جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۱۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 5963
  • سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!
    سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!

    سیل و سوال های باقیمانده در ذهن ما!

    برزن نیوز: سیل همواره در طول تاریخ خسارات جانی و مالی بسیاری با خود به همراه آورده و زندگی مردمان بسیاری را در دنیا از خود متاثر کرده است. بررسی های آژانس UNWATER سازمان ملل از آسیب های ناشی از رویدادهای وابسته به آب(عدم دسترسی به آب و سیستم فاضلاب،خشکسالی و سیل) و سایر بلایای طبیعی و یا انسانی از جمله زلزله و جنگ در سال ۲۰۱۸ نشان می دهد که بیشترین میزان مرگ و میر شهروندان جهان در این سال مربوط به دسترسی ناکافی و نامناسب به آب و فاضلاب بوده است، همچنین براساس این گزارش؛ بیشترین جمعیت متاثر و خسارت اقتصادی در دنیا را بلایی چون سیل باعث شده است.
    قابل توجه اینکه، جنگ، ۶۵ میلیون نفر را در سال ۲۰۱۸ در جهان تحت تاثیر قرارداده و باعث مرگ ۷۵ هزار نفر شده است اما بلایی چون سیل ۱۰۶ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده و پارامتری چون عدم دسترسی به آب و فاضلاب مناسب باعث مرگ ۷۸۰ هزار نفر در جهان شده(این آمار برای زلزله ۵۶هزار نفر است) است.
    همچنین میزان خسارت اقتصادی برآورد شده ناشی از سیل نیز در این سال ۳۱.۴ میلیارد دلار بوده که کمی بیش از زلزله و نزدیک به ۶ برابر خسارات ناشی از خشکسالی بوده است.
    بنابراین به نظر می رسد سیل از آن نوع بلایایی است که تبعات آن تا مدت ها دامنگیر خانواده ها خواهد بود و برای افراد باقیمانده لطمات روحی و روانی جدی و چندبرابری ای در پی دارد، لذا در امان ماندن از تبعات گرانبار آن، تدبیری ویژه می طلبد.
    شاید بیان دو تجربه از سیل در هندوستان و تایلند و پیامدهای مختلف اجتماعی و اقتصادی آن بتواند در اینجا اندکی راهگشای باشد؛

    بروز سیل در منطقه چنای در سال ۲۰۱۵ در هندوستان از جمله بدترین حوادث ناشی از بارش در این کشور در ۱۰۰ سال گذشته بوده است. برآوردها نشان می دهد در این منطقه که ۷.۶ میلیون نفر جمعیت داشته، بیش از ۲۵۰ نفر کشته و نزدیک به ۳ میلیون نفر از دسترسی به آب آشامیدنی سالم محروم می شوند. همچنین این سیل تبعات بسیار گرانبار و سختی برای حوزه های کاری و شغلی نیز داشته است.
    چنای تنها شهر در جهان نبوده و نیست که تامین آب آن، ناشی از وقوع یک تغییر اقلیمی و بارش های فراوان متاثر می شود. در تایلند نیز ناشی از وقوع سیل در سال ۲۰۱۲ بیش از ۸۰۰ نفر کشته و نزدیک به ۱۳.۶ میلیون نفر از جمعیت کشور متاثر می شوند. همچنین زیرساخت ها بویژه زیرساخت هایی که نزدیک به ساحل بودند صدمه ای جدی می بینند. در آن سال در ۶۵ استان از ۷۶ استان کشور حالت فوق العاده سیل اعلام و نزدیک به ۲۰ هزار کیلومتر مربع از زمین های کشاورزی کشور دچار خسارات فراوان می شود. همچنین در آن سال GDP این کشور با ۹ درصد کاهش روبرو می شود. قابل ذکر اینکه تاثیر امواج این سیل، زنجیره ارزش جهانی بویژه در بخش کارخانجات تولید ماشین آلات حمل و نقل و تولید hard driveهای کامپیوتر را با کاهش جدی مواجه می کند. به طوری که براساس برآورد بانک جهانی میزان خسارت در این زنجیره برابر با ۴۵.۷ میلیارد دلار برآورد شد.
    به همین خاطر سیل را می توان یکی از ۵ بحران خسارت بار ناشی از بلایای طبیعی در تاریخ مدرن محسوب کرد. و قطعا پیامدهای پس از بحران آن، تا مدت ها گریبانگیر جامعه و اقتصاد خانوار و منطقه آسیب دیده خواهد بود.
    با بیان تجربیات فوق شاید بتوان هم اکنون پس از حدود دو ماه از وقوع سیل اخیر در کشور، این سوالات را مطرح کرد؛
    -برآورد میزان خسارت مالی سیل در بخش های مختلف به چه میزان بود(همراه با جزییات)؟ هم اکنون چه اقدامات عملی ای برای جبران خسارات سیل زدگان در این مناطق در حال انجام است؟ آیا نشانه هایی از تدبیری نو برای ممانعت از باز تکرار این میزان خسارت در این مناطق و سایر مناطق کشور در حال انجام است؟ این اقدامات بطور مشخص، چه اقداماتی است و در کجاها در حال انجام است؟ چه میزان کمک های بین المللی در این حادثه از سوی کشورها و سازمان های بین المللی انجام شد؟ این حادثه چه میزان به زنجیره ارزش جهانی خسارت زد؟ سهم سازمان های مردم نهاد در ترمیم خسارات مالی و یا روحی و روانی مناطق آسیب دیده به چه میزان بود؟ و… .



    مطلب پیشنهادی

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    مصرف پلاستیک چه آسان، بازیافت آن چه پردردسر

    افزایش تولید پسماندهای پلاستیکی به یکی از معضلات محیط زیستی نه تنها در دنیا بلکه در ایران تبدیل شده است وتهران نیز از این وضعیت مستثنی نیست، به‌گونه‌ای که بنا بر اعلام علیرضا مزینانی - مدیر کل محیط زیست استان تهران - روزانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن پسماند عادی در پایتخت تولید می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن پلاستیک است. همزمان با هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت) اداره کل محیط زیست استان تهران در یک تور مطبوعاتی خبرنگاران را در جریان برخی اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و تبدیل پسماندها به کیسه‌های بازیافتی قرار داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *