سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 6351
  • تهران در مسیر ابَر شهر شدن
    تهران در مسیر ابَر شهر شدن

    تهران در مسیر ابَر شهر شدن

    محمد فرجود روز دوشنبه در سومین رویداد خدمات مکان‌محور شهری در ادامه توضیحات خود درباره شهر هوشمند، با اشاره به اینکه شهر تهران با چالش‌هایی مانند مصرف انرژی، تخریب فضای سبز، منابع آبی، آلودگی خاک روبه‌روست، اصلی‌ترین راهکار برای رویارویی با این چالش‌ها را هوشمندی شهر تهران می‌داند.

    او گفت: شهرداری تهران را می‌توان اصلی‌ترین متولی مدیریت شهر تهران دانست، مجموعه‌ای که ۷۰ هزار نفر کارمند، ۹ معاونت و ۲۲ منطقه دارد، این سیستم که شبیه یک دولت کوچک است، می‌تواند برای هرگونه نوآوری، یک بازار جدی باشد.

    فرجود افزود: اکنون ۱۷۰۰ کیلومتر فیبر نوری در تهران داریم که زیرساخت لازم برای ارائه هر نوع سرویس شهری را مهیا می‌کند، علاوه بر آن ۲۵ میلیون تراکنش روزانه داریم که آن هم رقم بالایی است.

    تهران هوشمند از برنامه‌های اصلی سازمان فاوای شهرداری است که فاز اول آن تا سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا درخواهد آمد؛ پروژه‌ها و برنامه‌هایی که برای تهران هوشمند داریم، مستقل از ارگان‌های دیگر انجام خواهد شد و برای آن ۱۰ سرفصل مانند حمل و نقل پاک، حکمروایی شهری و دیتا در نظر گرفته‌ایم.

    او درباره رویکردهای شهرداری تهران در حمایت از نوآوری در حوزه شهری گفت: یکی از ۱۰ فصلی که در شهر هوشمند داریم هدایت اکوسیستم نوآوری است به شکلی که فضا را برای فعالیت آماده آن‌ها کنیم. برگزاری رویدادها، مراکز زندگی هوشمند، مراکز فناوری هوشمند، ایستگاه مرکز نوآوری، مرکز فناوری‌های هوشمند شهری نیز از جمله کارهایی است که قصد انجام آنها را داریم و باید تاکید کنم که در تمام این‌ها، تمرکزمان بر پرهیز از تولی‌گری شهرداری است.

    مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری با اشاره به اینکه شهرداری باید نیازهایش را عرضه کند و در راستای رسیدن به آن مشارکت بخش خصوصی را جذب کند، خاطرنشان کرد: یکی از کارهای دیگری که در این حوزه انجام دادیم، باز کردن دیتاهای شهری است. اکنون ۴۴ API (رابط کاربردی برنامه‌نویسی) ایجاد کرده‌ایم. داده‌های مکان محور از مسائل جدی است و از جمله مباحثی است که استارتاپ‌ها می‌توانند در سامانه‌های API درخواست دهند و پیرو درخواست آن‌ها، سازمان فاوای شهرداری فرآیند بررسی برای تحویل را انجام می‌دهد.

    وی تاکید کرد: یکی دیگر از کاربردهای داده‌های مکانی، استخراج و برنامه‌ریزی درباره نقشه نوآوری شهر و شناخت پهنه شهری، موجب ایجاد فضای بهتر برای زیست استارتاپ‌هاست و بنا داریم ۱۰۰ طرح آزمایشی در شهر تهران پیاده کنیم و برای اجرایی شدن آن نیاز به مشارکت با بخش خصوصی داریم.

    فرجود یادآور شد: شهرداری برای این مشارکت امکانات زیادی مانند محل‌های عمومی، پارک‌ها، فرهنگ‌سراها، میادین تره‌بار و ظرفیت‌هایی از این دست دارد که می‌تواند آن را برای اجرای پروژه‌های پایلوت نوآورانه در اختیار استارتاپ‌ها قرار دهد.

    فرجود ادامه داد: فاوا یک اطلاعات مکانی دیتابیس مرکزی دارد که قلب سامانه‌های مکانی ماست و تعداد زیادی سرویس بر بستر آن تعریف شده است، سرویس‌ها به صورت یک جا در این دیتابیس مکانی تجمیع می‌شوند و این امکان برای کسب و کارها، موقعیت بسیار خوبی را ایجاد می‌کند.

    او افزود: دو سرفصل دیگر که برای آینده داریم؛ بیگ‌دیتا- شفاف‌سازی و دیگری استقرار نظام جامع اطلاعات مکانی شهرداری است. برخی از ۵۰ پروژه که به اطلاعات مکانی برمی‌گردد مانند تجمیع ناوان خودرویی، مدل سه‌بُعدی شهر، نقشه همراه تهران به اسمرایا که اکنون قابل دسترسی هستند.

    او در پایان گفت: شهرداری تهران به عنوان متولی جمع‌آوری داده‌های مکانی شهر شناخته شده و جلسات منظمی در این خصوص برگزار می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *