چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۳۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 2717
  • قطار گردشگری زواره
    قطار گردشگری زواره

    سومین قطار گردشگری در مسیر «زواره»

    به گزارش برزن نیوز به نقل از  ایسنا، علی کاظمی‌منش – مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شرکت راه‌آهن ایران – با بیان اینکه نخستین خط ثابت گردشگری ریلی از مدتی قبل در مسیر تهران – سوادکوه حرکت خود را آغاز کرده است، گفت: پایان هر هفته هر روز صبح این قطار در حوزه گردشگری مسیر تهران تا سوادکوه رفت و آمد می‌کند و به جز توقف در چند ایستگاه به دلخواه مسافر نیز هر جا که تمایل داشته باشد، توقف دارد تا گردشگران از مسیر و فضاهای تاریخی و طبیعی در مسیر استفاده کنند.

    او که در همایش «جایگاه زواره در توسعه پایدار با تکیه بر مزیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی» در پژوهشگاه میراث فرهنگی سخن می‌گفت؛ با اشاره به تعریف ۱۳ نقطه گردشگریِ شناسایی شده در این خط ریلی گردشگری و حضور لیدرهایی برای راهنمایی گردشگران، بیان کرد: در برخی از نقاط نیز که ایستگاهی برای توقف وجود ندارد و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند قطار برای استفاده گردشگران وجود دارند نیز گردشگران در این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند، حتی برخی از جاذبه‌ها در این منطقه وجود دارد که فقط از طریق قطار مانند «آبشار بیشه» می‌توان آن‌ها را دید.

    وی با بیان این که بعد از راه‌اندازی خط ثابت گردشگری در مسیر تهران-سوادکوه مسیرهایی نیز به مناسبت‌های خاص برای مکان‌های خاص مانند “اندیمشک” ویژه نوروز طراحی و اجرا شده است، ادامه داد: آخرین توری که با هدف گردشگری در یک مسیر راه‌اندازی کرده‌ایم تور “تهران- بادرود” است که گردشگران ساعت ۴:۳۰ صبح از تهران سوار قطار می‌شوند و در مسیر بادرود به ابیانه و کویر و در نهایت بادرود می‌روند و آخر شب نیز به تهران بازمی‌گردند، بنابراین برای نخستین‌بار تور کویرگردی از طریق ریل را برگزار کرد.

    او با بیان اینکه متأسفانه استقبال از دومین قطار گردشگری داخلی، مورد انتظار نبوده است، گفت:‌ این اقدام برای ادامه‌دار بودن، نیاز به بازاریابی مناسب دارد.

    کاظمی‌منش کاربرد سوم ریل در ایران را «جابه‌جایی گردشگران» دانست و ادامه داد: علاوه بر وظایف ذاتی شرکت راه‌آهن ایران، یعنی جابه‌جایی بار و مسافر، کاربرد سوم ریل راه‌آهن را در حوزه گردشگری تعریف کرده‌ایم و نسبت به آن حساس شده‌ایم.

    او با اشاره به وارد شدن قطارهای گردشگری خارجی مانند «راه‌ابریشم» و «عقاب طلایی» به ایران در طول یکی دو سال گذشته، ادامه داد: با توجه به ظرفیت ریل‌های راه‌آهن و پتانسیل کشور باید کمک کنیم تا توسعه گردشگری نیز در حوزه حمل و نقل رشد کند.

    وی همچنین در مورد اقداماتی که تا امروز در حوزه‌ی گردشگری ریلی در کشور رخ داده است، گفت: ۲۳ قطار گردشگری بین‌المللی در دو سال گذشته وارد کشور شده و برای نخستین‌بار است که گردشگران را از چهار قاره دنیا با ریل به ایران می‌آوریم. آن‌ها با عبور از حدود پنج کشور در طول مسیر به ایران می‌رسند.

    مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات شرکت راه‌آهن ایران در ادامه با اشاره به اتفاقاتی که بین ایران و اروپا رخ داده و باعث خدشه بین مسیر ارتباطی ترکیه با اروپا شده است، اظهار کرد: با این وجود، تورهایی که پیش از این، از طریق ترکیه به ایران می‌آمدند؛ خوشبختانه ارتباط خود را قطع نکرده‌اند و اکنون از طریق ارمنستان به ایران وارد می‌شوند. حتی در سال ۹۷ نیز چند تور از این مسیر وارد ایران می‌شوند.

    او در این همایش که با حضور جمع زیادی از مسئولان شهری زواره و اردستان و میراث فرهنگی برگزار شد؛ قول داد که اگر استقبال از دومین مسیر گردشگری داخلی مناسب باشد، سومین قطار یعنی قطار «گردشگری تهران – زواره» نیز به مرور راه‌اندازی می‌شود یا حتی در صورت بیشتر نشدن درصد استقبال از مسیر بادرود، زواره جایگزین بادرود می‌شود یا ادامه مسیر بادرود به سمت زواره تعریف می‌شود.

    ویژگی‌های شهری “زواره”، به “دبی” نزدیک است

    سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نیز در این همایش در سخنانی اظهار کرد: ویژگی‌های شهر زواره به کشور دبی نزدیک است. در منطقه دبی ۲۱ درصد درآمد گردشگری را از حوزه کویر به دست می‌آورند، در این شهر نیز چنین پتانسیل‌هایی وجود دارد.

    او با اشاره به این‌که تا حدود ۶۷ سال دیگر یک چهارم کره زمین خشک می‌شود، ادامه داد: این فرآیند با توجه به هشدارهای اعلام شده، می‌تواند برنامه‌ای مناسب برای جذب گردشگر در آینده باشد.

    این کارشناس اقتصاد گردشگری نخست در صحبت‌هایش از بافت تاریخی ثبت شده زواره با عنوان «بافت فرسوده» یاد کرد که به دنبال اعتراض کارشناسان پژوهشگاه میراث فرهنگی؛ جمله خود را با استفاده از کلمه‌ی «بافت فرسوده فرهنگی» تصحیح کرد و ادامه داد: نگاه بوم‌محور و زیست محیطی در این بخش هنوز انجام نشده است. بخشی از حرکت‌ها به سمت گردشگری وجود دارد، اما متاسفانه حمایت‌های ملی کم است. تاکنون نیز توانسته‌اند برخی دانشگاه‌ها را مجاب کنند تا با ایجاد رشته‌هایی به صورت رایگان بتوان در این موارد مطالعه کرد.

    وی سپس با بیان این که احیای بافت‌های فرسوده فرهنگی و کویرگردی باعث تولید و اشتغال در منطقه می‌شود، افزود: از یک سو این اقدامات می‌تواند چرخه اقتصادی منطقه را سریع‌تر حرکت دهد، اما از سوی دیگر آموزش به نسل‌های جدید برای فراگیری مشاغل سنتی با تکنولوژی جدید نباید از یادها برود، نمونه‌ای این اتفاق را در شهرهای مازندران و گیلان به خوبی یاد گرفته‌اند و برای جلوگیری از برون‌رفت نیروهای انسانی در بخش‌های اشتغال فرهنگی از آن استفاده می‌کنند.

    او با تأکید بر اینکه مدیریت جامع شهری به سند جامع ملی نیاز دارد، ‌گفت:‌ باید از موقعیت‌های مکانی شهرهایی مانند زواره به خوبی استفاده کرد. این منطقه ویژه گردشگری فاصله خوبی با تهران دارد. اما هنوز نتوانسته‌ایم مشکلات آن را برطرف کنیم و امکانات گردشگری آن بسیار محدود است.

    طباطبایی مزدآبادی با اشاره به مدت زمان یک تا سه ساعته تردد گردشگران در شهر زواره، اضافه کرد: این در حالی است که می‌توان این مدت زمان را به بیش از سه ساعت افزایش داد، یعنی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال حداقل از محل افزایش ساعت بازدید در منطقه می‌توان درآمد کسب کرد.

    او با اشاره به تورهای موفق خارجی که در شهرکرد فعالیت می کنند، گفت: مناطقی مانند همت‌آباد که ارزش بازدید آن از طریق فضای مجازی بیشتر از موقعیت فیزیکی است و درآمدی که می‌توانیم از این مسیر درآوریم را از منطقه خارج کرده‌ایم، از سوی دیگر با توجه به اینکه آشنایی خوبی با نظام بانکداری داریم می‌توانیم بانک‌ها را به سمت سرمایه‌گذاری در مناطق پرظرفیت و دارای پتانسیل مانند زواره راهنمایی کنیم.

    مزدآبادی پیشنهاد داد تا از طریق کمیسیون اقتصادی مجلس این ارتباط تقویت شود و دانشگاه‌ها با ایجاد سند اقتصاد گردشگری به این قضیه وارد شوند.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *