شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۲۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 4976
  • کمپین آب

    ایده هایی برای کمپین های آگاهی بخشی در حوزه آب

    مدیریت بحران آب از ضرورت سیاستگذاری، تصمیم گیری و تصمیم سازی برای نهادهای مختلف کشور در مقطع کنونی بوده و نیازمند اجماع کل حاکمیت و همدلی دولت و ملت جهت فائق آمدن بر این مساله ملی است. امری که نیازمند تدوین راهبردهای موثر و منظم البته هماهنگ با یکدیگر در بخش های مختلف و ذینفع است. این راهبردها می توانند از اجرای پروژه های عمرانی بزرگ چون ساختن سدها و کانال های آبیاری و زهکشی مدرن تا فرهنگ سازی در مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را در بر بگیرد.
    این کتاب چنانکه از عنوان آن نیز پیداست عمدتا بر روی جنبه دوم مساله تمرکز کرده است و بنا دارد تا ایده هایی نو که می تواند به نوعی یاریگر آگاهی بخشی در حوزه مصرف آب باشد را به خوانندگان معرفی کند. این ایده ها تنوعی از ذینفعان و کسانیکه به نوعی درگیر در مساله آب هستند از کودکان تا بخش های مختلف رسانه ای و بعضا حتی نهادهای مدنی و سیاستگذاران را در بر می گیرد.
    در این کتاب مجموعه از کمپین هایی که در دنیا(بیش از ۳۰ کشور در ۵ قاره جهان)برای مدیریت مصرف آب یا حفظ کیفیت آب و سالم نگه داشتن این نعمت خدادادی انجام شده را گردآوری و اقدام به معرفی و توضیح اجمالی آن ها نموده است.
    قابل ذکر است که در بخش پایانی و ضمائم آن به آدرس اصلی این کمپین ها و موضوعات مورد تمرکز آن ها اشاره شده که پژوهشگران، اصحاب رسانه، فعالان روابط عمومی ها، فعالان مدنی محیط زیستی و آب و همچنین سیاستگذاران مسائل آب و فرهنگ جامعه می توانند از آن استفاده کنند.
    در نهایت باید گفت که این کتاب در ۱۱ فصل و نزدیک به ۲۰۳ صفحه و با مقدمه دکتر “هادی خانیکی”، از اساتید برجسته ارتباطات و رییس کرسی ارتباطات علم و فناوری در ایران و ترجمه دکتر “عبدالصمد محمودی و دکتر فرنوش شورچه ای” منتشر شده است.
    شایان ذکر است پیش از این( دو سال پیش) کتاب “گفتمان آزادی در مطبوعات عصر مشروطه و انقلاب اسلامی” از این دو نویسنده و مترجم وارد بازار نشر کتاب شده بود.



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *