چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 17064
  • ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی
    ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی

    ضرورت تدوین طرح پهنه بندی حریم شهر و طرح حفظ کاربری اراضی کشاورزی

    سیدهادی مصطفوی درباره ضرورت تهیه و تدوین طرح جامع شهرسازی و کاربری زمین‌های زارعی به منظور کنترل ساخت و سازها و حفظ فضای سبز و پهنه‌های زمین‌های کشاورزی و باغی، گفت: در سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مصوبه‌ای را برای حفاظت از حریم شهری مصوب کرد.

    وی عنوان کرد: این مصوبه برای جلوگیری از دخل و تصرف غیرقانونی و ممانعت از تخریب اراضی زراعی، جنگلی و منابع طبیعی ذیل سند پهنه بندی حریم شهر در طرح‌های توسعه و عمران از طریق ادارات راه و شهرسازی و شهرداری‌ها در پنج بخش پهنه حفاظت، پهنه کشاورزی، پهنه مراتع، پهنه طبیعی و پهنه سطوح آبی به تصویب رسیده بود که در استان همدان اجرایی نشده و ۶ سال بر زمین مانده است.

    معاون دادستان همدان همچنین با بیان اینکه اراضی کشاورزی در یک تقسیم بندی کلی به اراضی دیمی و آبی و اراضی کشاورزی و باغی تقسیم می‌شوند، افزود: درباره این اراضی هم ضروری است که بر اساس الگوی کشت برای مدیریت محصولات کشاورزی تولیدی در استان و با هدف محصولات کم آب بر، تدابیر لازم در تبدیل اراضی کشاورزی به باغی یا بالعکس اتخاذ شود.

    مصطفوی عنوان کرد: این در حالی است که همچنان ضابطه مشخصی برای پهنه‌های اراضی کشاورزی وجود ندارد.

    وی تاکید کرد: بنابراین لازم است راه و شهرسازی و شهرداری برای پهنه حریم شهر و جهاد کشاورزی برای اراضی زراعی طرح جامع کاربری اراضی کشاورزی را بر اساس نوع اراضی از جمله دیم یا آبی کشاورزی یا باغی مورد مطالعه قرار داده و مناطقی که اساساً قابلیت تغییر کاربری را ندارند معرفی و اراضی واجد شرایط را مشخص کند تا مالکین با رویه واحدی مواجه باشند.

    معاون دادستان همدان ادامه داد: مطابق با این طرح صدور هرگونه پروانه ساخت و ساز، تغییر کاربری و مواردی از این قبیل باید بر اساس ضوابط آن انجام گیرد.

    مهر



    مطلب پیشنهادی

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    از مارسی و ملبورن تا ونکوور و نیویورک، مجسمه‌هایی در شهرهای سراسر جهان ساخته شده‌اند که با القای مفاهیم هنری، اجتماعی و سیاسی تاکنون توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *