رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان روز جمعه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مباحثی در بین مسئولان و برخی دانشگاهیان مبنی بر سادهسازی پروژههای بزرگ شهری از جمله تقاطعهای غیر همسطح برای کاهش هزینه های اجرا مطرح شده که در دستورکار شورای پنجم و شهرداری قرار گرفته است و بطور جدی در مدیریت شهری پیگیری می شود.
حمیدرضا حمیدی اظهار داشت: برخی سادهسازی را برابر کاهش کیفیت فضای شهری قلمداد کردهاند، حال آنکه جمله سرشناس ” ساده همیشه زیباست” اثبات و بارها از زبان بزرگان علوم زیباییشناسی و حتی معماران بیانشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: موضوعی که در این موارد در درجه نخست اهمیت داده میشود کارایی ترافیکی، سپس توجیه اقتصادی پروژه در کنار رعایت استانداردهای زیبایی شناسی است.
وی اضافه کرد: یک تقاطع غیر همسطح نخست باید بتواند اغلب گردشهای لازم را تامین کرده و گره ترافیکی محل را حل کند و مدیریت شهری نیز توان تأمین مالی پروژه و اتمام آن در زمانبندی لازم را داشته باشد.
حمیدی افزود: زیبایی یک پل بیشتر از آنکه به معماری پیچیده و بیهمتای پل پیوسته باشد به ظرافت و سادگی در طراحی و استفاده از مصالح مرغوب و نیز به فضاسازی محوطه و اطراف پل بستگی دارد.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: اگر قرار باشد، زیبایی را در معماری بیهمتای پل با هزینه اجرای سنگین به وجود بیاوریم هنر نکردهایم و بی تردید این خواست شهروندان هم نیست که هزینه اجرای ۲ پل را در یک پل صرف کنیم، تا فقط زیبایی پل تضمین شود.
وی یادآوری کرد: بر این اساس باید از تجربه تلخ پل سیدالشهدا که با همین تفکر غلط به مردم شهر تحمیل شد، درس مدیریت را بیاموزیم.
حمیدی خاطر نشان کرد: کافی است، وقتی گذرمان به شهرهای بزرگ و کشورهای توسعه یافته و یا حتی شهرهای بزرگ ایران از جمله پایتخت افتاد در شکل و شمایل پلها دقت کنیم و استراتژی احداث تقاطعهای غیر همسطح را مد نظر قرار دهیم.
شهر زنجان به عنوان مرکز استان با چهار منطقه شهرداری ۴۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.