پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 2198
  • اتوبوس بی ار تی تبلیغات

    جلسه کاری شورای شهر در اتوبوس

    به گزارش برزن نیوز به نقل از همشهری آنلاین این اتفاق در حالی افتاد که شهروندان تهرانی و برخی از اعضای شورای شهر در هفته‌های اخیرگلایه‌هایی را درباره تبلیغات اتوبوسی مطرح کرده بودند. روزنامه همشهری نیز در گزارشی که هفته گذشته منتشر کرد به این مسئله پرداخته بود. برخی شهروندان اعتقاد دارند اگرچه تبلیغات روی اتوبوس‌ها به دلیل تنوع رنگ موجب ایجاد فضای شادی در شهر می‌شود اما برخی دیگر از شهروندان نیز اعتقاد دارند پوشاندن پنجره‌ها با تبلیغ موجب می‌شود در زمان تاریکی هوا نتوان به خوبی بیرون اتوبوس را دید یا ایستگاه مورد نظر را تشخیص داد.

    دیدگاه‌های متنوع شهروندان موجب شده بود تا محسن‌ پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران هم هفته اخیر در خصوص نظرسنجی از شهروندان تهرانی در مورد اجرای تبلیغات روی اتوبوس‌ها بگوید و از تصمیم‌گیری بر اساس نگاه مردم خبر دهد. اگرچه علی گرانمایه‌پور، استاد رشته ارتباطات نیز درباره تبلیغات اتوبوسی به همشهری گفته بود: استفاده از تبلیغات روی اتوبوس‌ها باید با نظر یک گروه کارشناسی صورت بگیرید.

    دیدگاه رئیس شورای شهر

    محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: تبلیغات روی اتوبوس‌های شهری فی‌نفسه ایرادی ندارد و بحث اصلی این است که تبلیغ روی پنجره را هم بگیرد یا خیر؟ وی می‌افزاید: در موضوع تبلیغات ۲بحث اساسی و تعیین‌کننده وجود دارد؛ اول اینکه قانون در این‌باره چه شرایطی را تبیین کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی می‌گوید چسباندن هر نوع تبلیغ و شیء خارجی روی وسیله نقلیه شخصی ممنوع است و باید درون خودرو مشخص باشد.

    از سویی نوعی تبلیغات وجود دارد که از داخل بیرون مشخص باشد. البته پلیس راهور هنوز به موضوع تبلیغات اعتراضی نداشته اما پرسش اصلی این است که تبلیغات بدون دید بیرون به درون ایراد دارد یا با دید از درون به بیرون مشکل حل می‌شود؟ از سویی از برخی افراد شنیده‌ام که برخی تبلیغات از درون به بیرون هم مشکل دید ایجاد می‌کنند؛ به همین منظور کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا جلسه خود را برگزار کردند تا بررسی دقیق صورت گیرد. بدین‌ترتیب کلیت تبلیغ ایرادی ندارد. هاشمی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه سازمان زیباسازی دراین باره قراردادهایی دارد که اگر لغو شود، می‌تواند موجب خسارت برای شهرداری تهران شده و باید سریع بررسی شود تا در قراردادهای بعدی اعمال شود.

    • جلسه اتوبوسی کمیسیون

    روز گذشته اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران برای بررسی موضوع، به‌صورت میدانی در یکی از اتوبوس‌های شهری حضور یافتند تا به بررسی روند اعتراضات مردمی در این‌باره بپردازند. بدین‌ترتیب هجدهمین جلسه کمیسیون به بحث و بررسی درخصوص مسائل مختلف ازجمله بحث پرچالش تبلیغات روی اتوبوس‌ها معطوف شد. این جلسه به ریاست محمد علیخانی، ریاست این کمیسیون و همچنین اعضای آن ازجمله افشین حبیب‌زاده و شهربانو امانی برگزار شد و مهمانانی ازجمله محسن پور سیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در آن حضور داشتند که به بحث و بررسی درخصوص مسائل مختلف پرداخته شد.

    بر این اساس، برخی تصمیمات برای هماهنگی امور میان شورا و شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و در پایان بحث تبلیغات سطح بیرونی اتوبوس‌ها عنوان شد. در این راستا یکی از اتوبوس‌های سطح شهر مورد بازدید قرار گرفت و میزان دید این اتوبوس‌ها بررسی شد.

    • تبلیغات اصلاح می‌شود

    در پی این جلسه دبیر کمیسیون عمران از اصلاح تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها خبر داد و گفت: تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها حذف نمی‌شود اما اصلاح خواهد شد. آنگونه که محمدعلی کرونی اعلام کرده، در داخل اتوبوس‌ها فضای بیرونی مشخص است اما در شب که خیابان‌ها تاریک است مشکل دید وجود دارد و مسافران اذیت می‌شوند؛ بنابراین قول داده شد در زمان کوتاهی این نوع مشکلات تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها برطرف شود. اجرای تبلیغات بر عهده سازمان زیباسازی است اما درآمد حاصل از آن متعلق به شرکت واحد است و صرف نگهداری اتوبوس‌ها می‌شود. از سویی پلیس بر این مسئله ورود نکرده و تاکنون موضعی درخصوص تبلیغات بدنه اتوبوس‌ها نداشته است.

    • راهی برای درآمد

    محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در این خصوص گفت: اتوبوسرانی و حمل‌ونقل ما فقیر است چون هنوز یارانه می‌دهیم و از کمک‌های دولت هم محروم است. تبلیغات یکی از راه‌های درآمد مترو و اتوبوسرانی است اما باید به شکل صحیح انجام شده و حقوق مسافر نباید تضییع شود که مسافر فکر کند در زندان متحرک است. علیخانی ادامه داد: در طراحی تبلیغات روی اتوبوس‌ها باید دقت شود که مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نشود؛ ضمن اینکه نباید از تبلیغات محروم شود، ولی شکل آن اگر اشکال دارد، باید اصلاح شود. البته حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نصب تبلیغات روی اتوبوس‌ها را نقض قانون می‌داند و می‌گوید: تبلیغات روی بدنه اتوبوس‌ها به این شکل موجود نقض آشکار مقررات در شهر است و متولیان تبلیغات با تبدیل کردن اتوبوس‌ها به زندان متحرک موجب نارضایتی شهروندان شده‌اند.

    • قانون چه می‌گوید؟

    براساس ماده ۲۰۷آیین‌نامه ‌راهنمایی و رانندگی، نصب هر نوع علائم و پلاک‌های متفرقه و همچنین الصاق یا نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه‌ها یا بدنه درونی یا بیرونی وسایل نقلیه به‌منظور تجارت، تبلیغ، نمایش و مانند آن ممنوع است. همچنین ماده۵ ضوابط تبلیغات در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور در این خصوص می‌گوید: انواع تبلیغات مجاز در بدنه خارجی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، صرفاً روی بدنه‌های طرفین (راست و چپ)، مجاز بوده و روی بدنه‌های جلو و عقب ممنوع است و در تبصره(۱) همین ماده آمده است: هر نوع تبلیغات در خارج اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها بر چراغ‌ها و شیشه‌ها (جلو، عقب، طرفین و آیینه‌ها) ممنوع است



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *