی که بخش اعظم آن در بستر جاده و بزرگراهها مسیر می گردد.
از این رو با توجه به این موقعیت استراتژیک و اهمیت ترانزیت و تجارت در سیستان و بلوچستان همواره دولت و دولتمردان تلاش خود را در این استان به ایجاد زیر ساختها بکار گرفته اند زیر ساختهایی که در ابتدا فاصله معنا داری با سایر نقاط کشور داشت و پایین بودن استانداردهای حوزه حمل و نقل به ویژه راهها در گذشتههای نه چندان دورِ این استان خاری در چشم مزیت ترانزیتی- تجاری این استان شده و روند توسعه همهجانبهاش را کند کرده بود.
در سالهای اخیر به منظورافزایش ایمنی کاربران جاده ای، صیانت از مزیت ترانزیتی سیستان و بلوچستان و همچنین فراهم شدن زمینه جذب سرمایه گذار برای پروژه های اقتصادی استان با اقدامات جهادی اداره کل راه و شهرسازی استان با وجود تحریم های ظالمانه احداث بزرگراه ها و راه ها شتاب مضاعفی به خود گرفت بطوری که علاوه بر افتتاح ۷۳ کیلومتر بزرگراه در سال ۹۹ در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه دیگر توسط این اداره کل در دست احداث است که تاکنون سابقه نداشته است.
به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از مجموع ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه در دست احداث سال ۱۴۰۰ در سیستان و بلوچستان ۳۳ کیلومتر آن به محور زاهدان_بیرجند، ۲۲ کیلومتر محور زاهدان_بم، ۲۷ کیلومتر محور زابل_زاهدان، ۱۹ کیلومتر محور زاهدان_خاش، ۱۰ کیلومتر محور زابل_زهک و همچنین ۱۴ کیلومتر به کمربندی زاهدان اختصاص دارد.
عطاء اله اکبری ترانزیت و تجارت را از محورهای اصلی توسعه این استان عنوان کرد و افزود: به منظور بهبود وضعیت راههای استان در کنار سایر زیر ساختهای توسعه علاوه بر ساخت ۱۲۵ کیلومتر بزرگراه موجود احداث ۳۵ کیلومتر بزرگراه دیگر نیز در محورهای زابل_زاهدان و زاهدان_ میرجاوه در سال جاری در اولویت این اداره کل قرار دارد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در ۲ سال اخیر شاهد توسعه قابل توجه احداث بزرگراه در این استان بودیم که تاکنون چنین رشد شتابانی در این بخش مشاهده نشده بود، تاکید کرد: این اداره کل در راستای افزایش ایمنی سفر و همچنین کاهش تصادفات و تلفات انسانی در این استان تمام اهتمام خود را برای بهبود وضعیت راهها از طریق احداث بزرگراه و راه اصلی به عنوان مطالبه به حق شهروندان بکار بسته است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.