شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۰۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 4805
  • درس عبرت انحطاط رونق عروس بنادر ایران برای مدیران شهری
    درس عبرت انحطاط رونق عروس بنادر ایران برای مدیران شهری

    درس عبرت انحطاط رونق عروس بنادر ایران برای مدیران شهری

    مسئله ای که امروز شاید باعث شده است مدیریت شهری خیلی بی محابا تصمیماتی بگیرد این است که باور ندارد که یک تصمیم، چقدر ساده می تواند باعث نا بودی و یا آبادی شهری باشد. بنابراین هیچ نگرانی از تصمیمات و بازخوردهای آن ندارند.
    برای حل این مسئله بهتراست بعضی از مدیرانی که هنوز قابلیت اصلاح دارند را برد به شهرهایی که رونق قبلی خود را از دست داده اند و حالا در حال انحطاط بسر میبرند یا آنها را ترغیب کرد به خواندن سطوری از تاریخ شهرهایی که در حال انحطاط هستند.
    مثال جالبی از این نوع شهرها شهر بندری لنگه است.شهری که روزی عروس بنادر ایران نامیده می شد و حدود جغرافیایی روبروی دبی در جنوبی ترین نقطه ایران قراردارد این صفت¬ها و این موقعیت جغرافیایی جالب است ولی چرا عروس خلیج فارس به حالت انحطاط میرسد و دبی جایگزین آن می شود، درس عبرت جالبی در خود دارد.
    تصمیماتی که در ظاهر ساده و حتی با در نظر گرفتن منافع عمومی بوده ولی نتیجه آن مخرب و نابودگر چند نمونه از این تصمیمات که میشود از متون تاریخی استخراج کرد:
    بستن تعرفه سنگین بر واردات چوب و لوازم کشتی سازی
    بستن تعرفه¬های سنگین بر کالاهای با قابلیت ترانشیبی(کالاهایی که در بندر لنگه تخلیه و به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر میشد)
    بستن مالیات ۲۵ درصدی بر تجارت مروارید
    اجباری شدن سربازی
    هر چند این تمام تصمیماتی نیست که در ظاهر موجب نابودی رونق یک شهر شود حتی در ظاهر باید تصمیم گیران امر نظر بر آبادانی نیز داشته باشند بالاخره تعرفه برای شهر یا سرزمین هزینه می¬شود و به جیب اشخاص نمیرود ولی به گواه اسناد تاریخی شروع یک نابودی حتمی بوده است.
    به نحوی که همزمان با بستن تعرفه¬های جدید و سخت شدن صنعت کشتی سازی و از دست رفتن امتیاز ترانشیبی کالاها برای تجار ایرانی در مقابل آن شهر دوبی رونق میگیرد و مهاجرت تجار رخ می¬دهد و با بستن ۲۵ درصد مالیات بر تجارت مروارید بحرین رونق می¬گیرد و با اجباری شدن سربازی و نداشتن سنخیت با زمینه اجتماعی مردمان جنوب موجب مهاجرت نیروی انسانی به کشورهای خلیج فارس شده است.
    بنابراین در حوزه¬ای که مشغول به فعالیت هستید بدانید با چرتکه انداختن برای اموال مردم زحمت کش و بستن تعرفه بر تجارت و استفاده اجباری از نیروی انسانی نمی¬تواند آبادی یک شهر را تضمین کند بلکه قدم¬هایی بر میداریم برای نابودی آن.
    این نوع تصمیم گیری روش بسیاری از سازمان های شهری از جمله شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی می باشد.
    باید گفت تمامی تصمیمات، ضوابط و مقررات باید منطبق با زمینه اجتماعی موجود، با در نظر گرفتن منافع تمام گروه ها و برای ایجاد کردن فرصت های گسترده تر برای ساکنین باید اتخاذ شود و لاغیر.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *