شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 14232
  • هشدار وزیر راه درباره سفر به قطر
    جهانگیری: راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم: اسحاق جهانگیری در مطلبی با عنوان «قدرت مردم، صدای مردم» گفته است: کشور امروز در شرایط دشواری است. مردم مهم‌ترین سرمایه ایران هستند و انسجام و وحدت ملی اصلی‌ترین مولفه قدرت و بازدارندگی ملی ایران بوده و هست. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. نه قدرت و نه صدای مردم را هیچ‌وقت نمی‌شود نادیده گرفت. به‌خاطر دارم چهار ماه پس از تشکیل دولت دوم روحانی که در سال ۱۳۹۶ با حدود ۲۴ میلیون رای روی کار آمد، اعتراضاتی نسبت به گرانی شکل گرفت، باب این بحث در دولت باز شد. البته تورم در آن سال هنوز تک رقمی بود (۹درصد)، ولی به دلیل اعتراضات، خرداد ۹۷، دولت تصویب کرد که بر اساس اصل ۲۷ قانون اساسی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مردم، نحوه برگزاری اعتراضات و محل آن تعیین شود. «متاسفانه» دیوان عدالت اداری با شکایت افرادی این مصوبه را ابطال کرد. اگر این مصوبه اجرایی می‌شد شاید حداقل بخشی از حقوق ملت در قانون اساسی برجسته شده و طرح اعتراضات مردم در عرصه عمومی و ضرورت توجه به موقع مسوولان به آنها را ممکن‌تر می‌ساخت. در این شرایط بود که فرصت سوءاستفاده بیگانگان گرفته می‌شد. قانون اساسی در مبحث حقوق ملت از جمله اصل ۵۹ راه همه‌پرسی در برابر خواسته‌های مردم را باز گذاشته است. در قانون اساسی حرف آخر در همه امور را مردم می‌زنند و مسوولان اصلی کشور باید با رأی مستقیم یا غیر‌مستقیم مردم انتخاب شوند. اگر قدرت مردم را عملا نبینیم، صدای آنان به ویژه زنان و جوانان را به موقع نشنویم، و قدرت انتخاب مردم را محدود کنیم، آنان قدرت خود را به نحو دیگری اعمال می‌کنند که در این صورت ممکن است همه ضرر کنند. با اجرای دقیق و کامل قانون اساسی راه را برای گفت‌وگوی ملی باز کنیم. در این بین دولت و مجلس در عین یکدستی، بدانند باید با تدبیر و عقلانیت و انعطاف هر چه بیشتر به مسائل کنونی کشور و درخواست‌های مردم بپردازند. در این شرایط، بار مسوولیت آنها از همه سنگین‌تر است. هر که بامش بیش برفش بیشتر. / ایسنا

    بازسازی و نگهداری راه‌های کشور نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی

    «رستم قاسمی» در سیزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات گفت: در حوزه ساخت و ساز در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل و در حوزه مسکن نیاز به تغییر روش و استفاده از دانش‌های نوین وجود دارد.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان قوی در کشور فعال هستند گفت: این توانمندی در کشور وجود دارد تا نمونه‌هایی از تغییر در روش‌ها را اجرایی کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت و ساز‌ها با استفاده از روش‌های نوین منجر به کاهش مصرف و حفظ منابع بیشتر می‌شود گفت: میزان مصرف در بخش مصالح و در بخش انرژی در کمتر کشوری دیده می‌شود.
    وی با اشاره به بالابودن مصرف انرژی در کشور گفت: باتوجه به سرعت تغییرات در حوزه مسکن به لحاظ بازسازی در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت کشورمان مناسب نیست و این نگرانی جدی است و به همین جهت از فعالان عرصه ساخت و ساز درخواست همکاری مناسب با وزارت راه و شهرسازی را داریم.
    قاسمی در توضیح وضعیت حمل و نقل در کشور گفت: در بخش حمل و نقل ثروت فراوان و مزیت‌های بسیاری وجود دارد که باید از آن‌ها استفاده کرد.
    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اخیرا در نشستی با پاکستان داشتیم که در آن توافق شد تا کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیما به چین بروند و کامیون‌ها آن‌ها نیز بتوانند از ایران به اروپا تردد کنند کجه این موضوع تست شده و جواب داده است.
    وی افزود: قطار کانتینری حامل کالا‌های فنلاند از مسیر ایران عبور کرد که ۲۱ روز زمان برد و اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه طول می‌کشید.
    قاسمی با اشاره به وضعیت نامناسب حمل و نقل ریلی گفت:در قانون برنامه ششم توسعه در بخش حمل و نقل ریلی قرار بود تا ۳۰ درصد ظرفیت بار و ۲۰ درصد ظرفیت مسافر به روی ریل بیابید که متاسفانه هم اکنون این رقم کمتر از ۱۰ درصد است و از طرفی سرعت قطار‌ها در کشور بسیار پایین است و مقرون به صرفه نیست.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ناوگان فرسوده ریلی کشور گفت: اگرچه ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن ساختیم، اما ناوگان ریلی سرحالی نداریم.
    وی افزود: در خصوص کیفیت ساخت راه‌ها در بخش زمینی موضوع قیر مطرح است که در این زمینه ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد و موضوع جدی ما در وزارت راه و شهرسازی است و باید کنترل کیفی قیر‌ها و ارتقای آسفالت در برنامه قرار گیرد.
    قاسمی گفت: در نگهداری راه‌های موجود و حفظ و نگهداری جاده‌ها، ضعف‌های وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود و در خصوص مواد و مصالح که قیر بخش عمده‌ای از آنهاست از اجرا تا نظارت و آزمایش، ضعف‌هایی وجود دارد که نیاز داریم از دانش نوین بهره‌مند شویم.
    وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از راه‌های موجود به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نگهداری راه‌های موجود نیاز است.
    وی افزود: در حال حاضر ۳۶۰ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور تردد می‌کنند و ناوگان جاده‌ای کشور ناوگان فرسوده‌ای است که نیازمند نوسازی است.
    قاسمی گفت: انجام مگاپروژه‌ها با منابع مالی دولتی امکانپذیر نیست و برای انجام مگاپروژه‌ها از روش‌های جدید بهره می‌بریم چراکه بودجه عمرانی در سال حدود نیمی از بودجه نگهداری راه‌های موجود است.
    وزیر راه و شهرسازی گفت: در بازدیدهایی که به تازگی برای واحدهای مسکونی مهر انجام شده است موضوع نظارت‌های ناکافی بخش عمده‌ای از مشکلات بود که واحدهای مسکونی با آن روبرو هستند و در این خصوص نظام مهندسی ساختمان کشور باید توجه ویژ‌ه‌ای داشته باشد.


    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *