جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۲۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 6385
  • آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران
    آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران

    آمار عجیب از کانکس نشینی در تهران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از روزنامه شرق : بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر، دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قالب ۵۶۱ هزار خانوار در استان تهران و یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در قالب ۳۱۸ هزار خانوار در سکونت‌گاه‎های غیررسمی زندگی می‎کنند. بر اساس این آمار تکان‎دهنده و با در نظرگرفتن جمعیت بالغ بر ۱۵میلیونی در استان تهران، اکنون ۱۵ درصد جمعیت پایتخت در سکونت‌گاه‎های غیررسمی زندگی می‎کنند.

    بر اساس شواهد موجود، زاغه‎نشینی، کپرنشینی و کانکس‎نشینی در حالی‎ که از سوی مرکز، مذموم قلمداد شده است و تلاش برای احیای زندگی اقشار آسیب‎پذیر در این مناطق صورت می‎گیرد، به نظر می‎رسد تمایل چندانی برای تغییر زندگی در این سکونت‌گاه‎ها وجود ندارد.

     

    در حال حاضر، در هشت هزارو ۷۷۲ هکتار در استان تهران و پنج‌هزارو ۵۵۳ هکتار در شهر تهران، سکونت‌گاه غیررسمی وجود دارد. این مساحت در کل کشور ۶۱ هزارو ۶۵۷ هکتار است که نشان می‎دهد ۱۴٫۲۳درصد مساحت کل سکونت‌گاه‎های غیررسمی در استان تهران قرار دارد. این رقم برای شهر تهران، ۹درصد است.

    و میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در سکونت‎گاه‎های غیررسمی در استان تهران و یک میلیون و ۲۴۰ هزار نفر در شهر تهران زندگی می‎کنند که بعد خانوار در استان تهران، ۴٫۱ و در شهر تهران ۳٫۹ نفر است. با در نظرگرفتن این موضوع، در حال حاضر، ۵۶۱ هزار خانوار در استان تهران و ۳۱۸ هزار خانوار در شهر تهران در سکونت‌گاه‎های غیررسمی به سر می‎برند.

    در‌حال‌حاضر در اوشون‎تپه، کپرنشینی، کانکس‎نشینی و زندگی بدون آب و برق و گاز در جریان است.سکونت‌گاه‎های غیررسمی به خاطر همین اطلاق، به لحاظ مالکیتی دچار مشکل هستند. در بافت‎های فرسوده در برخی از جاها دچار مشکل هستند؛ اما در سکونت‌گاه‎های غیررسمی به خاطر همین اصطلاح، مشکل مالکیتی داریم و اسناد غیررسمی مالکیتی در حال دست به دست شدن و مبادله است و هیچ نظارتی نیز روی آنها وجود ندارد.

    یکی از مهم‎ترین مشکلات در سکونت‌گاه‎های غیررسمی آن است که ساکنان تمایلی به تغییر زندگی خود ندارند و تمایل به کانکس‎نشینی یا زاغه‎نشینی دارند. تلاش ما در اوشون‎تپه برای جابه‎جایی افراد و زندگی بهتر با بی‌رغبتی ساکنان این مناطق روبه‌رو می‎شود یا به‎عنوان نمونه دیگر، در شهرستان قدس و ملارد، امکاناتی را برای تبدیل قولنامه به سند در نظر گرفته‎ایم؛ اما ساکنان تمایلی به تغییر آن ندارند؛ زیرا نگران آن هستند که مجبور باشند هزینه‎های مالیات و عوارض و… بپردازند.

    برخوردهای یک‎شبه و گازانبری نمی‎تواند جلوی سکونت‌گاه‎های غیررسمی را بگیرد؛ همان‌گونه که برخورد ضربتی در خاک‎سفید نتوانست جلوی تجمع معتادان و زندگی غیررسمی در این منطقه را بگیرد و اکنون شاهد ساخت خانه‎های یک‎شبه در این مناطق هستیم.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *