شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۲۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 6597
  • ساماندهی دستفروشان در روزهای پایانی سال
    دستفروشی از مصادیق سد معبر خارج شد

    دستفروشی کلاف سردرگم اقتصاد شهری

    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، بیان کرد: دستفروشی یک فعالیت صنفی نیست بلکه فعالیتی کاذب اقتصادی است که باید افراد دستفروش در این زمینه توانمند شده و وارد بدنه اقتصاد رسمی شوند، که در حال حاضر بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد متاسفانه در بخش اقتصاد رسمی در بازار فعالیت کرده و در واقع پولهایی که رد و بدل می شود در جغرافیای استان مشهود نیست و به ثبت نمی‌رسد. تورج سلطنت‌پوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کردستان، با اشاره به ساماندهی دستفروشان، اظهار کرد: برخی از دستفروشان سطح استان محصولات قاچاقی و تقلبی را عرضه کرده که در این راستا تحت کنترل شهرداری ساماندهی شده اند و با افزایش عوارض آنها را مکلف به خودداری از این نوع محصولات می‌کنیم.
    وی تصریح کرد: برخی از دستفروشان که محصولات داخلی می‌فروشند شهرداری آنها را با عوارض کم تشویق به کسب و کار با وسایل ایرانی می‌کند.
    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، بیان کرد: دستفروشی یک فعالیت صنفی نیست بلکه فعالیتی کاذب اقتصادی است که باید افراد دستفروش در این زمینه توانمند شده و وارد بدنه اقتصاد رسمی شوند، که در حال حاضر بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد متاسفانه در بخش اقتصادی رسمی در بازار فعالیت کرده و در واقع پولهایی که رد و بدل می شود در جغرافیای استان مشهود نیست و به ثبت نمی‌رسد.
    سلطنت‌پوری با اشاره به اینکه مصوب شده که بازاری برای دستفروشان تجهیز شود، افزود: مشخص شدن حجم بازار رسمی، بررسی محصولات قاچاقی، نظارت دستگاه‌های مرتبط از جمله بهداشت و نیروی‌انتظامی و برنامه‌ریزی دستفروشان از مزایای این بازار است.
    وی عنوان کرد: با راه‌اندازی بازار دستفروشان، رفت و آمد دستگاه‌ها بیشتر شده و محصولات قاچاقی و بدون کیفیت مشخص خواهد شد.
    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، ذکر کرد: دستفروشان، معابر عمومی که مطلق به کل مردم است را تصرف کرده و برخی از آنها نیز محصولات قاچاق و بدون کیفیت عرضه می‌کنند اما در بازار رسمی اینگونه مشکلات پیش نمی‌‌آید افراد دستفروش دارای کارت شناسی هستند و مدیر بازار متعهد به پاسخگویی شکایت بازدیدکنندگان در بازار است.
    سلطنت‌پوری بیان کرد: مدیریت شهری تنها مرتبط با شهرداری نیست و باید در راستای راه اندازی بازار رسمی تمام دستگاه‌ها از جمله دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و ادارات پشتیبانی، برای اشتغال جوانان استان گام بردارند تا بتوان خدمات بازار را به صورت موفق ارائه داد.
    وی تصریح کرد: اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در اهم مهمات و الزامی به شهروندان است که از دستفروشان کنار خیابان خریداری نکنند چرا که افراد خریدار از نظر بهداشتی و نوع کیفیت محصولات آگاهی ندارند و در صورت تقلبی بودن ممکن است سلامتی خانواده ها را به خطر بیاندازد.
    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، با اشاره به اینکه ارزانی اجناس موجب شده که شهروندان از دستفروشان خریداری کنند، بیان کرد: هر ارزانی بی دلیل نیست باید افراد در هنگام خرید به جنس و کیفیت مورد نظر توجه و آگاهی داشته باشند.
    مواد خوارکی برخی از دستفروشان فاسد و تقلبی است
    سلطنت‌پوری با اشاره به فاسد بودن مواد خوراکی برخی از دستفروشان در سطح شهر، گفت: متاسفانه شرایط اقتصادی موجود باعث شده که افراد به دلیل اختلاف قیمت‌ ناچیز، غافل از زمان تولید جنس مورد نظر را خریداری کنند و با توجه به اینکه دستفروشان همیشه جایگاه ثابتی ندارند افراد نمی‌توانند محصول بی‌کیفیت و تقلبی را بازگردانند.
    وی افزود: برخی از شهروندان به دلیل زیبایی سطح شهر مخالف سد معبر شدن دستفروشان در سطح شهر هستند و زمانی که شهرداری برای جمع آوری دستفروشان اقدام می‌کند متاسفانه با برخورد نامناسب، تصویر برداری و مطرح کردن در دنیای مجازی و با مردم مواجه می‌شوند.
    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، گفت: متاسفانه شهروندان سنندجی خواسته دقیق خود را نمی‌دانند که باید چکار کرد و در این خصوص شهرداری بلاتکیف مانده است که آیا مردم موافق یا مخالف ورود دستفروشان در سطح شهر هستند یا نه.
    ایجاد شب بازار در سنندج
    سلطنت‌پوری عنوان کرد: در این راستا شهرداری طرحی را پیشنهاد کرده به نام ساماندهی دستفروشان، که در قالب بازاری قرار بگیرند و به صورت شب بازار از ساعت ۲۱ الی ۲ بامداد این دستفروشان بتوانند اجناس خود را در معرض دید عموم قرار دهند.
    وی ذکر کرد: در صورت تمایل، دستفروشان می‌توانند در چند نقطه از شهر به صورت روز بازار از جمله شهرک بهاران، فیض آباد و پارک کودک خدمات ارائه بدهند در واقع هدف اصلی از راه اندازی این بازار در این مناطق کاهش تردد مردم به مرکز شهر و ایجاد رونق در این مناطق است.
    سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج، با اشاره به تصویب راه اندازی شب بازاری در سنندج، خاطرنشان کرد: تاکنون چندین بار زمان برگزاری به ما اعلام شده اما متاسفانه این طرح توسط برخی از دستگاه ها پشتیبانی نشده و در حال حاضر شهرداری منتظر زمان ابلاغی برای برگزاری این بازار در شب است.
    ساماندهی بازار دستفروشان با همکاری شهروندان
    سلطنت‌پوری عنوان کرد: امیدواریم با همکاری شهروندان در سطح شهر بتوانیم بازار رسمی دستفروشان را در سنندج راه اندازی کنیم.
    وی با اشاره به تقلبی بودن مواد آرایشی برخی از دستفروشان، یادآور شد: چون دستفروش مواد آرایشی قابل شناسایی نیست نظارت و پیگیرهای لازم بر مواد آرایشی اتخاذ نشده و متاسفانه برخی از این مواد تقلبی و قاچاقی عرضه می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *