شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 9822
  • جالب‌ترین نوآوری‌های شهری در سال دوم پاندمی جهانی
    جالب‌ترین نوآوری‌های شهری در سال دوم پاندمی جهانی

    کرونا و پیامدهای جبران ناپذیر در عرصه تغییرات اجتماعی

    نوین تولایی اظهار کرد: هر وقت یک متغییر جدید وارد شهر می‌شود یک نوع بی سازمانی ایجاد می‌کند؛ این ویروس هم تغییرات اجتماعی ایجاد کرده که لازمه تغییرات فضایی هم در شهر داشته باشیم و اگر نتوانیم اقدامات هوشمندانه انجام دهیم این بی سازمانی پیامدهای جبران ناپذیر در عرصه‌های مختلف دارد.

    وی تصریح کرد: شوراهای عالی شهرسازی و معماری و سازمان‌های وابسته  باید یک بازنگری خیلی جدی در سیاست توسعه شهرها داشته باشند، ما اگر در شهر فضا را تعریف کنیم یعنی رابطه بین اشیا و اشیا، مردم و اشیا و مردم و مردم‌اند.

    عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران گفت: این رابطه دستخوش تغییر شده مثلا قبلا مردم برای تعامل اجتماعی داشته بیرون می‌آمدند اما الان این رابطه برعکس شده و مردم نگران تراکم جمعیت هستند بنابراین ما مردم را وادار می‌کنیم در خانه بمانند که فضای سکونتی جوابگو نیست.

    تولایی خاطرنشان کرد: به علت گرانی و افزایش جمعیت این فضاها کوچک و باعث شده که بر روی تعاملات افراد خانواده هم تاثیر بگذارد، به‌خصوص اگر خانواده صاحب فرزندهم باشند یا اگر فردی مبتلا به این ویروس شود و در خانه قرنطینه شود، این قرنطینه کردن هم اسباب و وسایلی نیاز دارد بنابراین باید که تغییراتی در فضای سکونتی ایجاد شود.

    وی بیان کرد: خانه‌ها نیازمند مشاعات باز هستند، بالکن که گاهی استفاده نادرست از آن می‌شد اما حالا به عنوان یک عنصر مهم مطرح شده که رابطه افراد در داخل خانه با بیرون برقرار می‌کند، ایجاد بام سبز  و جهت خونه ها جوری باشه که بتونن از نور خورشید استفاده بکنند.

    عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران با اشاره به سطح بزرگتر یعنی مراکز هر محله و منطقه شهری افزود: مراکز باید به نوعی طراحی شوند که نیازهای حداقلی مردم را برطرف کند مثلا مایحتاج روزانه که به کسب و کار خردهم کمک می‌کند به طور مثال آرایشگاه در محله، فضای امن برای بازی کودکان، جابجایی در سطح شهر به حداقل رسانده و تا حدودی هر محله خودکفا می‌شود.

    تولایی ادامه داد: افراد با استفاده از دوچرخه و پیاده می‌توانند از میزان تراکم وسایل حمل و نقل عمومی کم کنند منتها وقتی بحث از پیاده و استفاده از دوچرخه می کنیم باید امکاناتش هم فراهم کنیم پیاده رو ها تعریض بشوند و خطوط دوچرخه اهمیت پیدا کند.

    وی گفت: باید از نهادها و سازمان‌های محلی پشتیبانی کنیم چون می‌توانند در اطلاع رسانی مسائل بهداشتی، توزیع بسته های حمایتی، ضد عفونی معابر، تامین مایحتاج افراد ناتوان، غربالگری بیماری کمک دولت باشند، ظاهرا این بیماری همراه ما خواهد بود بنابراین توزیع خدمات درمانی در سطح شهر اهمیت دارد.

    عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه مازندران یادآور شد: برای استفاده از ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکز تجاری بزرگ، سینما و تئاتر باید زمان‌بندی اتفاق بیافتد که فراوانی استفاده کننده‌ها پایین بیاید و اطرافش پیاده روی‌های ساخته شود که  مردم در تجمع فشرده قرار نگیرند و کاربری های مهم شهر باید در کنار هم قرار بگیرند که از تجمع افراد جلوگیری شود.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *