جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 1532
  • دوسالانه معماری ونیز

    بیانیه شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز با عنوان “فضای خالی”

    فضای خالی”؛ عنوانی که برای بخش نمایشگاه‌های بین المللی شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز انتخاب شده بر همین ضرورت تاثیرات متقابل میان جوامع و معماری متمرکز است.

    شلی مک‌نامارا” و “ایوُن فرل”، کیوریتورهای این بخش دوسالانه معماری ونیز این کانسپت پرسش برانگیز را طی بیانیه این بخش چنین تشریح کرده‌اند:

     ” فضای خالی” روح و حس انسانی نهفته در هسته فعالیت‌های معمارانه را توضیح می‌دهد و تمرکز خود را بر کیفیت‌های فضا قرار داده است؛ مفهومی که بر توانایی‌های معماری برای ارائه فضاهای عمومی تکیه دارد.

    فضای خالی”  ظرفیت معماری را برای جلب سخاوت‌های بیشتر و غیر منتظره در هر پروژه جشن می‌گیرد؛ حتی در خصوصی‌ترین و منحصر به فردترین شرایط. این عنوان  فرصتی را برای تأکید بر سخاوت بی اندازه طبیعت در بخشیدن نور، هوا، منابع طبیعی و انسان را نشانه گذاری می‌کند.

    فضای خالی” روش‌های تفکر، زوایای جدیدی برای دیدن جهان، و یافتن راه حل‌هایی را که معماری می‌تواند برای سلامت و شرافت هر شهروند این سیاره شکننده ایجاد کند، تشویق می‌کند.

    فضای خالی” یک فضای دموکراتیک، برنامه ریزی نشده و عام المنفعه برای ظرفیت‌های استفاده  نشده را جستجو می‌کند و به تاثیراتی می‌اندیشد که آثار معماری حتی مدت‌های طولانی بعد از  آن که معمار صحنه را ترک کرده در جامعه تداوم می‌یابد. همیان مفهومی که از آن به عنوان حیات معماری سخن می گوییم.

    و بالاخره ؛ ” فضای خالی”بر آزادی تصور، فضای آزاد زمان و حافظه، اتصال با گذشته، حال و آینده ، برساختن لایه‌های فرهنگی و همنشینی بافت قدیمی و معاصر متمرکز است.

    به گفته رئیس دوسالانه، “شلی مک‌نامارا” و “ایوُن فرل” به موازات این رویکرد کیفیت فضای عمومی و خصوصی، فضای شهری، و چشم اندازهای پیش رو را به عنوان رویکرد اصلی معماری مورد توجه قرار داده‌اند.

    باراتا به مناسبت این تصمیم اعلام کرد: “در پاویون‌های نمایشگاهی شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز که توسط “آلخاندرو آراونا” سرپرستی شده است، بازدیدکنندگان شاهد مروری از تکامل معماری جهان خواهند بود.اینکه تا چه اندازه اهمیت دارد که گفت و گوی جوامع با جهان معماری تاثیرات متقابل بیشتری را به دنبال داشته باشد. چرا که معماری یکی از ابزارهای جامعه مدنی برای سازماندهی فضاهای شهری و بده بستان‌های اجتماعی ما محسوب می‌شود.”

    پائولو باراتا در این باره تشریح کرد: “همانطور که در دوره‌های قبلی دوسالانه معماری نیز مورد بررسی قرار گرفته، ما تحقیق خود را درباره رابطه بین معماری و جامعه مدنی ادامه می‌دهیم. فاصله بین معماری و جامعه مدنی، که ناشی از دشواری کار معماران در بیان نیازهای خود و پیدا کردن پاسخ‌های مناسب به جامعه است، منجر به فقدان کارکردهای چشمگیر شهری شده که ویژگی اصلی آن مشخص نبودن فضاهای عمومی است که به بی تفاوتی و بی توجهی نسبت به حومه شهرهای ما منجر شده است.

    فقدان معماری جهان را فقیرتر و سطح رفاه عمومی را کاهش می‌دهد و برای کشف معماری به معنای تمایل قوی برای کیفیت فضاهای که در آن زندگی می‌کنیم معماری را باید شکلی از ثروت عمومی در نظر بگیریم که باید به طور مداوم محافظت، بازسازی و تولید شود. این مسیری است که در شانزدهمین دوسالانه معماری ونیز بر آن متمرکز شده‌ایم.

     



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *