سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 17981
  • انسجام شهری با شناخت دقیق ساختارها ممکن است
    نیازِ نوزایی شهری

    انسجام شهری با شناخت دقیق ساختارها ممکن است

    زهرا مهدوی اظهار کرد: ساختار واژه‌ای پیچیده است که معانی مختلفی دارد، بررسی ریشه و تاریخ تحول مفهوم ساختار، معانی و کاربردهای آن در حوزه مطالعات شهری نشان می‌دهد.

    وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به کار بردن واژه ساختار در معماری و شهرسازی همزمان با معانی مختلف، سبب چندگانگی مفهوم آن شده است، مطالعات مربوط به ساختار کالبدی فضایی به ویژه در قالب مفهوم ساختار اصلی شهر، طی سال‌های گذشته مورد توجه بوده است.

    این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شناسایی ساختار شهر با استفاده از تحلیل ساختار فضایی که ترکیبی از رویکردهای گونه‌شناسانه، ریخت‌شناسانه و معناشناسانه است، مفاهیم مختلف ساختار را چنانچه در حوزه‌های مختلف مطرح شده است در خود می‌گنجاند و می‌تواند بخش اصلی شهر را معین کند که شالوده نمادین و بخش پایدار آن را تشکیل می‌دهد و بخش‌های دیگر شهر از آن تبعیت و به این ترتیب شکل شهر را مشخص می‌کند.

    مهدوی ادامه داد: در ترکیب تحلیل فضایی با ساختار معنایی می‌توان ساختارهای دیگری را در شهر ایرانی قبل از دوره مدرن جست‌وجو کرد که متمایز از ساختار اصلی آن است.

    وی اضافه کرد: مفهوم ساختار شهر به عنوان یکی از مفاهیم اصلی که در دوران بعد از مدرن، جایگاه خاصی در ادبیات شهرسازی یافته، در ارتباطی مستقیم با مفهوم شکل شهر است.

    این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: چنانچه شناخت شکل شهر را در قالب یک فرآیند تصور کنیم، بدون شک شناخت ساختار شهر، اجزا، عناصر و ابعاد آن از مهمترین گام‌ها طی این فرآیند خواهد بود؛ لذا به نظر می‌رسد تبیین و تدقیق مناسبات میان این دو مفهوم، نه تنها به وضوح بیشتر زوایای پنهان هر دو مفهوم خواهد انجامید، بلکه گام مؤثری در راستای شناخت شهر است.

    مهدوی گفت: تبیین مناسبات و تعاملات شکل و ساختار شهر در شناخت بهتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تر برای شهرهای امروزی ضرورت دارد، توسعه کالبدی شهرهای ما همواره با ظهور واحدهایی با شکل‌های جدید همراه است، شهرسازی برای نظارت و جلوگیری از تشدید چندگانگی در شکل شهرها به ارتقای توانایی‌های نظری و مهارت‌های عملی برای انسجام این اجزای نوظهور در تمام شهر نیاز دارد.

    وی اظهار کرد: به منظور رسیدن به این مهم، دو هدف کلان شفاف‌سازی و مفهوم شکل شهر منسجم دنبال می‌شود که آگاهی از آرای شهرسازان برای انسجام شکل شهرها با تاکید بر تدوین وجوه کیفی انسجام در شهرسازی است.

    این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: انسجام کالبدی شهر، فرآیند سازمان‌دهی عناصر متنوع و وابسته به هم در شکل شهر بوده که در آن روابط متقابل یا مشارکت ضروری است و همزمان میان اجزا به طور ذهنی و عینی با هدف ایجاد یکپارچگی، هدفمندی، آراستگی، خوانایی، معناداری و همگرایی با روند طبیعت انجام می‌شود.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *