پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 2219
  • مسکن خالی نژادبهرام

    خانه های خالی تهران و تداوم ساخت و ساز

    برزن نیوز: در شرایطی که ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی درتهران داریم،این حجم از بارگزاری و ساخت و ساز چه توجیهی دارد؟!
    چرا موضوع رسیدگی به فرسودگی مورد دقت قرار نمی‌گیرد؟

    این‌ سوالی است که زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی تهران مطرح می‌کند, در حالی‌که شهرک رسالت در جنوب شهر تهران را شاهد می‌آورد تا توضیح دهد که «در حال حاضر سیستم آبیاری مناسبی ندارد و حدود ۱۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند که آب شُرب سالم ندارند و چون اطراف آن زمین‌ای کشاورزی است دارند از فاضلاب خام استفاده می‌کنند.»

    وی می گوید: «نکته‌ای که مهم است بحث به کارگیری پمپ های فشار قویست؛ به این دلیل که میزان شبکه های زیرساختی از جمله شبکه های آب و فاضلاب نتوانسته به نسبت حجم سازه‌ها و افزایش جمعیت تهران رشد کند و همچنین ارتفاع ۷۳ هزار پلاکی که پس از ابلاغ طرح تفصیلی در سال ۹۱ تاکنون پروانه ساخت گرفته اند به طور میانگین از ارتفاع ۴٫۹ طبقه (نزدیک به ۵ طبقه) بوده است، فشار آب برای طبقات سه و بالاتر کم می‌شود و با این‌که حدود ۶۰۰ پمپ بسیار قوی در سطح شهر تهران وجود دارد، اما مردم مجبور به استفاده از پمپ های شخصی در ساختمان‌هایشان شده اند و یک نوع رقابت محله‌ای به وجود آمده است و به عبارت دیگر موضوع آب به یک رقابت محله‌ای تبدیل شده که در آن هر کسی که پمپ قوی‌تری دارد سهم بیشتری از آب دارد و این عدالت منطقه‌ای و محلی را از بین می‌برد؛ برای این کار لازم است که سازمان آبفا که حدود ۳۰ درصد از سهامش متعلق به شهر تهران است برای رعایت عدالت محله‌ای، نسبت به رفع این تبعیض اقدام لازم را انجام دهد و مدیریت شهر تهران نسبت به رعایت سقف جمعیت پذیری شهر تهران که بر اساس طرح جامع برای افق ۱۴۰۵ ، ده و نیم میلیون نفر پیشبینی شده، اعمال نظارت دقیق تری داشته باشد .»

    نژادبهرام در مورد  بافت فرسوده توضیح می دهد که « در سال های گذشته مجموعه مدیریت شهری بدون توجه به آستانه های خدمات رسانی و جمعیت پذیری که هر دو در طرح قالب طرح راهبردی-ساختاری توسعه و عمران شهر تهران مشخص شده اند، نسبت به بارگزاری های افقی و عمودی در سطح شهر تهران اقدام کرده و نتیجه آن اقدامات، وجود ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در سطح شهر است که از نظر پراکنش فضایی از توزیع نرمالی برخوردار نیستند و بخش غالب آن ها در مناطق ۱، ۲ و ۳ و ۶ ایجاد شده اند و در واقع طی سال های گذشته به ساخت و تولید مسکن در حد استطاعت خانوارها توجهی نشده است، در حالی که اگر ۲۰ درصد از هزینه صرف شده برای این واحدهای مسکونی خالی ، صرفِ بهسازی محیطی و نوسازی بافت های فرسوده میشد، اکنون بخش اعظم بافت های فرسوده شهر تهران، بهسازی و مقاوم سازی شده بود».



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *