شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 3990
  • "خانه کُرد سنندج" گنجینه‌ای از فرهنگ و تاریخ کُردستان
    "خانه کُرد سنندج" گنجینه‌ای از فرهنگ و تاریخ کُردستان

    برگزاری بزرگترین کارناوال دف در میدان آزادی سنندج

    امین مرادی، رییس حوزه هنری استان کردستان در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی استان اظهار کرد: نگاهی گذرا به تاریخچه این جشنواره حکایت از این موضوع دارد که در طول این سالیان همواره جشنواره در مسیر رشد و تکامل حرکت نموده است.

    مرادی با اشاره به شعار هنر، همگرایی و مهربانی افزود: این جشنواره هرچند از سال ۸۶ با وقفه‌ای هفت ساله روبرو شد اما خوشبختانه از سال ۹۳ با راهنمایی‌های نماینده ولی فقیه در استان و حمایت‌های استاندار و حوزه هنری کشور چهارمین دوره به جد در دستور کار حوزه هنری استان قرار گرفت.

    وی گفت: بزرگترین کارناوال دف روز چهارشنبه همزمان با عید سعید قربان در میدان آزادی سنندج برپا می شود و اختتامیه آن در کانون امام خمینی واقع در سه راه ادب با حضور مردم برگزار خواهد شد.

    مرادی افزود:این دوره از جشنواره «دف نوای رحمت» در دو رده سنی ۱۳ تا ۱۹ سال و ۲۰ سال به بالا در دو بخش آقایان و خانم‌ها به‌ صورت تک‌نوازی و گروه نوازی و بخش ویژه مولودی‌خوانی توسط حوزه هنری کردستان و با همکاری و مشارکت مؤسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و هم‌زمان با عیدین سعید قربان و غدیر برگزار خواهد شد.

    رئیس حوزه هنری کردستان با تأکید بر اینکه طرح‌ریزی و ایجاد زمینه جهت جذب هنرمندان و علاقه‌مندان به ساز‌های سنتی و عرفانی، ایجاد انگیزه در بین نسل جدید و فراگیری موسیقی الهام گرفته از فرهنگ ایرانی – اسلامی را از جمله اهداف برگزاری جشنواره است، خاطرنشان کرد: هشتمین جشنواره بین المللی دف نوازیِ «دف نوای رحمت» ۳۱ مرداد تا ۲ شهریور امسال و در فاصله بین اعیاد سعید قربان و غدیر در سنندج برگزار می‌شود.

    وی یادآور شد: جشنواره در سه بخش «گروه نوازی» «تک‌نوازی» و «مولودی‌خوانی» برگزار می‌شود. جایگاه عرفان اسلامی بر کسی پوشیده نیست و یکی از نشانه‌های عرفان، مولودی‌خوانی رسول اکرم است ازینرو دف‌نوازی نوای رحمت برای تشویق به همدلی در دنیای اسلام و وحدت است و می‌تواند راهی برای کنار زدن افراطی‌گری باشد. از ۳۰ استان آثاری به دبیرخانه جشنواره رسیده است. هم بانوان و هم آقایان در دو رده سنی نوجوان و بزرگسال حضور دارند. ۲۵۰ هنرمند دف‌نواز از سراسر کشور در این جشنواره حضور دارند. هدف جشنواره کشف و جذب هنرمندان دف‌نواز است. این جشنواره قطعا تبعات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

    مرادی در مورد بخش‌های جنبی این جشنواره افزود: در هر دوره از جشنواره بخشی به تقدیر از پیشکسوتان این عرصه اختصاص داشته که امسال قرار است از استاد «صدیق تعریف» تجلیل به عمل آید.

    مرادی تصریح کرد: اگر امروز امنیت پایدار در مرزهای ما برقرار است به خاطر خون شهیدان و مجاهدت‌های رزمندگان و جانبازان است که الان ما جشنواره‌ای بین‌المللی را در نقطه صفر مرزی و در کمال امنیت برگزار می‌کنیم. جای افتخار دارد که بگویم برای اولین بار در دنیا همزمان هزار نوازنده دف با هم و در یک رویداد هم‌نوازی کردند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

    رئیس حوزه هنری استان کردستان در بخش ملی از حضور ۳۰ استان کشور در این جشنواره و در بخش بین الملل از پخش فیلم استاد موسیقی ژاپنی به صورت ویدیو کنفرانس با عنوان «سازهای کوبه‌ای آئینی ژاپن» خبر داد و بیان کرد: بنا داریم در این جشنواره طی یک آیین نکوداشت از استاد «صدیق تعریف» نیز تقدیر به عمل آوریم.



    مطلب پیشنهادی

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    تغییرات ایجاد شده مانند ساخت شهر جدید خلیج فارس لزوما کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و حتی می‌تواند دست‌آوردهای حاصل از ظرفیت‌های طبیعی سواحل جنوبی برای حرکت‌های بعد را هم تباه کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *