چهارشنبه , ۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۷:۰۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 20866
  • مخالفت مجلس با کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی
    وزارت راه مکلف به ساماندهی صدور مجوز ایجاد طرح‌های گردشگری با کاربری ترکیبی شد بانک مرکزی از بهمن ماه سال گذشته انتشار گزارش تحولات بازار مسکن را متوقف کرده و متعاقب آن مرکز آمار نیز در سال جدید گزارش بازار مسکن خود را منتشر نکرده است. البته وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم یعنی از آذرماه سال 99 انتشار گزارش تحولات بازار مسکن را متوقف کرد. رویه‌ای که دولت سیزدهم آنرا ادامه داده است. اما نکته تامل‌برانگیز در خصوص گزارش تحولات بازار مسکن، حذف آمار بارگذاری شده قیمت مسکن در سایت وزارت راه و شهرسازی است. وزارت راه و شهرسازی به تازگی آمار مربوط به متوسط قیمت مسکن طی دهه 70، 80 و دهه 90 تا آبان‌ماه سال 99 را از دسترسی خارج کرده است. اقدامی که احتمالاً به ظن مسئولان مربوطه با هدف جلوگیری از افزایش قیمت مسکن اجرا شده است. این در حالی است که قیمت مسکن بی توجه به پنهان‌کاری‌های موجود روند افزایشی خود را بر اساس تورم مولفه‌های تاثیرگذار بر آن طی می‌کند. طبق اعلام فعالان بخش مسکن متوسط قیمت مسکن در تهران از مرز 70 میلیون تومان عبور کرده است.

    ۲۲ تکلیف وزارت راه برای «جهش تولید»

    معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه ۲۶ فروردین‌ماه هیئت وزیران در خصوص برنامه عملیاتی دستگاه‌های اجرایی به منظور تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» را ابلاغ کرد.

    بر این اساس وزارت راه و شهرسازی هم تکالیف زیادی دارد از جمله مکلف است نسبت به تامین قیر مورد نیاز ۲ هزار کیلومتر پروژه‌های ساخت و بهسازی راه‌های روستایی که با مشارکت مردم به مرحله اجرا آسفالت می‌رسد، اقدام کند. سایر هزینه‌های اجرا آسفالت با رعایت قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور و ماده ۳۰ قانون برنامه و بودجه کشور توسط سازمان برنامه و بودجه تامین می‌شود.

    وزارت راه و شهرسازی مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات ذی‌ربط نسبت به تخصیص زمین مناسب به فعالیت‌های تولیدی مردم‌پایه با رعایت ملاحظات آمایش سرزمین اقدام کند.

    وزارت راه و شهرسازی به‌منظور مدیریت مصرف بنزین و نفت‌گاز مکلف است از طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با همکاری پلیس راهور فراجا از اول تیرماه امسال نسبت به‌صدور بارنامه‌ها و صورت‌وضعیت‌های برخط برای ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای و مسافری اقدام کند.

    وزارت راه و شهرسازی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تامین زمین لازم برای خدمات عمومی و شهری در محدوده احداث واحدهای مسکونی هدف‌گذاری شده اقدام کند.

    وزارت راه و شهرسازی با همکاری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اقدامات اجرایی لازم را برای حصول هدف «افزایش حداقل دو دهم درصدی مساحت سرزمین به ظرفیت سکونتگاهی کشور» با تراکم حداکثر ۶۰ نفر در هکتار در روستاها، شهرهای کوچک، میانی، مناطق مرزی و شهرک‌سازی به تفکیک مناطق مختلف جغرافیایی به‌عمل آورد.

    وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت صمت (صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته) طی یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) نسبت به تهیه بسته نوسازی ۲۴ هزار دستگاه ناوگان جاده‌‌ای و ۵۰ دستگاه لکوموتیو اقدام و به‌تصویب هیئت وزیران برساند.

    وزارت راه وشهرسازی طی یکماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به ارائه برنامه ارتقا سریع نفوذ سکوهای (پلتفرم) برخط مدیریت بار با قابلیت صدور بارنامه به دولت اقدام کند.

    وزارت راه و شهرسازی با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله نظام تعرفه‌گذاری خدمات بندری، ارتقا ظرفیت تخلیه و بارگیری در بنادر متصل به شبکه ریلی و رفع گلو‌گاه‌های ظرفیتی شبکه ریلی نسبت به رقابتی کردن بنادر و افزایش حمل‌ بار از طریق شبکه ریلی اقدام کند.

    وزارت راه و شهرسازی مکلف است طی یک‌ماه پس از ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به راهکارهای حل مشکلات پروژه‌های مشارکتی زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌منظور سودده کردن آنها و تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اقدام کند.



    مطلب پیشنهادی

    مقامات چک، سال‌ها می‌خواستند سدی برای محافظت از رودخانه کلاباوا جنوب پراگ بسازند، این سد مشکلات بسیاری را حل می‌کرد اما به دلیل مشکلات مالی و بوروکراتیک از سال ۲۰۱۸ متوقف شد. اکنون پس از سال‌ها بعد، در عین ناباوری سگ‌های آبی این پروژه را در دست گرفتند و تقریبا یک شبه کار را تکمیل کردند. خبرهای مرتبط «شیطان سیاه» روی آب آمد /فیلم خرس قطبی سفید نیست! خبر بد برای آن‌ها که از عنکبوت و زامبی می‌ترسند / عنکبوت ترسناک زامبی پیدا شد سگ‌های آبی قهرمانان دوست‌داشتنی محیط زیست سگ‌های آبی از ماهرترین مهندسان طبیعت هستند. آنها می توانند سدهای عظیمی را با استفاده از شاخه ها، گل و سنگ بسازند تا جریان آب را کند کنند یا باعث تغییر مسیر آن‌ها شوند. این سازه ها حوضچه هایی را ایجاد می کنند که از آنها در برابر شکارچیان محافظت می کند و دسترسی آسان به غذا را فراهم می کند. این حیوانات با تغییر محیط زیست خود، به ایجاد تالاب‌هایی کمک می‌کنند که از تنوع غنی حیات گیاهی و جانوری پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، سدهایی که آنها می‌سازند می تواند کیفیت آب را بهبود بخشد، فرسایش را کاهش دهد و حتی اثرات خشکسالی و سیل را کمتر کند. به خاطر مزایایی که آن‌ها ایجاد می‌کنند، اغلب به‌عنوان قهرمان‌های زیست‌محیطی مورد ستایش قرار می‌گیرند، چراکه بیشتر گونه‌های زیستگاهشان از این کار آن‌ها سود می‌برند. در مورد این سد هم گویا این سگ‌های آبی به صورت خانوادگی بیش از حد به این منطقه مهاجرت کردند؛ منطقه‌ای که محافظان و مسئولان مدت‌ها می خواستند سدهای کوچکی بسازند تا منطقه را غرقاب کنند و آن را به تالاب تبدیل کنند. سگ‌های آبی حداقل چهار سد ساخته‌اند؛ آن‌ها این سدها را روی یک خندق کنارگذر ساختند که در اصل توسط سربازان برای تخلیه یک پایگاه نظامی حفاری شده بود. آنچه در گذشته ایجاد کرده بودند، تأثیر منفی زیست محیطی داشت، اما سدهای ساخته شده توسط سگ‌های آبی، بیش از حد به بازسازی این منطقه کمک کرد و موجب تبدیل آن به یک تالاب غنی شد. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند طبیعت بار دیگر زنده شد بوهومیل فیشر، از آژانس حفاظت از طبیعت جمهوری چک بر این باور است که طبیعت مسیر خود را طی کرده است و این سگ‌های آبی شرایط لازم برای منطقه را یک شبه تغییر داده‌اند. گویا پس انداز تخمینی مقامات چک برای این پروژه حدود ۱.۲ میلیون دلار بود و اکنون می‌توانند با استفاده از آن، این منطقه را به یک مکان طبیعی با پتانسیل گردشگری در جنوب پراگ، پایتخت چک تبدیل کنند. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند این اولین باری نیست که سگ‌های آبی چنین شگفتی‌هایی ایجاد می‌کنند. در انگلستان، گروهی از سگ‌های آبی که به‌طور مرموزی به یک منطقه رفته بودند، پس از اثبات مزایای زیست‌محیطی خود در آن منطقه، ثابت کردند که لیاقت محافظت شدن را دارند. اکنون، بریتانیا نیز به دنبال ایجاد چندین پروژه برای ایجاد چنین اکوسیستمی است. جمعیت بیش از حد سگ‌های آبی در جمهوری چک در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ تخمین زده می شود. البته آن‌ها علیرغم کار خوبشان، منتقدانی هم دارند، کشاورزانی که گاهی از قطع درختان شاکی هستند از آن‌ها ناراضی‌اند. اما در این مورد، در اطراف سایت هیچ گونه زمین کشاورزی وجود ندارد. به گفته فیشر به نظر نمی‌رسد که حتی در ده سال آینده سگ‌های آبی چنین مشکلی به وجود بیاورند. سگ‌های آبی، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند

    سگ‌های آبی قبل از مهندسان دست بکار شدند، یک سد ۱.۲ میلیون دلاری ساختند

    مقامات چک، سال‌ها می‌خواستند سدی برای محافظت از رودخانه کلاباوا جنوب پراگ بسازند، این سد …

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *