جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 13379
  • روی خط پایتخت، توانمندسازی بانوان در اولویت مدیریت شهری است
    روی خط پایتخت، توانمندسازی بانوان در اولویت مدیریت شهری است

    روی خط پایتخت، توانمندسازی بانوان در اولویت مدیریت شهری است

    به گزارش برزن نیوز به نقل از ایرنا از اعلام روز سه شنبه روابط عمومی شهرداری منطقه ۹، علی رضا خامسیان با اعلام این خبر گفت: این حضور و فعالیت با توجه به رشد شتابان شهر در همه ابعاد روز به روز بیشتر از قبل احساس می‌شود، به‌ویژه در حوزه فعالیت نهادها و انجمن‌های اجتماعی که بر مبنای جذب اعتماد شهروندان تاکنون بیشترین کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر و نیازمندان از سوی بانوان انجام شده است.

    وی افزود: در حوزه فرهنگی شهرداری منطقه ۹ نیز از سویی هم این ظرفیت‌سازی ایجادشده و هم از نیروی بانوان در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهری و محیطی امن برای این قشر از جامعه شهروندی بهره‌گرفته می‌شود، چراکه برای رسیدن به توسعه پایدار شهری به مشارکت و حضور بانوان در محله‌ها براساس شناخت آنها از مختصات اجتماعی و فرهنگی محله نیاز جدی داریم.

    معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ عنوان کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد بانوان بسیاری در منطقه فعال هستند که از آنها بیش از ۲۰ بانوی نیکوکار و متخصص در حوزه بانوان و حمایت از کسب وکارهای خانگی و کارآفرینی بسیار جدی و ثابت کار می‌کنند.

    وی ادامه داد: توانمندسازی بانوان برای حضور در اجتماع و توسعه فعالیت‌های اجتماع محور یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در بخش اجتماعی و فرهنگی است.

    خامسیان تاکید کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مشارکتی، همایش‌ها و نمایشگاه‌های ارائه دستاوردهای بانوان محلی، راه‌اندازی بازارچه‌های خیریه و کارآفرینی، برپایی پایگاه‌های اجتماعی از جمله اقداماتی است که تا به امروز توانسته است محله‌ها را به محیطی بهتر برای زندگی و فعالیت شهروندان تبدیل کند.

    معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۹ یادآور شد: تسهیل دسترسی بانوان به منابع اشتغال زا و آموزشی باعث می‌شود در بلندمدت آثار مطلوبی از ایجاد همبستگی و تعلق خاطر را شاهد باشیم، از این روست که شهرداری تهران نیز در این زمینه سیاست‌های نوینی را پیش رو گرفته است تا عرصه برا ی فعالیت‌های خلاقانه بانوان که بر پایه مهر و ظرافت استوار است، باز باشد که در چنین شرایطی فارغ از سیاست‌های جنسیتی می‌توان شهر را زیست‌پذیر و پاسخگو به بخش عمده‌ای از نیازهای شهری تصور کرد.

    افزایش  خطوط  حمل و نقل عمومی در منطقه ۲

    معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۲ گفت: با افتتاح و بهره برداری از ایستگاه  های مترو برج میلاد و مرزداران، دوخط تاکسیرانی در ایستگاه های مترو راه اندازی شد.

    امیر حسین حیدرنیا، با اشاره به اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری در توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: با توجه به وسعت منطقه و رشد جمعیت ساکن و شناور آن، طرح توسعه خطوط حمل و نقل عمومی با هدف تسهیل در دسترسی شهروندان و ارتقای کیفی خدمات در دستور کار قرار دارد.

    وی افزود:در راستای تکمیل مدهای حمل ونقل عمومی با بهره برداری از ایستگاه های مترو،   شبکه اتوبوسرانی و تاکسی نیز مورد بازنگری قرار گرفت و استقرار خطوط تاکسی در محدوده ایستگاه های مترو دردستور کار قرار گرفت.

    حیدرنیا گفت: به منظور تسهیل در دسترسی شهروندان به حمل و نقل عمومی، همزمان با بهره برداری از ایستگاه  مترو برج میللاد، خط تاکسی برج میلاد- میدان آزادی راه اندازی شد.

    معاون شهردار منطقه ۲ در ادامه  استقرار خط تاکسی تلفنی در جنب ایستگاه مترو مرزداران را از دیگر اقدامات اجرایی در زمینه تقویت حمل و نقل عمومی برشمرد وگفت : به منظور تامین رفاه شهروندان، همسطح سازی و مناسب سازی ایستگاه های مترو انجام شد.

    راه اندازی اولین اتاق مادر و کودک در منطقه ۱۹

    شهردار منطقه ۱۹ از راه اندازی نخستین اتاق مادر و کودک این منطقه در مجاورت بازارچه احسانی طی آینده نزدیک خبر داد.

    علی توکلی در تکمیل این خبر گفت: اتاق مادر و کودک در قالب اجرای طرح شهر امن با هدف کمک به شرایط بانوان، ایجاد فضایی امن برای فرزندان آن ها و نیز تسهیل حضور بانوان در فضاهای عمومی شهری جنب بوستان شریعتی که در نزدیکی و مجاورت بازار احسانی قرار دارد، ایجاد می شود.

    به گفته وی عملیات احداث اتاق مادر و کودک در فاز اجرایی طرح شهر امن کلید خورده و با توجه به نزدیکی این مکان به بازار احسانی مادران می توانند با خیال آسوده و آرامش کامل به تردد در بازار و خرید از آن بپردازند.

    توکلی همچنین به بهسازی نقاط بی دفاع شهری در دومین نقطه شناسایی شده طی فاز نخست طرح شهر امن اشاره کرد و افزود: پارک جنگلی مرجان از دیگر نقاط ناامنی است که فقدان نور کافی در این بوستان، باعث کاهش امنیت و مشکل تردد بویژه در ساعات تاریکی شده که به منظور بهسازی آن نیز عملیات رفع نواقص روشنایی، پیاده راه سازی، جانمایی مبلمان پارکی و محصور کردن بخش های ناامن این بوستان در حال انجام است.

    وی یاد آور شد: طرح شهر امن با هدف مناسب سازی فضاهای شهری برای افزایش امنیت حضور زنان و خانواده ها با شناسایی نقاط بی دفاع شهری آغاز شد و در حال حاضر نیز فاز اجرایی آن در قالب بهسازی این نقاط در حال اجرا است.

    شهردار منطقه ۱۹ در بخش دیگری از خبر به جمع آوری اطلاعات بانوان کارآفرین سرپرست خانوار این منطقه برای عضویت در کانون و سایت فروشگاه اینترنتی کوشانه اشاره و بیان کرد: این کانون متشکل از بانوان توانمند، کارآفرین و متخصص است که با هدف رشد و توسعه کارآفرینی، ترویج و حمایت از کسب و کار در جامعه و حذف واسطه گری راه اندازی شده است.

    توکلی اظهار کرد: بانوان کوشانه ضمن فروش آنلاین محصولات تولیدی خود با کیفیت و قیمت مناسب، به توانمندسازی و معرفی موفقیت های خود به اعضای کانون و نیز عضو گیری از سایر زنان کارآفرین می پردازند.
    علاقه مندان به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص امکانات سایت کوشانه و یا خرید محصولات می توانند به آدرس اینترنتی www. khoshaneh. com مراجعه کنند.

    بامرمت و احیای ۳ ملک قدیمی در پهنه رودکی آغاز شد

    شهردار منطقه ۱۱تهران از حفاظت و ایجاد کاربری فرهنگی در سه ملک قدیمی واجد ارزش معماری در پهنه رودکی خبر داد که با مشارکت بخش خصوصی و تسهیلگری شهرداری منطقه ۱۱ در حال مرمت است.

    نصراله آبادیان با بیان اینکه پهنه رودکی به عنوان مهم ترین و بزرگترین پروژه فرهنگی شهر تهران با محوریت موسیقی و تئاتر در دست اجراست؛ گفت: حفظ بافت تاریخی این پهنه و صیانت از خانه های قدیمی واجد ارزش که بیانگر معماری، هویت و سبک زندگی مردم در تهران قدیم است؛ برای مدیریت شهری حائز اهمیت بوده و با همین رویکرد تاکنون بیش از یکصد بنای تاریخی در پهنه رودکی مرمت شده است.

    وی با اشاره به اهمیت مشارکت بخش خصوصی در این پروژه افزود: با تسهیلگری شهرداری منطقه ۱۱ مالکین خانه های قدیمی می توانند برای ملک خود کاربری های فرهنگی ایجاد کرده و ضمن بهره مندی از منافع اقتصادی آن فرصت اشتغال زایی نیز در این پهنه فراهم خواهد شد.

    شهردار منطقه ۱۱در تشریح ویژگی این ۳ ملک که اکنون در حال مرمت هستند؛ بیان کرد: یک در ملک خیابان هانری کربن تقاطع هاشمی فر قرار دارد که دارای ۴ طبقه ۲۹۰ متری است و در دهه ۱۳۴۰ ساخته شده که پس از پایان مرمت آن  در سه ماه آینده تبدیل به مرکز اقامتی، فرهنگی و تجاری خواهد شد. ملک دیگری هم در همین خیابان کوچه شهروز به مساحت ۶۴۰ متر قرار دارد که دارای یک حیاط و دو ساختمان شمالی و جنوبی است. این ملک با قدمت ۷۰ سال تا پایان شهریور امسال تبدیل به موسسه فرهنگی و هنری خواهد شد.

    به گفته وی ملک دیگری هم در خیابان رازی – خیابان خرسند قرار دارد که در دهه ۱۳۵۰ ساخته شده و دارای ۲۵۳ متر مساحت است و تبدیل به موسسه فرهنگی و هنری خواهد شد.

    آبادیان همچنین تهیه بسته هایی با هدف حفظ حیاط این بناها و ایجاد کاربری های فرهنگی در آن ها را برای ارائه به کمیسیون های شهرسازی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران و دریافت مصوبه را از دیگر موضوعات مرمت بناهای واجد ارزش در پهنه رودکی بیان کرد که با محوریت گردشگری و رونق اقتصادی در پهنه رودکی در حال شکل گیری است.

    وی با اشاره به بازدید مشاور عالی و مدیر کل دفتر شهردار تهران از این سه ملک در حال مرمت که هفته گذشته انجام شده بود؛ یاد آور شد : شهرداری تهران از تقویت اقتصاد در حوزه فرهنگی و هنری حمایت می کند و در این راستا با هدف ترغیب بخش خصوصی  برای سرمایه گذاری در بناهای واجد ارزش پهنه رودکی، کمک های حمایتی جهت استفاده از این فضاها با کاربری های جدید ارائه می دهد.

    اجرای فاز دوم واکسیناسیون پاکبانان منطقه ۱۵ علیه کرونا

    معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۵ اعلام کرد: پاکبانان فاز نخست طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا در این منطقه دوز دوم واکسن خود را دریافت کردند.

    علیرضا جعفری با اشاره به اینکه پاکبانان از جمله گروه‌های شغلی هستند که در مواجهه مستقیم با زباله‌ها و پسماندهای عفونی قرار دارند، گفت: با پیگیری های مدیریت شهری و براساس اولویت بندی وزارت بهداشت طرح واکسیناسیون پاکبانان به اجرا درآمد.

    وی افزود: فاز نخست طرح واکسیناسیون پاکبانان منطقه با همکاری دانشگاه شهید بهشتی اواخر فروردین ماه انجام و در آن فاز  به ۹۵ پاکبان داوطلب این منطقه دوز اول واکسن تزریق شد.

    جعفری با اشاره به اینکه پاکبان های داوطلب طرح واکسیناسیون مرحله اول دوز دوم واکسن خود را دریافت کردند، افزود: اسامی ۸۱ پاکبان داوطلب  دیگر  برای انجام واکسیناسیون به مرکز برای انجام مراحل و اختصاص سهمیه ارسال شده است.

    وی با اشاره به اینکه هر مقدار واکسن که به منطقه تخصیص یابد کار واکسیناسیون در کوتاهترین زمان ممکن انجام می‌شود و عملکرد خوبی در این زمینه داریم، تصریح کرد:  تزریق واکسن کرونا برای پاکبانان  بدون عوارض بوده و تاکنون  علائم منفی این واکسن گزارشی دریافت نشده است.

    اجرای آتش برها در اراضی جنگلکاری منطقه۱۳

    شهردار منطقه ۱۳ تهران از اجرای مسیرهای آتش بر، در ۷۰درصد از نقاط آسیب پذیر و خطرساز در اراضی جنگلکاری خجیر، ترقیون و سعیدآباد خبر داد.

    مجتبی شکری، با اشاره به افزایش احتمال آتش سوزی در اراضی جنگلکاری که پوشش غالب آنها درختان سوزنی برگ است، گفت: با توجه به گرم شدن هوا در شهر تهران و تغییر فصل، یکی  از اقدامات پیشگیرانه از آتش سوزی که با ابتکار فضای سبز منطقه ۱۳ با رویکرد حفظ محیط زیست و کاهش هزینه های نگهداشت فضای سبز  در دست اجراست ، اجرای آتش برها در مسیرهای پرتردد و پرتراکم پوشیده از علف است.

    وی با بیان اینکه عرض مسیرها با توجه به انبوه و حجم گونه ها که اغلب سوزنی برگ هستند  متغیر است ادامه داد :  درقسمتهایی که حجم درختان بیشتر است عرض آتش برها تا ۴ متر هم می رسد و در قسمتهایی که حجم درختان کمتر و یا ۳ یا ۴ ساله می باشند  عرض آتش برها حدود ۲ متر در نظر گرفته می شود.   این مسیرها با علامت (+) طراحی و اجرا شده اند
    شکری  با بیان اینکه آتش برها نقش بسزایی در مهار و خودکنترلی آتش ها دارند یاد آور شد: به همت عوامل فضای سبز منطقه تلاش می شود،   با ایجاد و گسترش مسیرهای آتش بر جدید و پاکسازی مسیرهای قبلی از علفهای روییده شده، ضمن جلوگیری از گسترش آتش، خسارت واردشده در صورت وقوع آتش سوزی های احتمالی به حداقل ممکن برسد.

    طرح همگام سلامت در منطقه ۳

    معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ اعلام کرد: طرح همگام سلامت به منظور افزایش مشارکت شهروندان در فعالیت های اجتماع محور برای رفع نیاز محلات این منطقه اجرا شد.

    کاظم کمالی نسب در این باره گفت: در این طرح، پویایی کانون های اجتماع محور سلامت و انجام اقدامات عملی در راستای موضوع فعالیت کانونها مورد توجه است.

    وی افزود: شیوۀ اجرای طرح با اتکا به ظرفیت های فضای مجازی است که بعد از وقفۀ طولانی، فعالیت اعضای کانونها و ارتباط مستمر مناطق با آنها، به علت شیوع ویروس کرونا، این طرح توانسته موجی از فعالیت و پویایی را ایجاد نماید و مشارکت این مراکز را در سطوح و ابعاد مختلف میسر نماید.

    معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ بیان کرد: با توجه به بدیع بودن تسهیل گری مجازی برای مناطق و اعضای کانونها، آموخته های حائز اهمیتی همراه با موفقیت و شکست ها در طرح حاضر حاصل شده که آشنایی با آنها ضروری است.

    کمالی نسب اظهار کرد: برای شناسایی شرایط که مطابق با فاز شناختی در تسهیلگری های حضوری است، تیم مجری طرح برنامه ای را برای اجرای فرایند آن فراهم کرده است.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *