چهارشنبه , ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 2019
  • روز جهانی شهرسازی

    شهرسازی،سلامت عمومی، اعتلای زندگی

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز، مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی عصر روز سه‌شنبه ۱۶ آبان با حضور جمعی از مسئولان این حوزه  و همچنین انجمن ها و تشکل های صنفی حوزه معماری و شهرسازی در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد.

    مشهودی: اجازه ندهیم شوراها به سرنوشت انجمن‌های شهر دچار شوند

    در ابتدای این مراسم سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور و عضو دبیرخانه دائمی روز جهانی شهرسازی با اشاره به برگزاری مراسم شصت و هشتمین سال روز شهرسازی در جهان و چهارمین دوره آن در ایران به فعالیت این دبیرخانه پرداخت و گفت: چالش که شهرساز و شهرسازی با آن رو به رو است این است که هنوز به درستی به جامعه شناسانده نشده است.

    وی ادامه داد: شاید اشکال اصلی از جایی شروع شد که ما این اسم را انتخاب کردیم؛ شاید اگر خودمان را تسهیل گر زندگی شهری و یا شهردرمانگر معرفی می کردیم، مردم بهتر ما را پذیرش می کردند.

    مشهودی با تاکید بر لزوم فعال شدن انجمن های دوستدار شهر گفت: ما باید همیشه وظایف شوراهای شهر را به آنها متذکر شویم و جلوی انحراف آنها را بگیریم تا به سرنوشت انجمن های شهر در چند دهه قبل دچار نشوند.

    دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور افزود: کار دیگری که شهرسازها باید انجام دهند دیده بانی شهرهاست. این، فقط مردم و شوراها نیستند که با شهر بیگانه اند؛ دولتی ها و ارگان های شهری هم با شهر بیگانه اند به عنوان مثال طرح های شهری برای مدت ۱۰ سال تهیه می شوند اما قوانین مجلس مدت اجرای طرح ها را به ۱۸ ماه کاهش می دهد.

    وی برخی احکام دیوان عدالت اداری و کمیسیون ماده ۱۰۰ را از دیگر چالش های پیش روی شهرسازی و بهبود زندگی شهری شهروندان عنوان و همچنین بر لزوم بر تنقیح قوانین متعدد و متنوعی که در این حوزه وجود دارد، تاکید کرد.

    استفان: مشکلات شهرها در جهان با راه حل‌های بومی برطرف می‌شود

    در ادامه این مراسم پیام ریگ استفان رئیس جامعه جهانی شهرسازی به چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی در ایران قرائت شد که در آن با اشاره به برگزیده شدن یک طرح ایرانی در پنجاه و سومین کنگره جهانی شهرسازی که در شهر پورتلند ایالت اورگان در آمریکا برگزار شد، بر لزوم ارائه راه حل های بومی و محلی برای مشکلات شهرها در جهان تاکید شده بود.

    سپس محمد عدالت خواه عضو دبیرخانه روز جهانی شهرسازی، بیانیه مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی را قرائت کرد که در آن از پررنگ تر شدن حضور متخصصین در جمع اعضای شوراهای شهر در کشور استقبال شده بود و با اشاره به شعار امسال این بزرگداشت «شهرسازی، سلامت عمومی و اعتلای زندگی» تشکیل تالارهای گفتگو میان متخصصین حوزه شهرسازی با مدیران و خاتمه دادن به شهر فروشی، به عنوان خواسته های این دبیرخانه مطرح شده بود.

    سالاری: آن تفکر که شهردار موفق کسی است که کل شهر را به یک کارگاه عمرانی تبدیل کند، دیگر خریدار ندارد

    در ادامه این مراسم، محمد سالاری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در سخنانی با طرح این سؤال که چرا جامعه شهری در ایران که بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد، با مشکلاتی که امروز می‌بینیم، روبروست؟ گفت: متأسفانه ما در پایتخت، شاهد مجموعه‌ای از تصمیمات، اقدامات و اتفاقات بوده‌ایم که هیچ تناسبی با شهرسازی با تحقق سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی نداشته است.

    وی افزود: بخشی از این مسئله به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران که هم در تدوین قوانین حوزه شهرسازی نقش داشته‌اند و هم در تهیه و اجرای طرح‌های شهری و بخش دیگری از مسئله هم به جامعه می‌گردد؛ به این معنا که این مسائل باید به یک دغدغه عمومی تبدیل شود.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: ما تا زمانی که نتوانیم مشکلات شهری را برای افکار عمومی و شهروندان تبیین کنیم و اهمیت تحقق طرح‌های شهرسازی و معماری را برایشان بازگو نکنیم، حتی اگر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان متخصصی هم داشته باشیم، راه به جایی نمی‌بریم.

    سالاری با اشاره به دیدار دو روز پیش اعضای شورای شهر تهران با رئیس‌جمهور افزود: من به آقای روحانی هم گفتم که مدل فرآیند تدوین و تصویب طرح‌های شهری اشکال دارد، نمونه آن، طرح جامع شهری تهران است که در سال ۸۶ تصویب شده و طرح تفصیلی آن هم در سال ۹۱ ابلاغ شده است. طولانی بودن این پروسه و همچنین مبهم بودن نظارت بر اجرای این طرح‌ها یک چالش است.

    به گفته وی، یکی از دلایل دیگری که باعث شده طرح‌های توسعه شهری اجرایی نشود، این است که از یک طرف قرار است کلانشهرهای ما به صورت خودکفا اداره شوند اما از طرف دیگر لایحه مربوط به درآمدهای پایدار همزمان با آن طرح، تصویب نشده است و این باعث شده که کلانشهرها به سمت سهل‌الوصول‌ترین راه‌های کسب درآمد سوق پیدا کنند که نتیجه کلی آن، کاهش سلامت عمومی در آنها بوده است.

    این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: امروز تهران به شهری تبدیل شده که به دلیل نبود متخصصین حوزه شهرسازی در رأس مدیریت شهری و رده‌های میانی آن، عرصه و اعیان شهر یکجا فروخته شده است؛ یعنی هم شهر و هم هوای شهر تهران فروخته شده است.

    سالاری ضمن یادآوری اقدامات شهردار سابق تهران در حوزه‌های سخت‌افزاری از قبیل ساخت پروژه‌های عمرانی مانند بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و … عملکرد آن دوره را در حوزه‌های نرم‌افزاری به شدت ضعیف ارزیابی کرد و گفت: اینکه چرا چنین شد، جای بحث دارد؛ بخشی از مسئله به این برمی‌گردد که ما به عنوان شهروندان و جامعه شهری فکر می‌کردیم اگر کل شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود، قطعاً آن وقت آن شهر، شهری مطلوب و شهردارش هم شهردار موفقی است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه من این نوید را می‌دهم که امروز این نگاه در شورای شهر دیگر وجود ندارد، از اراده شورای پنجم شهر تهران برای تدوین پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و … به همه طرح‌های شهری در تهران سخن گفت.

    ایزدی: تقابل میان متخصصان و مدیران شهری باید پایان یابد

    محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی هم در مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی با اشاره به تلاش‌هایی که به گفته او در چهار سال گذشته برای ارتقای کیفیت زندگی شهری انجام شده است، به تصویب سند ملی در این زمینه پرداخت و گفت: امروز دولت، شهرداری و بخش خصوصی همگی همدل شده‌اند تا بتوانند وضعیت زندگی شهری را ارتقاء دهند.

    وی افزود: متأسفانه در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته، جامعه ما به یک جامعه بخشی تبدیل شده بود و هر بخش فعالیت خودش را انجام می‌داد ولی اگر گروه‌هایی تلاش ‌کنند تا شهر را به سمت یک بهزیستی مناسب سوق دهند، موفقیت دور از انتظار نیست؛ حتی در شرایطی که وضعیت مالی کشور مناسب نیست.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در کشور سند ملی سیاست‌های شهری نداریم، از قرار گرفتن تدوین این سند در اولویت‌های این وزارتخانه خبر داد و گفت: دومین برنامه پیشنهادی ما، تجدیدنظر و بازنگری در فرآیند محتوای برنامه‌های شهرسازی است و خوشحالم بگویم که دغدغه لازم برای این مسئله وجود دارد.

    ایزدی که در این مراسم به عنوان شهرساز پیشکسوت در حوزه مدیریت اجرایی هم معرفی و تجلیل شد، همچنین بر لزوم برطرف شدن تقابلی که میان متخصصان و مدیران شهری وجود دارد، تأکید کرد و یادآور شد: ایجاد شرایط همکاری با شورای شهر تهران، از ملزومات این حوزه است که فکر می‌کنم فضای این کار امروز فراهم شده است.

    آزادی: نقش مردم در مدیریت شهری باید پررنگ‌تر شود

    در ادامه این مراسم همچنین چند شهرساز پیشکسوت دیگر در حوزه‌های مختلف به بیان نکاتی در خصوص بایسته‌های ایجاد یک شهر سالم برای عموم جامعه پرداختند. از جمله جلال آزادی پیشکسوت شهرسازی در حوزه حرفه که دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور نیز است، در سخنانی گفت: جمعیت شهری ایران در سال ۱۳۳۵، ۳۱ درصد از کل جمعیت کشور بود که این میزان در سال ۹۵ به بیش از ۷۰ درصد کل جمعیت رسیده است. ما امروز ۱۳۰۰ شهر داریم و لازم است موضوع برنامه‌ریزی شهری را در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها قرار دهیم.

    دبیر انجمن صنفی مهندسان مشاور همچنین با اعلام اینکه امروز ۸۴ درصد اعضای این انجمن مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند، تصریح کرد: این یعنی اینکه ۵۰ درصد نیروی فکری ما دارد از دست می‌رود.

    وی با اشاره به برنامه وزیر راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی گفت: چالش‌های حوزه شهری نیازمند نیروی متخصص و کارآمد است و در این راه ما نیازمند هدفگذاری، تدوین استراتژی بر اساس نقش مردم در مدیریت شهری، عملیاتی شدن وظیفه راه و شهرسازی در امر نظارت بر مدیریت شهری، تهیه اسناد توسعه شهری و منطقه‌ای، سیاستگذاری برای رسیدن به الگوی توسعه شهری، احیای جایگاه مهندسان مشاور در کمیسیون ماده ۵، اصلاح فرآیند بوروکراتیک تصویب طرح‌ها و شفاف‌سازی در امر ارجاع کار در فرآیند توسعه شهری است.

    بهزادفر: بزرگترین مشکل حوزه شهرسازی کهنگی دانش نظری آن است

    همچنین مصطفی بهزادفر که از او به عنوان شهرساز پیشکسوت در حوزه دانش نظری در این مراسم تجلیل شد، یکی از بزرگترین مشکلات حوزه شهرسازی را کهنه بودن ادبیات دانش شهرسازی عنوان کرد.

    در ادامه این مراسم و با حضور اعضای هیئت داوران چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی، از محمدسعید ایزدی، فریبرز رئیس دانا، جلال آزادی و مصطفی بهزادفر به ترتیب به عنوان شهرسازان پیشکسوت در حوزه های مدیریت اجرایی مرتبط با شهرسازی، حوزه حرفه و دانش نظری، معرفی شدند و با اهدای لوح و تندیس از آنها تجلیل به عمل آمد.

    همچنین در بخش مسابقه دانشجوییِ عکس برتر از فضای شهری مهتاب بوالهری، ندا شیخ، و در بخش مسابقه دانشجوییِ پوستر روز بزرگداشت شهرسازی، شیوا ترابی و تارا قاسمی، به عنوان برگزیده معرفی شدند که بر اساس اعلام هیات داوران، آثار دو عکاس برگزیده این مسابقه از میان ۵۲ اثر ارسالی و آثار دو طراح حوزه پوستر هم از میان ۳۵ اثر ارسالی انتخاب شده بودند.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *