دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴:۳۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 2022
  • کارگاه سالاری

    مردم دیگر نمی خواهند شهر کارگاه ساختمانی باشد

    به گزارش خبرنگاز برزن نیوز محمد سالاری عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در مراسم چهاردهمین بزرگداشت روز جهانی شهرسازی که عصر سه‌شنبه (۱۶ آبان) در تالار ایوان شمس در تهران برگزار شد، با اشاره به شعار این دوره مراسم ” شهرسازی، سلامت عمومی و اعتلای زندگی” گفت : امروزه شاهد یک سری تصمیمات در شهرها هستیم که باعث شده شهرهای ما از این شعار فاصله بگیرند و عملا سنختیتی با آن ندارند.

    وی افزود: بخشی از این مسئله به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران که هم در تدوین قوانین حوزه شهرسازی نقش داشته‌اند و هم در تهیه و اجرای طرح‌های شهری و بخش دیگری از مسئله هم به جامعه می‌گردد؛ جامعه شهرسازی ما نتوانسته آموزش عمومی را در حوزه خود به مردم منتقل کند و این مسائل هیچ گاه به مسئله عموم مردم تبدیل نشده است و تا زمانی که این یک مطالبه عمومی نشود انتظار تحقق آن نمی رود.

    سالاری افزود: ما تا زمانی که نتوانیم مشکلات شهری را برای افکار عمومی و شهروندان تبیین کنیم و از اهمیت تحقق طرح‌های شهرسازی و معماری بر زندگی مردم و توسعه شهری  نگوییم حتی اگر تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان متخصصی هم داشته باشیم، راه به جایی نمی‌بریم.

    وی همچنین افزود : مدل فرآیند تدوین و تصویب طرح‌های شهری اشکال دارد، نمونه آن، طرح جامع شهری تهران است که در سال ۸۶ تصویب شده و طرح تفصیلی آن هم در سال ۹۱ ابلاغ شده است. طولانی بودن این پروسه و همچنین مبهم بودن نظارت بر اجرای این طرح‌ها یک چالش است.عملا مسئله ای که ده سال پیش مطرح بوده شاید در زمان تصویب طرح دیگر مسئله نباشد.

    این عضو شورای شهر تهران افزود:تصویب طرح های شهری از بالا به پایین است و این اشکالی اساسی است. نحوه اجرا و فرایند نظارت بر اجرا هم مشکل دارد. یکی از دلایل دیگری که باعث شده طرح‌های توسعه شهری اجرایی نشود، این است که بر اساس قانونی که در دهه ۶۰ تصویب شده قرار است کلانشهرهای ما به صورت خودکفا اداره شوند اما از طرف دیگر لایحه مربوط به درآمدهای پایدار همزمان با آن طرح، تصویب نشده است و این باعث شده که کلانشهرها به سمت سهل‌الوصول‌ترین راه‌های کسب درآمد بروند و که نتیجه کلی آن، کاهش سرانه های کیفیت زندگی از جمله سرانه سلامت عمومی در آنها بوده است.

    این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: امروز تهران به شهری تبدیل شده که به دلیل نبود متخصصین حوزه شهرسازی در رأس مدیریت شهری و رده‌های میانی آن، هم شهر را فروختیم هم هوای شهر را، هم عرصه و هم اعیان شهر یکجا فروخته شده است.

    سالاری با بیان اقدامات مدیریت شهری سابق  گفت تیم سابق در حوزه‌های سخت‌افزاری از قبیل ساخت پروژه‌های عمرانی مانند بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها و پل ها و معابر عملکرد خوبی داشت ما در این زمینه حتی از سند چشم انداز هم جلوتر هستیم ابه همین دلیل قسمت زیادی از سرمایه های شهر را برای این پروژه ها هزینه کردیم. املاک و اراضی ارزشمند تهران را تهاتر کردیم و با آن بزرگراه ساختیم اما گره های ترافیکی تهران کمتر نشپد! چرا که به بخش نرم افزاری شدیدا کم توجه اینکه چرا چنین شد، جای بحث دارد؛ بخشی از مسئله به این برمی‌گردد که ما به عنوان شهروندان و جامعه شهری فکر می‌کردیم اگر کل شهر به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود، قطعاً آن وقت آن شهر، شهری مطلوب و شهردارش هم شهردار موفقی است.

    رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه من این نوید را می‌دهم که امروز این نگاه در شورای شهر دیگر وجود ندارد، از اراده شورای پنجم شهر تهران برای تدوین پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و … به همه طرح‌های شهری در تهران سخن گفت.وی همچنین افزود که باید به مردم پیام داد که مطالبه از مدیران چیزی باشد که در بهبود کیفیت عمومی زندگی موثر باشد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *