سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 9051
  • رئیس شورای اسلامی استان تهران خواستار تصمیم قاطع تعطیلی ادارات شد
    رئیس شورای اسلامی استان تهران خواستار تصمیم قاطع تعطیلی ادارات شد

    رئیس شورای اسلامی استان تهران خواستار تصمیم قاطع تعطیلی ادارات شد

    الهام فخاری طی نامه‌ای به محسنی بندپی استاندار تهران و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا با در نظر گرفتن خطر افزایش شیوع ویروس کووید ۱۹ در تهران خواستار تصمیم قاطع در مورد تعطیلی ادارات دولتی برای قطع شدن زنجیره انتقال این بیماری و تنظیم برنامه جامع حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر شد.

    متن نامه به شرح زیر است:

    سلام و درود
    با احترام، مطابق ماده‌های ۲۹ و ۱۰۳ قانون اساسی و هم‌چنین بندهای ۱ و ۲ ماده ۸۷ قانون وظایف و اختیارات شوراها، در شرایطی که متأسفانه تهران روند پیش رونده و افزایشی بیماری را تجربه می‌کند، در راستای مطالبه حقوق اساسی مردم و تاکید بر عدالت در اجرای قوانین و مصوبه‌های شرایط اضطرار بدین وسیله متذکر می‌شود نکاتی به شرح ذیل مورد توجه و اقدام فوری قرار گیرد.
    در روزهایی که مردم استان تهران هم‌چون سایر ملت، گرفتار در اوج پیشرفت بیماری نوپدید ناشی از ویروس کووید ۱۹، هستند، سیاست عادی‌سازی مسائل حتی در مورد چنین پدیده‌ی ناشناخته‌ای همچنان در دستور کار بخشی از سیستم اداری کشور است. این ‌بار مساله ویروس کرونا است.

    از یک سو نظام سلامت کشور فراتر از توان خود و با جانفشانی به‌بهای جان‌باختن کادر تخصصی در نبرد با کرونا است و از سوی دیگر اداره‌های حاکمیتی، دولتی و عمومی کشور همچنان عادی، باز و رفت‌وآمد برقرار است.

    کوچک یا نادیده‌شمردن خطر زنجیره انتقال بیماری از یکسو و از سوی دیگر صرف بخشی از منابع لازم جهت مقابله با ویروس کرونا به هزینه تهیه اقلام ضدعفونی حضور افراد در اداره‌ها که در این شرایط، جز افزایش تنش و خطر بیماری برای کارکنان آن اداره‌ها و مراجعان دستاورد مشخصی ندارد، می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به همراه داشته‌باشد.

    گرچه با وجود تجربه‌های برخی از کشورها در زمینه قرنطینه سازی شهرها یا استان‌ها، مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا قرنطینه رسمی نبوده است، ولی کاهش فعالیت‌ها، آمدوشدها و متوقف‌شدن رویه‌های عادی و معمول کاری، دستور کار و مورد تاکید اکید این ستاد بوده است. پافشاری بر عدم تعطیلی و کاهش‌ندادن ساعت کار نه تنها به سلامت عمومی بلکه به اعتماد مردم و سرمایه نهادهای مدیریتی آسیب می‌زند.

    چنان که مستحضرید عدم تعطیلی اداره‌ها در چنین شرایطی، در تهران همراه با فعالیت و شلوغی وسایل حمل و نقل عمومی و افزایش احتمال انتقال بیماری است. عادی‌سازی ساعت کار اداره‌ها و از سوی دیگر توصیه به خانه‌نشینی مردم شائبه نوعی دوگانگی میان مشاغل حاکمیتی و خصوصی پدید آورده‌است. ضمن اینکه با تداوم فعالیت اداری بزرگسالان شاغل فرصت خود مراقبتی، مهار و کاهش خطر درگیر شدن کودکان و سالمندان با مشکل روبرو می‌شود.

    امروز و بر پایه‌ی آخرین آمار رسمی ستاد ملی و وزارت بهداشت، تعداد شهروندان مبتلا به کووید ۱۹ از شمار ۸۰۰۰ نفر در کشور گذشته است و بیم آن می‌رود که طی چند روز آینده از ۱۰ هزار نفر نیز متجاوز شود. استان تهران در صدر این آمار و با شیب افزایش‌یابنده بیماری، کانون پیشروی بیماری است.

    کشتیبان را سیاستی دگر لازم است تا با خودداری از مدیریت بخشی و جزیره‌ای و با هماهنگی میان بخش‌های حاکمیت، جلب همکاری بخش خصوصی و سازمان‌های مردم‌نهاد و به طور کلی ایران با همدلی با جامعه به مقابله و کنترل این ویروس برویم.

    در شرایطی که آسیب روانی‌اجتماعی همه‌گیر شدن این بیماری جامعه را دستخوش بحران کرده، و فشار اقتصادی بر آحاد جامعه توان‌فرسا است، نه تنها تعطیلی سازمان‌های اداری امری لازم است؛ بلکه باید اقشار فرودست را در این مقطع بیش از پیش دریافت. تلاش برای توجه به گله‌مندی جامعه جز از راه همراهی حاکمیت و دولت انجام‌پذیر نخواهد شد.

    کسبه و پیشه‌ورانی که ناچار خانه‌نشین شده‌اند نیازمند همراهی و مهلت‌دهی های امیدبخش در زمینه حل و فصل مسائل و مشکلات خود هستند. جامعه به سیاست و تصمیم‌های هماهنگ نیازمند است. مساعدت‌هایی که دایره آن باید گسترده‌تر از چند معافیت مالیاتی و امهال وام‌های بانکی باشد.

    برای چیره شدن بر این بیماری نوپدید و حل این چالش ملی بیش از همیشه اعتماد و همراهی عمومی نقش‌آفرین است. جنابان‌عالی به عنوان نمایندگان عالی حاکمیت ملی در استان تهران نقشی متمایز در اعتماد مردم به نظام سیاسی اداری کشور برعهده دارید و می‌توانید با تصمیمی سازنده هم‌افزایی توان نهادهای حاکمیتی و مردمی را در این مبارزه (با بیماری کرونا) امکان‌پذیر کنید.

    شتاب‌دهی به انجام راهبردهای مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا و پیشنهادهای متخصصان دلسوز کشور می‌تواند به تنظیم امور و آرام‌شدن فضای عمومی کمک کند:

    تعطیلی، کاهش و تبدیل به دورکاری فعالیت‌های اداری در سطح استان

    توجه جدی به حفظ سلامت و پشتیبانی کادر درمان‌گر و کنش‌گران ستادی و صف مبارزه با کرونا

    لغو موقت طرح محدوده‌های ترافیکی و آلودگی هوای تهران

    پایش و کنترل سختگیرانه صنایع در زمینه سوخت مصرفی (به‌ویژه صنایعی که سابقه استفاده از مازوت دارند)

    معافیت‌های هزینه‌ای خدمات مربوط به جان‌باختگان

    به‌کارگیری ظرفیت شبکه‌های فعال سمن‌ها برای یاری رساندن به گروه‌های آسیب‌پذیر و نابر خوردار جامعه ازجمله کودکان، زنان سرپرست خانوار و حاشیه‌نشینان

    به‌کارگیری ظرفیت ملی صدا و سیما برای خدمات ازجمله آگاه‌سازی و آموزش

    هماهنگی با اتاق اصناف استان و اجرای جدی تصمیم‌های ملی در حوزه‌های صنفی تنظیم دسترسی به ارزاق عمومی ویژه گروه‌های خاص (کارگران روزمزد، دستفروشان، افراد دارای محدودیت و نیازهای ویژه)

    به‌کارگیری مؤثر توان شبکه نهادهای مردمی برای پشتیبانی بیماران خاص به‌کارگیری توان نهادهای خدمت داوطلبانه ازجمله هلال‌احمر، بسیج و فعالان دانشجویی

    تنظیم سازوکار همکاری داوطلبانه سمن‌ها برای پایش و تأمین نیازهای پادگان‌ها

    تدبیر سازوکار ویژه ایمنی و تأمین نیازمندی‌های بیمارستان‌های تخصصی و خانه‌های سالمندان
    تثبیت جمعیت و پیشگیری از جابجایی‌های غیرضروری بین تهران و دیگر شهرستان‌های استان با همکاری نهادهای انتظامی

    به‌کارگیری توان اجتماعی و نهادی اتاق‌های بازرگانی تهران و بازرگانی ایران

    تنظیم سازوکار همکاری نهادها و انجمن‌های تخصصی صنفی و علمی برای پشتیبانی اجتماعی و تخصصی
    اعضای شورای اسلامی استان تهران و همه همکاران عضو شوراهای شهری و روستایی استان در کلیه سطوح، با تمام توان برای مهار بیماری و بهبود شرایط عمومی مردم شما را یاری می‌کنند.

    مردم ایران، مردم استان تهران نقش و اثرگذاری مدیران عالی کشور در حفاظت از جان و زندگی عزیزان‌شان در این روزها را از یاد نخواهند برد.



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *