یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۳۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 20336
  • زندانیان چینی در خانه‌های ایرانی!
    جلوگیری از مرگ کارگران با کمک بازرسان کار و کمیته‌های حفاظت فنی

    حفظ جانِ کارگران، اولویت مدیریت شهری نیست

    حسن اسوتچی، عضو شورای شهر تبریز ، با اشاره به حادثه فوت پاکبان تبریزی در اثر تصادف با خودرو حین انجام وظیفه، اظهارداشت: تاوقتی که اغلب خدمات شهری بر محور عامل انسانی است، شاهد چنین حوادث ناگواری خواهیم بود؛ اما متاسفانه برای شهرداری تبریز و شورای شهر تبریز این مسائل جزو اولویت‌ها نیست وگرنه تابحال تدابیر جدی اتخاذ شده بود.

     

    چند هفته قبل تذکر دادم

    وی با اشاره به تذکری که هفته پیش در صحن شورا پیرامون خطرپذیری پاکبانان داده بود، افزود: به آقای شهردار که در صحن حاضر بودند بنده تذکر دادم؛ برای مثال کارگری که در مسیر بی‌آرتی مشغول جمع کردن برگ درختان و زباله است، بدون هیچ‌گونه تدابیر حفاظتی مطمئن، هر لحظه در معرض آسیب جدی است.

    این عضو شورای شهر تبریز با انتقاد از برخی موضع‌گیری‌ها و توجیحات عوامل دخیل در حادثه مبنی بر این‌که‌ قصور کاگر، علت این حوادث است، یادآور شد: جهت‌دهی مسئله با فرافکنی‌هایی مانند گذاشتن کله‌قندی و… لوث‌سازی قضیه است.

    وی ادامه داد: کارگر صرفا وظیفه خود را انجام می‌دهد، چرا باید کاری کند که جانش را از دست دهد؟ مگر این‌که محل کار او در معرض حادثه بوده باشد و تدبیری جهت جلوگیری از آن اتخاذ نشده باشد.

     

    این HSE لعنتی کِی به داد کارگران می‌رسد؟

    اسوتچی با تاکید بر لزوم رعایت HSE توسط شهرداری تبریز و اعمال قوانین جدی برای پیمانکاران در قراردادها، تصریح کرد: در اوایل شورای ششم، وقتی کارگری بر اثر برق‌گرفتگی در دریچه‌ای فوت کرده بود، به آقای شهردار پیامک تندی با این مضمون دادم که «آقای شهردار این HSE لعنتی کِی به داد کارگران می‌رسد؟»؛ بعدترها همین انتقاد را حضوری نیز گفتم که موضوع جدی است و نباید غافل شد.

    وی خاطرنشان کرد: کارگری که با زحمات او روزانه ۱۰۰۰ تن زباله از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود، اگر یک روز کار نکند مورد مواخذه قرار می‌گیرد، اما بالادستی‌های او در مورد غفلتی که می‌کنند پاسخگو نیستند.

     

    با جریمه کردن پیمانکار کار درست نمی‌شود

    این عضو شورای شهر تبریز، گفت: با جریمه کردن پیمانکار که نمی‌شود امر خطایی را اصلاح کرد؛ اگر موثر واقع می‌شد طبعا نباید شاهد چنین حوادثی می‌بودیم؛ شهرداری باید در قرارداد با پیمانکار چنین مواردی را دقیق مطالبه کند، چرا پس در پروژه‌ها برای پیمانکار روزشمار می‌گذاریم که کار دقیق پیش برود اما در مسائلی که با جان انسان‌ها سروکار دارد سهل‌گیری کرده و اولویت خود قرار نمی‌دهیم‌.

    وی با اشاره به این‌که چرا باید کارگر در روگذر و زیرگذرها بدون کمترین مسائل حفاظتی کار کند، اذعان داشت: شهرداری و شورا به‌عنوان متولیان بحث مدیریت شهری باید اولویت اول خود را حفظ جان نیروی انسانی قرار دهند که بدون تعارف چنین نیست.

    منبع:آناج



    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *