جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۱۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 8574
  • حکمرانی آمار و دشمنان آن!
    حکمرانی آمار و دشمنان آن!

    آماری جالب از تورم در کهگیلویه و بویراحمد/از نرخ بیشتر تورم در شهر نسبت به روستا تا بالاترین نرخ تورم خوراکی در کشور

    براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ۱۲ماهه در استان ایلام معادل ۶/ ۴۸ درصد در آذر بوده که بالاترین عدد در بین استان‌های کشور است. تعقیب‌کنندگان نزدیک بررسی ارتفاع تورم در ۳۱ استان نشان می‌دهد اختلاف ارتفاع در بهترین و بدترین استان، به ۱۳ درصد رسیده است. براساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم ۱۲ماهه در استان ایلام معادل ۶/ ۴۸ درصد در آذر بوده که بالاترین عدد در بین استان‌های کشور است. تعقیب‌کنندگان نزدیک این استان، لرستان و خراسان جنوبی هستند. از آن سو، کمترین ارتفاع تورم در فارس و قم ثبت شده است. در این استان‌ها نرخ تورم میانگین در بازه ۳۵ درصد قرار دارد. نکته‌ای که وجود دارد اینکه همچنان نرخ تورم ۱۲ ماهه گروه خوراکی‌ها در سطح بالایی قرار دارد. در همه استان‌ها به جز زنجان، تورم خوراکی‌ها بالای ۵۰ درصد بوده است. حتی در استان کهگیلویه و بویراحمد نرخ تورم خوراکی‌ها، در سطح ۶۶ درصد گزارش شده است.

    داده‌های مرکز آمار از تورم استانی حاکی از این است که بین تورم ۱۲ ماهه استان‌ها در آذر ماه، یک شکاف ۱۳ درصدی به‌وجود آمده است. در کف این بازه، استان‌های قم و فارس قرار دارند و در سقف آن، ایلام و لرستان. شکاف به‌وجود آمده حاکی از این است که در برخی استان‌ها همچنان رقم تورم در سطوح بالایی به سر می‌برد و از این حیث، از باقی استان‌ها عقب مانده‌اند. نرخ تورم ۱۲ ماهه کل کشور در ماه گذشته معادل ۴۰ درصد بوده است. نکته جالب اینکه استان‌های پرجمعیت، عمدتا شرایط بهتری در این بین داشته‌اند. نرخ تورم استان تهران نزدیک به میانگین و نرخ تورم استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس و البرز کمتر از میانگین ثبت شده است. از آن طرف، خراسان شمالی و جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، سیستان‌وبلوچستان، کردستان و ایلام موجب بالا رفتن میانگین کل کشور شده‌اند.

    تورم ۱۲ ماهه کل، بیشتر تحت‌تاثیر گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات بوده است. در کل کشور تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها معادل ۷/ ۵۵ درصد است و در تمامی استان‌ها به استثنای یک استان، نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد ثبت شده است. استان زنجان تنها استانی بوده که در آن نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها زیر ۵۰ درصد مانده است (۴/ ۴۵ درصد). از آن سو تورم خوراکی‌ها تنها در یک استان، بیش از ۶۰ درصد بوده است: کهگیلویه و بویراحمد. در این استان نرخ تورم ۱۲ ماهه برای گروه خوراکی‌ها ۶۶ درصد بوده است. در نتیجه فاصله تورم ۱۲ ماهه بین استان کهگیلویه و بویراحمد با زنجان بیش از ۲۰ درصد بوده که احتمالا نشان از تفاوت قیمت قابل‌توجه برخی اقلام خوراکی در این دو استان دارد.

    در ماه گذشته، تورم در روستاهای کشور، به شکل محسوسی از تورم در شهرها پررنگ‌تر بود. تورم ماهانه کل در مناطق شهری معادل ۳ درصد و در مناطق روستایی برابر با ۲/ ۴ درصد گزارش شده است. از بین ۳۱ استان کشور، تنها در ۶ استان نرخ تورم در روستاها کمتر از شهرها بوده است. جالب اینکه از بین این ۶ استان، ۳ استان نسبتا محروم کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و خراسان شمالی قرار دارند.

     



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *