شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 145
  • ارائه مجوز به بیش از ۳۲ هزار دهیاری در کشور و درجه بندی ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری تا پایان سال ۹۵

    معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور از صدور مجوز به ۳۲ هزار و ۳۴۹ دهیاری تا پایان سال ۹۵ خبرداد.
    سعیدرضا جندقیان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: از این شمار دهیاری دارای مجور، تاکنون ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری درجه بندی شده اند.
    وی ادامه داد: بیشترین شمار دهیاری‌های دارای مجوز و درجه‌بندی شده مربوط به استان خراسان رضوی با ۲ هزار و ۴۹۴ مجوز و یکهزار و ۷۳۳ دهیاری دارای درجه هستند.
    جندقیان با اشاره به ماده ۴۹ آیین نامه اجرایی قانون شوراها گفت: سطح تحصیلات دهیاران متناسب با درجه هر دهیاری تعیین می‌شود.
    وی اضافه کرد: در دهیاری‌های درجه یک و ۲ سطح تحصیلات حداقل دیپلم، در دهیاری‌های درجه ۳ و ۴ ، فوق دیپلم و در دهیاری‌های درجه ۵ و ۶ سطح تحصیلات لیسانس برای احراز سمت دهیار تعیین شده است و همچنین درجه هر دهیاری یکی از عوامل تاثیرگذار بر میزان حقوق و مزایای دهیار ذیربط است.
    جندقیان خاطر نشان کرد: از مجموع ۱۹ هزار و ۳۸۲ دهیاری درجه‌بندی شده تا پایان دولت یازدهم ۱۴ هزار و ۶۵۱ دهیاری دارای درجه ۱ و ۲ و ۳ هزار و ۹۴۳ دهیاری دارای درجه ۳ و ۴ و ۷۸۸ دهیاری دارای درجه ۵ و ۶ هستند.
    **درجه‌بندی دهیاری‌ها
    معاون امور دهیاری ها سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت : با توجه به وجود تفاوت‌های بسیار از لحاظ جمعیت، وسعت و درآمد روستاها، درجه‌بندی دهیاری‌ها که پس از استقرار نهاد دهیاری در روستاها و فعالیت آن حداقل برای مدت ۲سال انجام می‌گیرد، می‌تواند نقش بسزایی در ساماندهی و نظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته باشد و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.
    وی ادامه داد: به استناد ماده ۳ اساسنامه، تشکیلات و سازمان دهیاری ها وزرات کشور موظف است هر دهیاری را بر اساس سه شاخص جمعیت، وسعت و درآمد از درجه یک تا شش، درجه‌بندی کند و در واقع این شاخص‌ها، در ۵ طبقه دسته‌بندی و به ترتیب از کوچک به بزرگ امتیاز دریافت خواهند کرد و مجموع کل امتیازات هر دهیاری، تعیین‌کننده درجه آن دهیاری خواهد بود.
    جندقیان تصریح کرد:‌ همزمان با صدور مجوز تاسیس دهیاری، درجه آن دهیاری به صورت موقت و با تشخیص و تایید استانداری ذیربط یک یا ۲ تعیین می‌شود و ۲سال پس از آغاز به کار دهیاری و ارایه تفریغ بودجه، درجه آن دهیاری تعیین خواهد شد.
    وی اضافه کرد : در سال ۱۳۸۶ برای اولین بار، با پیگیری از استان‌های مختلف، اطلاعات مربوط به درجه‌بندی دهیاری‌های استان‌های مختلف کشور جمع‌آوری و پس از بررسی‌های کارشناسی و رفع نواقص مربوطه، درجه‌های مربوط به دهیاری‌های ۱۳ استان کشور در کمیته ملی تعیین درجه دهیاری‌ها، تعیین و نهایی شد و به این ترتیب، در سال اول درجه‌بندی دهیاری‌ها ۴ هزار و ۸۱۳ دهیاری درجه‌بندی شدند.
    این مسئول سازمان شهرداری ها و دهیاری ها یادآوری کرد: این روند در سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۲ ادامه یافت و در این مدت ۱۶ هزار و۲۷۰ دهیاری در کل کشور تعیین درجه شدند.
    وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون نیز درجه مربوط به ۳ هزار و ۱۱۲ دهیاری کشور تعیین و به آنها ابلاغ شده است و همچنین با ارتقای درجه یکهزار و ۷۶۴ دهیاری که از قبل درجه‌هایی را دریافت کرده و پس از ۲ سال با ارسال مستندات قانونی متقاضی ارتقای درجه بوده‌اند.



    مطلب پیشنهادی

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    پیشرفت ۷۵ درصدی بزرگ‌ترین پروژه بازآفرینی شهری پایتخت

    مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران درباره پروژه بلدیه گفت: کار نصب ۴ دستگاه آسانسور، اجرای رمپ مرکزی، نصب هواساز و فن کوئل، محوطه‌سازی بخش شمالی پروژه و نازک کاری طبقات در دست انجام است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *