شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۵۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 11961
  • پیچ و خم حذف پدیده حاشیه‌نشینی
    پیچ و خم حذف پدیده حاشیه‌نشینی

    حاشیه نشینی خاستگاه اصلی آسیب های اجتماعی

    شیما جراحی روانشناس کودک گفت توسعه شهرنشینی و پیدایش مناطق کلان شهری در کشورهای جهان سوم با توسعه شهرنشینی در کشورهای جهان صنعتی غرب که از فردای انقلاب صنعتی در کشورهای مذکور آغاز شد بسیار متفاوت است.

    وی ادامه داد: هجوم سیل آسای روستاییان به شهرها به ویژه شهرهای بزرگ در کشورهای در حال توسعه را باید در از هم پاشیده شدن نظام‌های سنتی تولید روستایی از یک سو و وجود فرصت‌های شغلی مناسب از سوی دیگر جستجو کرد.

    به گفته وی، مهاجران به محله‌های مهاجر نشینی هجوم می‌برند که در حاشیه شهرها مانند قارچ رشد می‌کنند و در حالی که «حاشیه گندابی» یا «آپاندیس نواحی شهری» نامیده می‌شود سکنی می‌گزینند.بسیاری از مهاجران در شرایطی زندگی می‌کنند که از کمترین امکانات اولیه نیز بی بهره اند.

    این روانشناس افزود: همزمان با افزایش مکان‌های آلونک نشین شاهد گسترش بی رویه نابرابری‌های اجتماعی و فقر می‌شویم که باعث می‌شود کودکان کار وارد محله‌های مسطح شهر شوند و شاهد ناهنجاری‌های روانی باشیم.

    وی با اشاه به اینکه حاشینه نشینی خاستگاه اصلی آسیب‌های اجتماعی است، گفت: جامعه شناسان و روانشناسان، حاشیه نشینی را یکی از علل اصلی بروز معضل کودکان کار و خیابان عنوان می‌کنند که از عوامل پیامدهای صنعتی شدن و شهر نشینی شتابان است

    جراحی، در توصیف کودکان کار، افزود: بعضی از کودکان با نگاه کردن به کارتون می‌خوابند اما بعضی دیگر از شدت خستگی کار روی کارتن می‌خوابند. همه ما با این کودکان آشنایی داریم کودکانی که به جای بازی در خیابان‌ها و تحصیل در مدرسه مشغول کار در خیابان‌ها هستند، کودکانی که حق تحصیل و زندگی دارند اما به دلیل فقر مالی مجبور به کار هستند.

    مهر



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *