سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۹:۱۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 9116
  • ماجرای یک پیام محرمانه کرونایی که درتهران سر و صدا به پا کرد
    ماجرای یک پیام محرمانه کرونایی که درتهران سر و صدا به پا کرد

    ۸۹ درصد ایرانیان خواهان قرنطینه شهرها هستند

    بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۸۹ درصد مردم ایران خواهان قرنطینه شهرهایی‌اند که به عنوان کانون‌های شیوع کرونا شناخته می‌شوند. زنان بیش از مردان با قرنطینه شهرها موافق‌اند. راهی که مردم پیشنهاد می‌کنند در برابر سیاست‌های دولت روحانی قرار دارد که می‌خواهد فعالیت اقتصادی ادامه پیدا کند.

    یکی از چالش‌هایی که در جهان با شیوع کرونا به وجود آمده این است که اقتصاد ملی یا سلامت عمومی مردم؟ کدام اولویت دارد؟ رئیس جمهوری لبنان روز گذشته شرایط اضطراری اعلام کرد و کشور را تحت قرنطینه قرار داد. ظرفیت درمانی و نظام بانکی ورشکسته لبنان شیوع گسترده کرونا را نمی‌تواند تحمل کند. بریتانیا اما به راه دیگری رفت: ایجاد مصونیت عمومی از طریق همه‌گیری کویید ۱۹. ایتالیا و اسپانیا که مانند ایران یکی از کانون‌های شیوع کرونا هستند، کشور را عملاً تعطیل کرده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی روز گذشته پس از جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی اعلام کرد: «چیزی به نام قرنطینه وجود ندارد. فعالیت اقتصادی باید عادی باشد و نگذاریم در زمینه فعالیت اقتصادی مشکلی ایجاد شود.»

    مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از ۲۱ تا ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ در سطح ایران به طور تلفنی یک نظرسنجی انجام داده و نتایج آن را منتشر کرده است. بر این اساس حدود ۷۵ درصد از مردم ایران بسیار نگران ابتلای خود یا اعضای خانواده‌شان به کووید ۱۹ هستند. نگرانی‌های زنان (۷۸ درصد) و مردان (۷۳) درصد در این زمینه بیش و کم یکسان است. در این میان بر اساس نظرسنجی ایسپا نگرانی افراد ۳۰ تا ۵۰ سال (حدود ۷۸ درصد) بیش از سایر گروه‌های سنی است. برخلاف کشورهای اروپایی، در ایران گروه سنی بالای ۵۰ سال نگرانی کمتری از ابتلا به کووید ۱۹ دارند.

    نگرانی با افزایش سطح تحصیلات افراد حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. میزان نگرانی مردم در مناطق شهری و روستایی اما تفاوت معناداری ندارد.

    ۸۹ درصد مردم ایران موافق قرنطینه شدن شهرهایی‌اند که ویروس کرونا در آنها شیوع بیشتری دارند. زنان (حدود ۹۲ درصد) بیش از مردان ( حدود ۸۱ درصد) خواهان قرنطینه شهرها هستند. به تناسب با میزان نگرانی، درخواست قرنطینه شهرها هم افزایش می‌یابد. ۹۲ درصد گروه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال خواهان قرنطینه شهرها هستند. حدود ۹۰ تا ۹۴ درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی نیز اعتقاد دارند قرنطینه شهرها بهترین راه جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا در ایران است.

    بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون در ایران ۱۳ هزار ۹۳۸ مورد ابتلای قطعی به کویید ۱۹ به ثبت رسیده است که از این جمع تاکنون ۷۲۴ جان خود را از دست داده‌اند و ۴ هزار و ۵۹۰ نفر هم بهبود یافته‌اند.

    تعداد مبتلایان در جهان:

    ۱۶۹ هزار ۷۱۷ نفر
    فوتی‌ها در جهان

    ۶ هزار و ۵۱۸ نفر
    بهبودیافتگان:

    ۷۷ هزار ۷۷۶ نفر



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *