پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 5625
  • خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود
    خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود

    خانه گفتمان معماری و شهرسازی برپا شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از شهرآرا آنلاین محمدهادی مهدی‌نیا با بیان اینکه ضروری است هرچه سریع‌تر فرهنگ گفت‌وگو و تبادل‌نظر در‌زمینه عمران و شهرسازی در شهر ایجاد شود، بیان کرد: خانه گفتمان معماری و شهرسازی باید به‌همت مدیریت شهری برپا شود؛ زیرا شهر رضوی شایسته‌ترین شهر برای داشتن معماری‌هایی مبتنی‌بر هویت معماری اسلامی است که همواره ریشه در گذشته و نگاه به آینده داشته‌اند.
    او با اشاره‌به اینکه شایسته است شهری که مدفن شیخ‌بهایی است، پایتخت معماری هویتمند امروز ایران اسلامی باشد، افزود: به همین دلیل باید چراغ اتاق‌های گفت‌و‌گو درباره معماری و شهرسازی این شهر همیشه روشن و تابناک بماند.

    او همچنین درباره تهیه سند بلندمرتبه‌سازی این‌طور گفت: ضروری است برای دست‌یافتن به یک کلان‌شهر قرن بیست‌و‌یکم و براساس نیازمندی‌های تولید معماری، ضوابط بلندمرتبه‌سازی در مشهد از پس سال‌ها سردرگمی و تشکیک بیرون بیاید و در‌قالب سندی جامع، مدون و مشخص، با عملکردی کارآمد و پویا به تمام حوزه‌های معماری و شهرسازی و جامعه تولید ساختمان در سال رونق تولید ابلاغ شود.

    مهدی‌نیا با بیان اینکه باید به تعیین تکلیف قطعی و نهایی طرح تفصیلی مشهد و ارائه اسنادی روشن و ضوابطی شفاف در این زمینه تأکید پیوسته داشته باشیم، افزود: ضوابطی که رابطه‌ای مستقیم، پیوسته و درهم‌تنیده با مفهوم شفافیت‌های ستادی و قانونی دارد و از دالان‌های ناپیدا و درهای بسته تفاسیر چندگانه قانون، به دور است.

    وی با اعتقاد به اینکه این هدف جز در سایه شفافیت قوانین و هوشمندی ساختارهای ستادی محقق نخواهد شد، گفت: ضروری‌ است در یکی از نخستین گام‌های خود، بدنه و گردش کار پهن و کُند صف‌های شهرداری به‌سوی چالاکی رفتاری و ابزارهای هوشمند، مجهز شود.

    مهدی‌نیا بیان کرد: در این شهر خسارت‌دیدن هر‌روزه از سیما و منظری آشفته و مغشوش و به دور از بن‌مایه‌های هویت ایرانی‌‌اسلامی شایسته شهروندان و زائرانش نیست.

    وی بیان کرد: تعیین تکلیف در این موضوع مهم و یاری‌گرفتن از جامعه متخصصان و دانشگاهیان حوزه معماری و شهرسازی، به‌ویژه در گستره معماری ایرانی‌اسلامی و عهد‌بستن در به‌کارگیری ضوابطی شفاف در الگوهای تدوین شده، ضروری است.

    او با بیان اینکه همکاری و پیوستگی داده‌ای ضوابط و مقررات در دیگر نهادهای مرتبط با تولید ساختمان، مانند سازمان نظام مهندسی، یک وظیفه قانونی و امر مسلم در حوزه مدیریت شهری است، گفت: اما این موضوع در سال جاری که بنا بر گفتار رهبر معظم انقلاب «سال رونق تولید» نا‌م‌گذاری شده، یک فرض مسلم و یک هدف قطعی در رونق‌بخشی به تولید ساختمان برای مدیریت شهری و دیگر متولیان آن است.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *