جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 10454
  • خلق فرصت های سرمایه گذاری با استعدادهای بومی آغاز گر رونق گردشگری
    خلق فرصت های سرمایه گذاری با استعدادهای بومی آغاز گر رونق گردشگری

    خلق فرصت های سرمایه گذاری با استعدادهای بومی آغاز گر رونق گردشگری

    بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه اقتصادی تلاش می‌کنند با جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی رشد و توسعه اقتصادی خود را استمرار بخشند و جایگاه بین المللی خود را در جامعه جهانی ارتقاء دهند و تولید ناخالص داخلی خود را به عنوان مهمترین مولفه قدرت اقتصادی و حتی سیاسی روز بروز افزایش دهند و نقش نهادهای اقتصادی را درحمایت از تولید کنندگان و کارآفرینان  با هدف رفع مشکل و معظل بیکاری و تحکیم پایه‌های اعتماد و رفاه اجتماعی نهادینه سازند .

    ظرفیت‌های عظیم گردشگری و منابع خداددادی و توسعه گردشگری بعنوان بخشی از ابعاد توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هرکشور در کنار توجه به درآمدزایی، اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده و ارز آوری و سایر تغییرات فرهنگی و رفتاری حائز اهمیت است . تمام دولت‌ها و اکثر مقصدهای گردشگری در تلاش هستند تا بخش مهمی از درآمدهای خود را از این صنعت مردمی و بدون دود تأمین کنند. در سطح کلان کشور ایران نیز با با دارا بودن جذابیت‌ها و ظرفیت‌های فراوان و باتدوین راهبردها و برنامه‌های گوناگون، قابلیت جذب و پذیرائی از گردشگران داخلی و خارجی را داشته و اقدامات مفیدی در این خصوص به انجام رسانیده است . مسلماً توسعه پایدار و هدفمند، زمانی محقق خواهد شد که از قابلیت ها و امکانات موجود به شایستگی استفاده گردیده و تعریف مناسب و واقع گرایانه از وضعیت فعلی و آتی (مطلوب) به عمل آید.

    در مقاله‌ای که از سوی بابک نوراله زاده کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی به دست ایسنا، رسیده، آمده است؛ شهرستان مشگین شهر که در گذشته خیاونامیده می‌شد در بخش مرکزی استان اردبیل واقع است . این شهرستان با ۷ شهر و ۵ بخش ۱۲دهستان و ۳۱۴ روستا و باوسعتی معادل ۳۸۲۵ کیلومترمربع بزرگترین شهرستان استان محسوب شده و بیش از ۲۰ درصد از مساحت استان را در بر می گیرد ارتفاع متوسط این شهرستان ازسطح دریا ۱۸۳۰ متر و بلندترین نقطه آن قله سبلان باارتفاع ۴۸۱۱ متر می باشد.

    همچنین در این مقاله در مورد پیشینه تاریخی این شهرستان آمده است؛ وجود آثارمختلف از دوره های مختلف تاریخی از هزاره های قبل از میلادمسیح و قبل از اسلام بویژه اشکانیان و ساسانیان دال برقدمت تاریخی و تمدنی این شهرستان است . با توجه به شواهد موجود از جمله کتیبه ای سنگی که مربوط به  دوره ی ساسانیان است بقایای قلعه ی مخروبه در جانب شرقی شهرمربوط به دوره ی شاپوردوم ساسانی و محوطه تاریخی ((شهریری)) درروستای پیرازمیان باسابقه چندین هزارساله، اوج قدمت تاریخی و باستانی این شهرستان نمایان ترمی شود. بزرگترین پل معلق ایران ، دشت های زیبا و پرگل مانندآق بلاغ، پارک جنگلی مشگین شهر ، حاتم مشه سی، هوشنگ میدانی، قله زیبا و رفیع ساوالان (سبلان) ، بزرگترین ژئوپارک طبیعی کشور و حتی خاورمیانه یعنی شیروان دره سی با هزاران جاذبه طبیعی مانند صخره ها ، تالاب ها، آبشارها، چشمه ها و نمادهای طبیعی وگیاهان دارویی، زیست گاه‌های مختلف در مناطق مختلف،ییلاق ها و غیره .

    بابک نوراله زاده نویسنده این مقاله، امام زاده سیدسلیمان فخرآباد ٬مقبره شیخ حیدر ٬گورستان تاریخی انار٬ محوطه باستانی شهریری ٬ کهنه قالا(قلعه کهنه) قلعه قهقهه٬ حمام ها و پل های تاریخی٬ موزه مشگین شهر از بناهای تاریخی این شهر معرفی می کند.

    همچنین در این مقاله به حوزه پتاسیل‌هایی که در حوزه توریسم سلامت در این استان وجود دارد اشاره می شود، مجتمع آب درمانی قینرجه به عنوان گرم ترین آب معدنی جهان، با ۸۶-۸۲ درجه سانتی گراد، آب گرم ایلاندو(مجتمع آبدرمانی واقامتی وله زیر) ،آبگرم موئیل در روستای هدف گردشگری موئیل ، آبدرمانی شابیل با۴۹ درجه سانتی گراد که یکی از چشمه های داغ می باشد . همچنین آبگرم قوتورسویی، ملک سویی ، دودو ، آق سو وغیره با خاصیت های عجاب انگیزدرمانی و پزشکی ، پیست اسکی و تله سیژشابیل و غیره … از جمله منابع طبیعی این شهرستان به شمار می رود

    نویسنده این مقاله با اشاره به فرصت های سرمایه گذاری در این منطقه می گوید، ۶  منطقه نمونه گردشگری خیاوتاگردولی، قینرجه ، ایلاندو، شابیل، قوتورسویی ، شیروان دره سی در این شهرستان مستعدجذب سرمایه گذاران بوده و به عنوان مناطق نمونه گردشگری توسط هیئت محترم دولت مصوب گردیده اند که در ۴ منطقه از ۶ منطقه فوق الذکر، پروژه ها و طرح های موردی گردشگری توسط سرمایه گذران آغازگردیده یا در حال اجرا هستند که آینده درخشانی را در عرصه گردشگری و رونق همه جانبه شهرستان نوید می دهند.

    وی با اشاره به مهمترین مزیت های سرمایه گذاری در شهرستان مشگین شهر نیز در این مقاله آورده است، برخورداری از موقعیت ویژه جغرافیایی و قرارگرفتن در مسیرجاده ابریشم، مرز مشترک با کشور آذربایجان (باکو)،  قرارگرفتن در همجواری مرکزیت استان صنعتی آذربایجان شرقی (تبریز)، وجود منابع معدنی غنی و متنوع، برخورداری از منابع و انرژی های نو نیروگاه زمین گرمایی (ژئوترمال)،  نیروی کارارزان قیمت و توانمند دربخش های مختلف اقتصادی، برخورداری از شبکه های حمل و نقل جاده ای مناسب و نزدیکی به مرکز استان، برخورداری ازسیلو ها، انبارها و سردخانه ها می باشد.

    لذا با در نظر گرفتن ظرفیت های عظیم گردشگری و قابلیت ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل گردشگری در شهرستان مشگین شهر در سالهای اخیر اقدامات و سرمایه گذاریهای کلانی در حوزه گردشگری و توسعه آبهای گرم معدنی انجام یافته و زمینه را برای سرمایه گذاری با رویکرد حفظ محیط زیست و دیگر بخش های مهم از جمله صنایع دستی، فرش بافی، غذاهای سنتی ، محصولات کشاورزی، زندگی عشایری، توریسم سلامت، و توریسم ورزشی فراهم نموده است .

    امّا در سنوات گذشته و با توجه به حضور گردشگران از اقصی نقاط ایران و تغییرات فرهنگی و رفتاری، نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در شرایط کنونی و تغییر پرشتاپ روش های عمومی ارتباطات بیش از پیش پررنگ تر شده و در حال حاضر با همه گیر شدن و رشد سریع فناوری و تکنولوژی های نوین ارتباطاتی و عجین شدن فرهنگ عمومی مردم شهرستان با سایر آداب و رسوم مناطق دیگر لزوم برنامه ریزی و ارتقاء شاخص های فرهنگی از اهمیت دوچندانی برخوردار بوده و تهیه محتوای حرفه ای رسانه ای با هدف جلب سرمایه گذاران و معرفی جاذبه های گردشگری از اولویت های اساسی می باشد.

    به گزارش ایسنا، در پایان این مقاله چنین مطرح می شود، اجرای طرح ها و تعریف پروژه های جدید در حوزه گردشگری و خلق فرصت های سرمایه گذاری در مناطق مختلف این شهرستان متناسب با استعدادهای بومی آن منطقه با رویکرد صیانت از محیط زیست و جلوگیری از تخریب بی رویه و تقویت زیرساخت های حمل و نقل ریلی و هوایی و محورهای ارتباطی و استفاده از روش های نوین اطلاع رسانی در بستر رسانه های جمعی و اجتماعی می تواند آغازگر فصل جدیدی در رونق گردشگری و جذب سرمایه گذاران که در نهایت رونق اقتصادی و توسعه عمران و آبادانی را به همراه داشته باشد.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *