جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 14294
  • ارتقای کیفی محله‌ها با «متاورس» / مدیران در تصمیم‌گیری‌ها از ایده‌های متخصصان استفاده کنند
    نقش کمرنگ محلات در نظام نوین شهرسازی

    محله محوری، رویکردی برای حل مسائل شهری

    امیرحسین شبانی اظهار کرد: یکی از مهمترین رویکردها در برنامه‌ریزی شهری که امروزه در کنار رویکرد مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی مورد توجه قرار گرفته، موضوع محله محوری است.

    وی با بیان اینکه شهرها مکان و محلی برای ایجاد، رشد و شکوفایی تمدن بشری بوده‌اند، افزود: محلات قدیمی شهرها مرکز پویا و فعال شهر بود و تمامی پیوندهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی در محلات شهری شکل می‌گرفت.

    این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: این پیوندها سال‌های متمادی در محلات شهر پدیدآورنده هویت شهری و رونق و شکوفایی شهر بود و بعضاً با پدیداری برخی بحران‌های جدی مثل بیماری، جنگ و قحطی، و با تخریب کامل شهر و ساکنان آن هویت و پویایی شهری نیز از بین می‌رفت.

    وی ادامه داد: با این وجود، تغییر در شرایط و وضعیت شهرها تا پیش از انقلاب صنعتی چندان محسوس نبود، با اینکه ما در شهرهای گذشته نیز نمونه‌هایی از برنامه‌ریزی و طراحی دقیق شهری را شاهد هستیم.

    شبانی تاکید کرد: با وقوع انقلاب صنعتی و رشد فناوری، امروزه با مسائلی در سطح شهرها روبه‌رو هستیم که همانند گذشته نیست و بسیاری از ساختارهای اجتماعی که قبلاً پدید آورنده چهره شهرها بودند، امروزه به شدت دستخوش تغییر شده و این اتفاق در تمامی شهرهای دنیا محسوس بوده است. در چنین شرایطی، رویکردهای مختلف مورد توجه اندیشمندان، برنامه‌ریزان، طراحان و مدیران قرار گرفت تا راه‌حلی برای مواجهه با مسائلی باشد که امروزه شهرها با آن دست به گریبان هستند که یکی از مهمترین آنها محله محوری است.

    وی تاکید کرد: محلات به خصوص در شهرهای کهن ایرانی جایگاه ویژه‌ای داشت و حلال بسیاری از مشکلات شهری بود اما امروزه تغییر در ساختار کالبدی، اقتصادی و اجتماعی از یک طرف و نبود برنامه‌ریزی برای جهت‌دهی به این تغییرات از طرف دیگر موجب شده تا شهر از هویت اصیل و گذشته خود فاصله بگیرد و رشد بی‌برنامه و لجام گسیخته نوعی بی‌هویتی را دامن گیر شهرهای ما کند.

    این دکترای شهرسازی افزود: این بی‌هویتی هم در شهرهای جدیدالاحداث و هم در شهرهایی که پیشینه تاریخی داشته‌اند به چشم می‌خورد و لذا امروزه محله محوری به عنوان رویکردی مهم و تأثیر گذار مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران قرار گرفته است.

    وی خاطرنشان کرد: تحقق محله محوری نیازمند اعمال رویکردی برنامه‌ریزی شده و جامع است و باید در این راستا تمامی فرآیندهای اجتماعی، فرهنگی، کالبدی، برنامه‌ریزی و اقتصادی امروز شهرها مورد توجه قرار گیرد زیرا شرایط دیگر نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است.

    شبانی تصریح کرد: امروزه مسائل و مشکلات شهری به حدی است که محله محوری تنها راهکار برای برون رفت از این مشکلات عنوان می‌شود، اما تا رسیدن و تحقق این رویکرد راه زیادی مانده است، لذا نیاز است برنامه‌ای جامع و هدفمند در این راستا تدوین شود و تمامی زوایا و مسائل شهری در این برنامه لحاظ شود.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *