شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 10100
  • دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره بها در تهران/کمبود مسکن نسبت به خانوار چقدر است؟
    دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره بها در تهران/کمبود مسکن نسبت به خانوار چقدر است؟

    دلایل رشد قیمت مسکن و اجاره بها در تهران/کمبود مسکن نسبت به خانوار چقدر است؟

    وضعیت بخش مسکن سالهاست که به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است و حتی ورود شخص رئیس جمهور نیز نمی تواند این وضعیت التهاب زای مسکن را که تنها منوط به بخش مسکن نیست را ساماندهی کند. بازارهای موازی مثل ارز،  طلا، بورس و حامل های انرژی به راحتی با هر تغییر و نوسانی بر بازار مسکن تاثیر می گذارند.

    اظهارات چند روز پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز بر این نکته تاکید کرد که این روزها بازار مسکن شرایط بحرانی دارد و این بازار از اختیار وزارت راه و شهرسازی خارج است چرا که بازارهای موازی بر این بازار تاثیرگذار هستند. هر چند وزیر راه و شهرسازی بر خلاف مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران معتقد بود که طرح جامع مسکن اخیرا تدوین شده پس نیازمند بازنگری نیست. محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی اما معتقد است که هر طرحی می تواند بازنگری شود و با بازنگری طرح جامع مسکن می توان میزان کمبود مسکن نسبت به خانوار در تهران را استخراج کرد.

    این روزها حتی آمارهای وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد که قیمت مسکن رو به فزونی گذاشته است. کارشناسان بر این باور هستند تا زمانی که قوانین مالیاتی مثل مالیات بر عایدی سرمایه اجرایی نشود مسکن از کالای سرمایه ای خارج نخواهد شد و مسکن همچنان رشد قیمت خواهد داشت.

    طرح جامع مسکن هم روزی نیازمند بازنگری است
    خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که برخی تغییر و تحولات اقتصادی و کاهش میزان ازدواج باعث شده تا برخی از کارشناسان اعلام کنند که طرح جامع مسکن نیازمند بازنگری در میزان تولید مسکن سالانه است. آیا نیاز تولید مسکن همچنان همان ۹۰۰ هزار مسکن در سال است؟ گفت: به هر حال تمام طرح ها روزی نیازمند بازنگری هستند اگر ما احساس کنیم که سیاستهای وزارت راه و شهرسازی این را ایجاب کند که طرح جامع مسکن نیازمند بازنگری است قطعا این اقدام صورت خواهد گرفت.

    محبت خواه در پاسخ به این سئوال که آیا نیاز کشور به مسکن سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی است؟ ادامه داد: ما بر اساس نیازسنجی که انجام دادیم یک سری ثبت نامها برای طرح اقدام ملی مسکن انجام می شود اما ثبت نام اولیه، ثبت نام نهایی نیست چون اینها باید پالایش شوند و بعد از اینکه پالایش صورت گرفت، می توانیم اعلام کنیم که چه مقدار نیاز به تولید مسکن است. احتمالا دو سوم از این متقاضیان و ثبت نامی ها به پالایش نهایی برسند و یا اینکه نصف این متقاضیان در نهایت به پالایش نهایی برسند.

    بر اساس ثبت نام هایی که در طرح اقدام ملی مسکن برای استان تهران صورت گرفت ۶۶ هزار متقاضی ثبت نام کردند

    وی در پاسخ به این پرسش که در شهر تهران کمبود تولید مسکن نسبت به خانوار چه میزان است؟ و یا کمبود مسکن در تهران چقدر است؟ اظهار داشت: بر اساس ثبت نام هایی که در طرح اقدام ملی مسکن برای استان تهران صورت گرفت ۶۶ هزار متقاضی ثبت نام کردند از این مقدار در حال پالایش هستیم که فعلا نتیجه نهایی صادر نشده است. از این مقدار ما ۲۰ هزار متقاضی مسکن را برای استان تهران و برای ۴۶ هزار متقاضی نیز در شهرهای جدید تولید مسکن صورت خواهد گرفت.

    میزان کمبود مسکن در تهران چقدر است؟
    محبت خواه در پاسخ به این سئوال که شهر تهران بر اساس تعداد جمعیتی که دارد کمبود مسکن نسبت به خانوار دارد یا خیر؟ گفت: اگر طرح جامع مسکن نیازمند بازنگری باشد این اقدام می تواند کمبود مسکن نسبت به خانوار را مشخص کند.

    اعتقاد بنده این است که مسکن باید از آن سبد اقتصادی و کالای سرمایه ای بودن خارج شود

    مدیر کل راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا رشد قیمت مسکن و نرخ اجاره بها به دلیل کمبود تولید مسکن و نبود توازن میان عرضه و تقاضا است یا اینکه مربوط به بازارهای موازی است گفت: اعتقاد بنده این است که مسکن باید از آن سبد اقتصادی و کالای سرمایه ای بودن خارج شود و اگر این اقدام صورت گیرد و تمام دستگاهها برای این اقدام با یکدیگر همکاری کنند به نتیجه خواهیم رسید.

    وی افزود: نمی توانیم بگوییم وزارت راه و شهرسازی زمین به انبوه ساز می دهد تا مسکن احداث شود اما به یکباره در صدور پروانه دچار مشکل شود. پس باید این فاصله ای که وجود دارد برداشته شود هم زمان تولید مسکن طولانی می شود و هم اینکه برنامه زمان بندی را بر هم خواهد زد.

     ماه گذشته میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید

    گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی است که تعداد واحدهای مسکونی معامله شده ای که اطلاعات قرارداد آنها در سامانه رهگیری معاملات املاک و مستغلات درج شده است برای خرداد ۹۹ تعداد ۱۱ هزار و ۴۶ واحد اعلام شده است اما این حجم معامله فروش مسکن پس از حذف اطلاعات ناقص در نهایت به ۹ هزار و ۵۶۲ واحد کاهش یافته و آمار آن توسط دفتر اقتصاد مسکن اعلام شده است.

    ماه گذشته میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان رسید.

    تغییرات قیمت مسکن در شهر تهران طی ماه گذشته بیانگر رشد ۱۲.۱ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری است. متوسط قیمت مسکن در تهران در خرداد امسال همچنین ۴۰ درصد گرانتر از خرداد سال گذشته شده است. ‌میزان رشد قیمت فروش واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران طی ماه گذشته یکسان نبوده است. در منطقه یک تهران در فاصله اردیبهشت تا خرداد سال جاری متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی از ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد که بیانگر رشد ۲۴ درصدی قیمت است. بیشترین رشد قیمت مسکن مربوط به منطقه ۱۹ است.

    در مناطق متوسط شهر همچون منطقه ۴ نیز متوسط قیمت مسکن در معاملات انجام شده ۹ درصد در این بازه زمانی دو ماهه تغییر مثبت داشته است. در منطقه ۴ تهران میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۱۹ میلیون تومان عبور کرده است در حالی که در منطقه ۵ به عنوان دیگر منطقه متوسط شهر تهران متوسط قیمت خرید و فروش خانه به ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

    منبع: بازار



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *