دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۴۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 17206
  • کدام شهرهای کشور بیشتر در خطر فرونشست قرار دارند؟
    استاندارد جهانی فرونشست ۴ میلی‌متر است | فرونشست ۲۷ سانتی‌متری در دشت شهریار و ورامین

    استاندارد جهانی فرونشست ۴ میلی‌متر است | فرونشست ۲۷ سانتی‌متری در دشت شهریار و ورامین

    محمد غیبی رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در رابطه با وضعیت فرونشست در تهران گفت: ایران یک پهنه اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد و  چون جریان‌ آب‌های سطحی مناسبی نداریم و برداشت بی‌رویه‌ای از آب‌های زیر زمینی می‌شود، فرونشست زمین در کشور رخ داده است.

    او افزود: البته به دلیل افزایش جمعیت ما راه گریزی نداریم و باید آب مورد نیاز جمعیت تأمین شود، در کنار این موضوع نباید فراموش کرد که عوامل انسانی دخیل در تأمین نیازهای غذایی در حوزه کشاورزی در ایجاد این پدیده خطرناک نقش دارند .

    غیبی با اشاره به این نکته که استان تهران هم از این مخاطره دور نبوده است،‌ گفت: در تهران، دشتی تحت عنوان دشت اسلامشهر و شهریار داریم.با توجه به مطالعاتی که  از بهمن ۹۷ تا ابتدای فرودین ۱۴۰۱ در این پهنه داشتیم، مشخص شد که با نرخ فرونشست حدود ۲۷ سانتی متر مواجه هستیم.

    رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تهران افزود: همچنین متوجه شدیم که در مناطق جنوبی شهر و همچنین مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران به طور متوسط از ۳ تا ۲۰ سانتی متر در سال فرونشست داریم و به طور مثال دشت اسلامشهر که بارگذاری جمعیت بسیار بالایی بعد از شهر تهران دارد تا ۲۷ سانتی متر با پدیده فرونشست روبرو است.

    او با اشاره به این نکته که استاندارد جهانی برای فرونشست، ۴ میلی متر است، گفت: اگر فرونشست از این استاندارد جهانی بیشتر باشد، ما با بحران روبرو می‌شویم. متأسفانه در حال حاضر نیز دشت ورامین تا ۲۷ سانتی متر با فرونشست دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از خطوط انتقال نفت ، گاز ، دکل های برق ، شبکه راه زمینی و شبکه راه آهن در محدوده دشت ورامین قرار دارد که در خطر هستند.

    به گفته غیبی تغییر الگوی کشت با توجه به افزایش جمعیت و ایجاد محدودیت برداشت آب در مناطق درگیر با فرونشست،‌ دو راهکار مهم مقابله با فرونشست است.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *