دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 6669
  • اینجا چراغی روشن نیست
    اینجا چراغی روشن نیست

    اینجا چراغی روشن نیست

    برزن نیوز: موضوع شوراهای اسلامی شهر و روستا از تصویب در قانون اساسی تا انتخاب و به اجرا درآمدن در کشور حدود ۲۰ سال به طول انجامید و استقبال خوب مردم از اولین دوره انتخابات شوراها نشان از امیدواری به این نهاد کشور بود اما اکنون باگذشت بیش از ۲۰ سال از اولین دوره شوراها، آن‌چنان‌که باید و شاید حضور و تأثیرگذاری شورای شهر را در مناسبات جامعه و بین مردم حس نمی‌کنیم.

    یکی از بخش‌های فعالیتی و وظایف تخصصی شوراهای شهر و روستا، فعالیت‌های محتوایی و برنامه‌ریزی در کمیسیون‌های موضوعی شورای شهر است که با حضور اعضا بر اساس سابقه، تخصص و علاقه تشکیل می‌شود تا با تحلیل و بررسی مسائل روز به عنوان بازوی فکری در تصمیم‌گیری کلان مدیریت شهری ایفای نقش کند.

    از جمله کمیسیون‌های شورای شهر اصفهان، کمیسیون فرهنگی با شرح وظایفی بالغ‌ بر ۳۰ عنوان و تبصره‌های گوناگون است که تقریباً تمامی عرصه‌های فرهنگی- اجتماعی را در بر می‌گیرد؛ وظایفی که با مرور آن شهروندان احساس آرامش می‌کنند از این‌همه احساس مسؤولیت و دغدغه، اما کافی است ساکن اصفهان باشند و یا چند روزی در خیابان‌های پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی قدم بزند تا متوجه شوند این شرح وظایف، بیشتر شبیه طنز تلخ مدیریت شهری است.

    یکی از وظایف کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان، مشارکت در پروژه‌های تبلیغات شهری و روابط عمومی شهرداری و بررسی طرح‌ها و لوایح در جهت ساماندهی تبلیغات شهری (آموزشی، تجارتی، انتخاباتی و …) است اما در عمل کار به‌ جایی رسیده که فریده روشن رئیس این کمیسیون هم از تبلیغات شهری و اثر نامطلوب آن بر جامعه بخصوص کودکان سخن می‌گوید.

    مخاطب بایدها کیست؟!

    به گفته کارشناسان مدیریت شهری اصفهان برخی از اعضای شورای شهر فراموش کرده‌اند که یکی از مسؤولان و متولیان اصلاح این امر خودشان و شخص رئیس این کمیسیون هستند و به نوعی عدم شناخت از جایگاه و یا بی‌توجهی رئیس شورای شهر زمینه‌ساز این شده است که خانم رئیس کمیسیون نمی‌داند مخاطب این بایدها خودشان هستند.

    انتظار افکار عمومی و به خصوص نخبگان از مسؤولان فرهنگی شهری، چیزی بیشتر از یک مدعی‌العموم و یادآوری کننده مشکلات و کاستی‌ها است، همان‌طوری که کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان بر اساس شرح وظایف خود، در قبال ورزش و تفریح عمومی بخصوص بانوان مسؤولیت دارد، همچنین در مورد هنر و هنرمندان اصفهان، اما در عمل، جلسات، نشست‌های خبری و اظهار نظرات برخی از این مسؤولان بیشتر شبیه به میتینگ‌های انتخاباتی و مجلس نصیحت است و بعضاً اظهارنظرهایی می‌کنند که نشان از عدم مطالعه و آگاهی دارد.

    از طرف دیگر شورای شهر در قبال هنر و هنرمندان اصفهان تقریباً منفعل است و با نشستن پای حرف‌های هنرمندان بخصوص جوانان عرصه هنر نصف جهان می‌توان به این موضوع پی برد که نمونه آن، مشکلات تئاتر و اعتراض هنرمندان این عرصه به تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه تئاتر شهری است و اثری از حمایت‌های این شورا و کمیسیون فرهنگی آن را از هنرمندان دیده نمی‌شود.

    تعویض نام خیابان‌ها، دستاورد اپیدمی شده

    قطعاً یکی از عوامل نقصان در نمایشگاه قرآن و عترت امسال اصفهان هم کم‌کاری در وظایف فرهنگی شورای شهر است اما به نظر می‌رسد کمیسیون فرهنگی شورای شهر، بند آخر وظایف خود را به‌ خوبی خوانده‌اند و در اعلام نظر در مورد تعیین نام خیابان‌ها مصمم و استوار هستند که شاید قانون نانوشته و ابلاغیه نامرئی باشد چراکه از بزرگ‌ترین دستاوردهای شورای شهر تهران هم، تغییر نام چند خیابان است.

    با تجربه‌های مدیریت شهری در اصفهان می‌گویند ممکن است مشکل از اینجا باشد که برای فرهنگ و مسؤولیت‌های فرهنگی، تعریف دقیقی ارائه نشده و اساساً برخی از مسؤولان نمی‌دانند چه وظایفی دارند و مهم‌تر از همه، بعضی از ایشان در حوزه کاری خود هیچ‌گونه تخصص و حتی آگاهی ندارند.

    هرچند کمیسیون فرهنگی در دوره قبل شورای شهر اصفهان هم از سال ۹۱ تا ۹۵ آن‌گونه که باید و شاید عمل نکرد و در عرصه عمومی و ظهور و بروز بیرونی، مطلوب واقع نشد اما حداقل گزارش عملکرد ۴ ساله آن پر است از مصوبات، تأکیدات و الزامات مختلف.

    تدوین و تصویب اولویت‌بندی نقشه جامع فرهنگی شهر اصفهان بر پایه نقشه مهندسی فرهنگی کشور از اقدامات شایسته تقدیر کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در دوره گذشته است، همچنین سلسله نشست‌های نبض فرهنگ شهر در حوزه‌های مختلف، برای ورود به عرصه نظریه و گفتمان سازی شروع خوبی بود که مانند بسیاری از اقدامات و فعالیت‌های گذشته ناکام ماند.

    تعهد، تخصص و انگیزه از لازمه‌های مدیریت

    به نظر می‌رسد کمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان در دوره گذشته انگیزه، توان و دغدغه بیشتری داشته است، البته نواقص و ضعف‌های آن‌ها هم انکارناپذیر است که این امر، چه در دوره گذشته و چه در این دوره، نشان‌دهنده ورود افرادی با تخصص ناکافی و تعهد و دغدغه حداقلی به عرصه‌های فرهنگی، مدیریتی و تصمیم‌گیری است اما لااقل فعالیتی داشته‌اند که قابل نقد و بررسی باشد.

    البته درگیر شدن در مسائل مربوط به وابستگان و برخی انتصاب‌های فراقانونی، مدارک تحصیلی مسأله‌دار و یا حرکت چراغ‌خاموش برای تحقق «رویای تبدیل شدن به قهرمانی پرحاشیه برای بانوان» می‌تواند یکی از دلایل به حاشیه رانده شدن وظایف اصلی افراد باشد که البته موضوع این گزارش نیست اما به نظر می‌رسد لازم باشد به عنوان فاکتور و مولفه‌ای اثرگذار در دستور کار نهادهای نظارتی بر شورای شهر حین ارزیابی عملکرد این مجوعه باشد.

    تعهد، تخصص، تقوا، انگیزه و روحیه جهادی از لازمه‌های مدیر و مسؤول انقلابی است و نبود یا ضعف در هرکدام از این مؤلفه‌ها می‌تواند مجموعه موردنظر را دچار اخلال کند که تأخیر در رسیدن به کسب رضایت مردم، کمترین هزینه این معضل خواهد بود و شورای شهر هم به‌ عنوان یکی از نهادهای مهم و اثربخش در ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان از این قاعده مستثنا نیست.

    البته وقتی سلبریتی‌ها پای غیرمتخصص‌ها را به پست‌های مدیریت شهری و حتی کشوری باز کرده‌اند نباید انتظار بیشتری از شرایط فعلی فرهنگ و هنر در نصف‌جهان داشت که بیشتر از اقتصاد در رکود فرو رفته است و به نظر می‌رسد انگیزه و برنامه‌های برای احیای این مریض به اغما رفته در مدیریت شهری اصفهان وجود ندارد.

    فارس



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *