سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۲۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 8414
  • نقشه جدید و طرح تعیین مرز محلات مناطق و نواحی شهر سنندج تهیه شد
    نقشه جدید و طرح تعیین مرز محلات مناطق و نواحی شهر سنندج تهیه شد

    نقشه جدید و طرح تعیین مرز محلات مناطق و نواحی شهر سنندج تهیه شد

    به گزارش برزن نیوز  معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج در گفتگو با خبرنگار  کُردتودی، عنوان کرد: تعیین مرز محلات و مناطق شهری براساس دستورالعمل  ابلاغی وزارت کشورامسال  در دستور کار قرار گرفت.

    روناک بابایی گفت: با توجه به مغایرت هایی که طرح تفصیلی شهر سنندج با ویژگی های عرفی و اجتماعی محلات شهر سنندج دارد در چارچوب قوانین موجود و دستورالعمل فوق  این معاونت نسبت اجرای  این طرح اقدام نمود.

    وی از تهیه نقشه محلات با کاربری جدید و اجرای طرح تعیین مرز محلات ،مناطق و نواحی شهر سنندج خبر داد و گفت: این مهم در راستای توزیع متوازن خدمات شهری، تحقق مدیریت یکپارچه شهری، توزیع عادلانه خدمات و ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان اجرایی شده است.

    وی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل ابتدا نقشه پایلوت BASE MAP که منبع آن طرح تفصیلی مصوب سال ۹۱ شهر سنندج بوده و در محیط GIS در محدوده قانونی شهر، نواحی و موقعیت شهر نسبت به حریم شهر سنندج تهیه شد.

    بابایی عنوان کرد: براساس طرح تفصیلی شهر سنندج دارای ۷۷ محله بوده و در ساختار اجتماعی و فرعی شهر ۱۸۸ محله است که  پس از شناسایی مرز محلات با حضور در محل و درمیان مردم نسبت به شناسایی مرز محلات و اسامی محلات اقدام شد.

    وی افزود: پس از تعیین مرز محلات و مرزبندی در محیط GIS محلات بر روی Base map اعمال شده تا تعیین مرزها در انطباق با طرح تفصیلی هم کنترل شود و بر همین اساس بعد از تهیه بلوک های آماری جمعیتی براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ از مرکز آمار استانداری کردستان اخذ و براساس مرز محلات جمعیت ساکن در هر کدام از محلات ۱۸۸ گانه شهر تعیین شد.

    وی بیان کرد: براساس دستورالعمل ابلاغ شده تعیین مرز هر محله برپایه معابر پیرامونی و درون بافت محلات بوده که کلیه معابر مورد نیاز با ذکر نام در حدود محلات درج و اعلام شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج اضافه کرد: در ادامه روند تعیین مرز محلات و مناطق و نواحی شهر سنندج طبق مرز محلات نقشه ای برای تمام محلات با معرفی کاربری های موجود و پیش بینی شده طرح تهیه شد.

    وی ادامه داد: براساس جمعیت ساکن، سرانه کلیه کاربری ها محاسبه و برای هر محله از شهر در سطح هر کدام از مناطق و نواحی شناسنامه حاوی کلیه اطلاعات شامل  ( جمعیت، مساحت محله، کاربری ها، سرانه کاربری، حدود اربعه و معابر پیرامونی و آثار ارزشمند تاریخی موجود در محله تهیه شد.

    بابایی گفت: از برآیند شناسنامه هر کدام از محلات، برای هر منطقه شناسنامه ای حاوی تعداد محلات، وضعیت کاربری ها سطح منطقه و جمعیت ساکن در سطح منطقه و به تبع شناسنامه مناطق برای کل شهر سنندج شناسنامه تهیه شد که بر همین اساس می توان وضعیت شهر را از لحاظ پراکنش های جمعیت و سطوح کاربری ها تعیین و بررسی نمود.

    وی تاکید کرد: آنچه بر اساس کار تعیین مرز محلات است تدوین مبانی نظری و استدلالات شهرداری در توجیه اجرای طرح محله بندی شهر است که براین اساس نظام تقسیمات منطقه و محله بندی باید در راستای توزیع متعادل وزن های اقتصادی، جمعیتی و سطوح کاربری ها تعیین و بررسی شد.

    وی اظهار داشت: در همپوشانی تعیین مرز مناطق پژوهش هایی که براساس استعلامات لازم به عمل آمده ازشهرداری مناطق بوده و مرز هر کدام از مناطق براساس توانایی اقتصادی و سطح خدمات تعیین شده است.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری سنندج در نهایت تصریح کرد: طرح تعیین مرز محلات، مناطق و نواحی شهر سنندج تدوین شده و به سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور جهت تایید ارسال شده است.



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *